петак, 20.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:01

Једном ногом преко црте, другом изa

Аутор: Б. Г. Требјешанинпетак, 19.09.2014. у 22:00
Актери представе „А где је револуција стоко” (Фото „Монтажстрој”)

– Велика нам је част што представом „А где је револуција, стоко?” отварамо овогодишњи 48. Битеф, посебно јер се ради о премијерном извођењу. Много ми значи поверење фестивалске дирекције да публици Битефа представимо нешто што пре није виђено, а што је истовремено чврсто укорењено у стварности и документарно. Толико документарно да оставља утисак као да је фикција. Процес настанка ове представе за мене је био посебан изазов, јер се темељи на монтираном снимку претходне „Монтажстројеве” позоришне продукције која је обустављена и цензурисана – каже за „Политику” хрватски редитељ Борут Шепаровић, прошлогодишњи добитник Специјалне награде Битефа. Овај редитељ ће вечерас и званично отворити фестивал.

Најновија Шепаровићева представа „А где је револуција стоко?” у продукцији „Монтажстроја” из Загреба отвориће вечерас овогодишњи 48. Битеф на великој сцени Дома омладине.

На овогодишњем главном програму 48. Битефа, који носи поднаслов „Прошлост је сада” налази се 13 представа.

Представа „А где је револуција стоко?”, како објашњава Шепаровић, настала је на рушевинама представе „МЧЖПЦ”, чије пуно име не сме ни да изговори.

– Та је представа кроз сценску критику музичког албума „Пакет аранжман” проговорила о последњих 30 година наше заједничке стварности. Али неке од легенди југославенског новог таласа су сматрале да се тако нарушавају њихова ауторска права због чега представа „МЧЖПЦ” више не постоји. Слоган „А где је револуција, стоко?”, познати је загребачки графит који је средином деведесетих година освануо на зиду студентског дома „Стјепан Радић”. За разлику од слогана „МЧЖПЦ”, који је заштићен ауторским правима, овај је слоган јавно добро. Његов аутор је анониман, објашњава наш саговорник.

Борут Шепаровић у представи „А где је револуција стоко?”, бави се пропитивањем да ли поп музика може да утиче на друштвене промене, а докле је у својим истраживањем стигао, редитељ одговара:

– Поп музика је пуна лажних обећања о друштвеним променама. У стварности, бунт којег је рокенрол изнедрио није ништа друго него комодификована роба, још један производ за тржиште. Представа „А где је револуција, стоко?” бави се и лажним обећањима позоришта, јер колико год кроз уметност можемо да призивамо револуцију, позорница није револуционарна и она не може да преузме одговорност грађанске акције. Представу смо створили јер смо желели да будемо доследни, али у њој заправо разоткривамо недоследност и лицемерје у борби за праведније друштвено уређење. Она говори о неспремности да се одрекнемо луксуза и комфора којег нам ово уређење нуди – каже Шепаровић и одговара на питање: Како живети у друштву у којем је главно мерило новац?

– Да би преживели у таквом уређењу, морамо да се прилагодимо. Научили смо да се претварамо и поштујемо прописане норме. Сви смо ми део тог уређења. Некима се то не свиђа, па онда покушавамо „прећи црту”, али то најчешће завршава тако да смо једном ногом преко црте, а другом иза ње. Док се не успостави нови политички субјект из разорене радничке класе, који ће бити спреман да преузме одговорност за друштвене промене, ствари се неће мењати.

Борут Шепаровић открива и какво изненађење спрема за отварање Битефа:

– Ми немамо нових трикова, нити изненађења. Позориште је одавно изгубило моћ да утиче на друштвене промене. И ми смо та иста „стока” којој се слоган из назива представе обраћа. Али ми смо „стока” која користи јавни простор – простор позоришта – да још једном проблематизује и артикулише нека од горућих питања савременог друштва. Ми смо истовремено „стока” која та питања не може да реши.

Жири Битефа и „Политике”

Овогодишњим жиријем Битефа председава Лила Декел-Авнер, израелска редитељка. Уз њу, одлуку о Гран прију и добитнику Специјалне награде, донеће: редитељка Ана Томовић и драмски писац Периша Перишић, као и Ула Касијус, шведска сценографкиња, и Витолд Мрожек, пољски позоришни критичар и колумниста. „Политикин” жири за најбољу режију на 48. Битефу предводи редитељ Дејан Мијач, председник, а чланови су и: Тања Мандић Ригонат, редитељ, Весна Рогановић, уредник Културног додатка „Политике”, Ана Тасић, позоришни критичар и Борка Голубовић Требјешанин, новинар.


Коментари1
24c96
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Koja d Inn Sremcevic
Ovo bi trebalo da se odnosi na prevarante iz 2000-te iz 68-e iz 74-te a oni su svi bili pod jednom zastavom . Sve to nam je jasno rekao BARD Srpskog teatra koji bi se verovatno na svoj nacin izjasnio o ovom nazivu nazovi prestave/

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља