субота, 11.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 06.10.2014. у 10:19 Јелица Антељ
ИНТЕРВЈУ: ВЕРНЕР ВИЛЕКЕ, вођа пројекта еу „Развој електронског пословања“

Како покренути електронску трговину

Све више грађана ЕУ користи интернет за поређење цена и куповину робе и услуга. – Укупан промет остварен на овај начин у централној Европи износи 93,3 милијарде евра, што је 1.379 евра по потрошачу
(Фото лична архива)

Резервација возних или аутобуских карата, куповина књига од великих ланаца као што је „Амазон” или продаја властитих ствари преко аукцијских платформи као што је „и-Беј” постали су свакодневица у целом свету. Увођење јединствене зоне плаћања у еврима (СЕПА), која обухвата не само земље чланице ЕУ, утицало је на скоро сваког грађанина земаља чланица и олакшала прекогранична плаћања, а самим тим и пословање за предузећа и потрошаче. Електронско пословање данас има огромну улогу у свакодневном животу грађана ЕУ. Све више њих користи интернет за поређење цена и куповину робе и услуга. Укупан промет робе и услуга остварен каналима електронске трговине и веза између пословног сектора и потрошача (B2C) у централној Европи (Немачка, Пољска, Мађарска, Словачка, Чешка, Аустрија, Швајцарска) износи 93,3 милијарде евра, што је 1.379 евра по потрошачу. У Србији, са друге стране, прописи који се односе на електронско пословање и електронску трговину распоређени су у више закона и прилично их је тешко идентификовати. А шта нам следи у овој области и шта Србији недостаје да би се приближила стандардима ЕУ, за „Политику” говори Вернер Вилеке, главни експерт и вођа тима Европског пројекта „Развој електронског пословања”, вредног 2,5 милиона евра, који је у Србији тек започет и трајаће наредне две и по године.  

                                                                      +  +  +  +

Који су највећи недостаци постојећих прописа о електронском пословању у Србији 

Хајде да прво сагледамо позитивну страну и остварене реформе усмерене ка унапређењу пословне климе у Србији. Увођење једношалтерског система (one-stop-shop) за регистрацију предузећа олакшало је живот свима онима који желе да започну посао у Србији. Са друге стране, недавно усвајање Закона о заштити потрошача олакшаће живот потрошачима у Србији. Међутим, прописи који се односе на електронско пословање и електронску трговину у Србији распоређени су у многим другим законима, тако да их је прилично тешко идентификовати.  Ово није нешто што је типично само за Србију. У Немачкој, такође, можете наћи прописе који се односе на електронско пословање у многим другим законима. То доводи до тога да још једино стручњаци могу имати преглед свих прописа о електронском пословању. Нажалост, због тога је врло лако, нарочито малим и средњим предузећима, да нехотично прекрше постојеће законе и друге прописе из ове области.

Колико је ова област у Србији (не)развијена у односу на остатак света, првенствено ЕУ?

Србија из више разлога није на истом нивоу као земље ЕУ када је реч о електронској трговини. Упркос правним и процедуралним препрекама, постоје и други фактори који утичу на развој електронске трговине у Србији. Куповна моћ потрошача је нижа него у многим земљама ЕУ, а приступ интернету у свим деловима земље је у развоју. Међутим, Србија је већ остварила значајан напредак и надамо се да ће до краја пројекта електронска трговина у Србији бити знатно присутнија. 

Зашто је електронско пословање важно у свакодневици грађана и шта добар пропис може да донесе? 

Јасни и доследни прописи су важни за све учеснике у електронској трговини. Помоћу њих ће се јасно дефинисати права и дужности свих учесника и тиме избећи неспоразуми, а успоставиће се и оснажити поверење између продаваца и купаца. 

Шта је најважније променити у постојећем закону?

У овој фази пројекта сувише је рано износити било какве детаљније изјаве о постојећим прописима из области електронског пословања и електронске трговине у Србији. Анализа је тек почела и планирано је да буде завршена крајем фебруара следеће године, када ће бити могуће дати неке свеобухватније изјаве.  Током састанака са различитим актерима у електронској трговини на почетку пројекта, стекли смо први утисак и добили неке смернице. Оне се односе на испоруку робе и услуга као и на плаћање. Стога ће једна од области коју ћемо свакако пратити бити укључивање Србије у међународне системе електронског плаћања као што је „Пејпал”. 

Један од циљева пројекта јесте подизање свести информисања о предностима електронске трговине.  Које нас још новине очекују?

Општи циљ пројекта јесте унапређење пословне климе за рад малих и средњих предузећа која већ активно учествују у електронском пословању или која желе то да започну. Добробит за грађане Србије ће бити свеобухватније прихватање електронског пословања, повећана конкурентност у електронском пословању, као и широк спектар производа и услуга на тржишту Србије по конкурентним ценама. Закон би требало да регулише област електронског пословања за обичног грађанина, али и да регулише све више важан сектор електронског пословања између предузећа. Он би  требало да буде довољно детаљан да обухвати главне области електронског пословања у Србији, али и довољно јасан, тако да га и обични грађани могу разумети. Требало би да буде у складу са прописима ЕУ и тиме олакша процес приступања Србије Европској унији. 

-----------------------------------------------------------------

Значај дигиталног тржишта

Недавно објављени извештај о постојећем стању електронске трговине у Европи указује на њену важност за европску привреду. Званични подаци показују да је бруто домаћи производ у Европи у прошлој години износио више од 16,4 милијарде евра, од чега је 2,2 одсто од електронског пословања. У Европској унији велика пажња се поклања развоју јединственог дигиталног тржишта које би требало да допринесе привредном расту, запошљавању и повећању конкурентности. Постојећи предлог за састав нове Европске комисије указује на његову важност. На листи кандидата и функција у новом саставу Комисије ЕУ поред комесара именованог за дигиталну привреду и друштво, налази се и комесар за јединствено дигитално тржиште који је именован и за потпредседника Комисије. Очекује се да ће и растући сектор електронског пословања у Србији такође имати позитиван утицај на привреду Србије и да ће довести до јачања привреде и отварања нових радних места.

-----------------------------------------------------------------

Повећање продуктивности

Пројекат„Развој електронског пословања“, вредан 2,5 милиона евра, финансира се из претприступних фондова ЕУ, а спроводи га конзорцијум који предводи консултантска кућа Exemplas Holding Limited. Општи циљ пројекта је да повећа конкурентност српске привреде. Посебан циљ пројекта јесте повећање продуктивности и конкурентности малих и средњих предузећа у Србији, њиховог учешћа на међународном тржишту, као и јачање њихових иновативних капацитета креирањем повољнијег окружења за развој електронске трговине и електронског пословања у Србији.

Коментари6
0de75
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dejan R. Popovic, dipl. inz.
Posto na zavrsno pitanje ("Da li potrosaci u Srbiji imaju interes za e-trgovinu ili e-poslovanje uopste?") iz mog prethodnog teksta-komentara niko nije dao odgovor, pokusacu to da ucinim sam. Mislim da potrosaci u Srbiji, kao i u EU i svetu uopste, nemaju, niti ce imati interes za e-trgovinu, zato sto njihov korisnicki mentalitet u mladjem, informacionom drustvu nije u skladu sa njihovim potrosackim mentalitetom u starijem, potrosackom drustvu. Ili, drugim recima, klasicnu, kupovinu i prodaju robe na licu mesta, na pijaci ili u prodavnici, gde kupac moze neposredno da vidi, dodirne, pomirise i proveri velicinu, tezinu, kvalitet, cenu i druge karakteristike i osobine robe, ne moze, uglavnom, da zameni daljinska kupovina i prodaja robe putem Interneta ili drugog sredstva IKT-a. U Oksfordskom recniku "potrosacko drustvo" (consumer-society) je definisano kao društvo u kome je kupovina i prodaja robe i usluga najvažnija društvena i ekonomska aktivnost, dok u tom ili nekom drugom svetskom recniku jos nisu data definicije "informacionog drustva" i "IKT".
Милош из масе
Дајте PayPal, да видите како ће да крену да пристижу девизе у земљу!
Спиди Гонзалес
Ето Самсунг управо јавља да ће од следеће године почети са продајом вај фаја са брзином од преко гигабајта у секунди.
Zoran Zoran
Ko je blesab da kupuje nesto preko interneta u Srbiji. Zapakuje ti dasku umesto kompjutera, novine umesto DVD-a,...
Dejan R. Popovic, dipl. inz.
U ovom tekstu upotrebljavaju se naizmenicno izrazi "e-poslovanje" i "e-trgovina", iako oni nisu sinonimi. U Strategiji razvoja informacionog društva u Republici Srbiji do 2020. godine utvrdjeno je da "Motor razvoja informacionog društva čine: - otvoren, svima dostupan i kvalitetan pristup Internetu; - razvijeno e-poslovanje, uključujući: e-upravu, e-trgovinu, e-pravosuđe, e-zdravlje i e-obrazovanje." Prema tome, e-poslovanje kao siri pojam obuhvata e-upravu, e-trgovinu, e-pravosuđe, e-zdravlje i e-obrazovanje, i to posredstvom Interneta i drugih kompjuterskih mreza. EU i Srbija nemaju jos "krovnu" direktivu i zakon o e-poslovanju, zato sto izgleda nije ni potreban. Zavrsno pitanje je da li potrosaci u Srbiji imaju interes za e-trgovinu ili e-poslovanje uopste?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља