уторак, 24.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 21.10.2014. у 10:46 Ј. Петровић-Стојановић

Скуп долар не „точи” јевтинији бензин

Податак да је цена сирове нафте у последња три месеца пала за чак 17 одсто, нафташима у Србији није изгледа био довољан разлог да снизе цене горива на пумпама. Хтели су они, али као по правилу, није им се дало. Баш када је црно злато појефтинило сa 104 на 86 долара за барел (буре од 160 литара), курс долара је повећан 11 одсто, што је у великој мери умањило могућност да гориво на пумпама појефтини.

– Гориво може да појефтини у неком наредном периоду под условом да цена сирове нафте настави да пада, али и да се стабилизују курс долара и евра, јер се нафта купује у доларима, каже Томислав Мићовић, секретар Удружења нафтних компанија Србије, додајући да је цена нафте на почетку године била 104, а сада је 86 долара за барел.

У овој ситуацији када се курс свакодневно мења, а при том трговци у Србији имају обавезу да од 15. октобра плаћају држави на име обавезних резерви по 2,6 динара за сваки литар горива, тешко да ће се у малопродаји наћи рачуница да гориво појефтини. И овај нови намет од 2,6 динара компаније су узеле као свој трошак, па бензин и дизел због тога нису поскупели. Да јесте, гориво би на пумпама било скупље за три динара, каже Мићовић.

Реално је очекивати, да ће уз најављено повећање акцизе од 1. јануара на дизел и бензин, гориво у Србији бити међу најскупљим у региону, првенствено захваљујући највећим захватањима државе у цени деривата. Држави сада за сваки литар бензина припада 50, а од дизела 46 динара, плус ПДВ.

Мићовић каже, да је разлог високих цена горива и то што у Србији још увек није довољно развијена конкуренција међу велетрговцима због чега се 90 одсто трговаца и даље снабдева из рафинерије у Панчеву.

На констатацију да је тржиште отворено и да прометници могу да бирају где ће да купују гориво, те да им НИС није једина адреса, Мићовић каже, да је то тачно, али се у том случају трошкови транспорта повећавају.

Реално је очекивати да ће се до краја ове године, захваљујући пре свега редовним контролама тржишне инспекцији, решити питање оних који буду могли да продају гориво на велико, каже он и додаје да ће од садашњих 160 лиценцираних трговаца за велепродају, многи остати без дозволе.

Мићовић каже да је с овом ценом горива у просеку од око 1,3 евра Србија у средини листе земаља у региону.

Упитани, шта је разлог да цене горива не падају упркос овако ниској цени сирове нафте, у НИС-у кажу, да на цену горива утиче кретање цене сирове нафте на светском тржишту, акцизе и курс динара, на које компанија нема утицаја, док се у трговини нафтним дериватима малопродајне цене у Србији формирају слободно.

 – НИС је у последња три месеца четири пута снизио цене бензина на пумпама и то БМБ 95 и дизела, док је цена плина (ТНГ-а) снижена чак 11 пута. За пољопривреднике је такође примењено специјално снижење гасног уља у току целе пољопривредне сезоне, истичу у овој нафтној компанији

„Лукоил Србија” је, кажу, у последња три месеца три пута снижавала цене горива, у просеку сваки пут за по динар по литру.

Бобан Атанацковић, председник Надзорног одбора „Нафте а. д.”, каже, да је нижа цена сирове нафте морала да се одрази на малопродајну цену горива. Конкуренција међу малопродајом је већ довољно велика да би цене морале бити шаролике. Међутим, нафташи се у Србији понашају као да су цене и даље дириговане.

Коментари19
6bb8a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bonn Berlin
Ne znam razlog, ali kod nas u nemackoj gorivo nije niakda bilo ovako jeftino u zadnje tri godine.
Filip Paunovic
SPS drzi energetuku Kada ode Bajatovic, bice jeftiniji benzin, sve je to uvezano Sta je benzin pri Bajatovicu
Posten covek
Cene derivata ne padaju zato sto je mnogo njih koji treba da se ugrade i zarade mafijasenjem. Ovo nam govori kako energetska mafija u Srbiji radi bez ikakvih problema. Sve drugo su izgovori u prikrivanju istine
banjo banjic
Maloprodajna cena derivata nafte ne pada jer je drzava povecala parafiskalne namete. Od pre neki dan uvedena je naknada za obavezne rezerve derivata nafte od 2,6 din/litri, zatim uvedeno je obavezno markiranje goriva 1 din/litri, od Nove godine se povecavaju (ionako medju najvecima u Evropi) akcize, a na koju se zatim obracunava i PDV, znaci i PDV je veci.... pa kako mislite da drzava pokrije rupe u budzetu
vlastimirka vlastic
@Zoran Zoran-i kod nas samo obratno 3,79 dolara ali 2,8 lit plus pdv.. tj 159 din kod vas 72 din..matematika je cudo,zavisi od drzave..mi srbi malo zaostajemo sa deljenjem i uvek smo kontra Amera..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља