недеља, 18.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:57

Недостајали Мокрањчеви „Одјеци”

Аутор: Бранка Радовићчетвртак, 23.10.2014. у 22:00
Огњен Поповић

У знаку тридесете годишњице од смрти двојице великих српских композитора Марка Тајчевића и Василија Мокрањца, настављен је први део Бемуса који је у знаку јубилеја. Музика Марка Тајчевића некада је била веома извођена, посебно је циклус „Седам балканских игара” доживео низ извођења великих светских пијаниста. Данас ретко чујемо овај циклус, иако ништа није изгубио од своје лепоте и свежине. Сопствену ноту дала му је пијанисткиња Маја Рајковић, као и прелудијумима који су звучали са много маште, педала, снаге и виртуозитета. Штета је што ова дела не чујемо чешће. Однос према домаћој музици је јубиларни и фестивалски, свака друга нација веома полаже на своје велике ауторе. Ми смо их гетоизирали.

Посебно успели циклус песама за мушки хор „Комитске песме” Марка Тајчевића дуго се нису чуле у живом извођењу, овога пута су биле у реализацији Мушког хора ФМУ и диригента Драгане Јовановић, са сјајним соло тенором, биле су права ретроспектива једног дела опуса Марка Тајчевића (мимо соло песама и сјајна „Четири духовна стиха” за хор).

Са Василијем Мокрањцем је то само делимично успело. Најпре је „Сонатину у Це-дуру” извела на клавиру Маја Рајковић, са истим убеђењем и сталним вибрантним дрхтајем, тако специфичним и примереним стилу Васе Мокрањца. Опширна и веома садржајна „Соната за виолину и клавир” у извођењу Мадлен Стокић и Арпада Печварија задржала је тај импулс сталне узнемирености и протока из једне кулминације у другу без релаксације. Мадлен Стокић је деоницу виолине тумачила са великим замахом и интерпретативно зрело, садржајно, посвећено, а Арпад Печвари није био само клавирска пратња и подршка већ је додавао младалачки импулс незаустављиве потребе за експонирањем.

На крају је Огњен Поповић на кларинету извео минијатурни „Прелудијум за кларинет” Василија Мокрањца, тестаментарно дело и поздрав животу, последњи дозив лепоте и смирености пред кобну одлуку аутора да се опрости од овоземаљског. Сетили смо се једног давног поподнева када нам је велики кларинетиста Ернест Ачкун први пут свирао ово дело из рукописа на коме је била ауторовом руком исписана посвета њему. Огњен Поповић је обојио дело финим тоном, музикалношћу и неким подтекстом који је добио нова значења.

Ипак, ретроспективу Василија Мокрањца не можемо да замислимо без његовог капиталног клавирског дела „Одјеци” које је некад тако сјајно тумачио неко кога често призивамо, а ко више није међу нама, пијаниста Душко Трбојевић. Иако нам његова интерпретација још увек звони у ушима, има још пијаниста који су се препознали по овоме делу, међу њима је и Рита Кинка из Новог Сада.

Међутим, ово вече је приредио Факултет музичке уметности из Београда, са својим снагама, професорима и студентима. Другима ту није било места. Али Бемус мора да држи до квалитета и избора најбољих дела, без обзира на институције, појединце, њихове репертоаре, жеље и могућности. Јубилеји треба да обухвате оно најрепрезентативније. Према томе, поред „Одјека” још и „Лирска свита” за клавир и оркестар па слика Мокрањца добија сјајни ореол. Али, тога није било, а неће ни бити. Значи, ова два јубилеја смо обележили како смо могли. Не и најбоље што смо могли.


Коментари0
2bc81
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Музика

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља