среда, 03.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 24.11.2014. у 22:00 Озрен Милановић

Данак у крви

После трагичних и учесталих аутомобилских погибија, све је више оних који се залажу за изједначавање казне за бахате пијане возаче са онима које добијају убице за злочине почињене са умишљајем.

Стручњаци тврде да нема битне разлике између оног ко зна да је пијан а седне за волан и убије неког и онога ко узме пиштољ и пуца у жртву. Зато је Комитет за безбедност саобраћаја још прошле године поднео Министарству правде иницијативу да се садашње казне, од две до 12 година за удесе, повисе на од пет до 15 година, као за убиство. Предлог се разматра. А пракса га разводњава јер у Србији још нико није осуђен на законом највећу запрећену казну од 12 година затвора због вожње у пијаном стању и изазивања несреће са смртним последицама.  Уз то, и судска пракса изрицања условних казни даје ветар у леђа пијаним возачима.

А годишње најмање око 54.000 возача седне за волан под дејством алкохола, показује статистика МУП-а Србије. Готово половина њих има од 0,5 до 1,2 промила алкохола у крви, док чак око 20 одсто возача седа за волан у стању много теже алкохолисаности. Статистика се односи на ухваћене, а колико је оних који су пијани возили и провукли се поред патрола, може само да се нагађа. Медији врте причу да сваки пети возач у Србији за воланом има више алкохола у крви него што је дозвољено. А све више у тој суморној статистици учествују баш млади. неискусни возачи. Виновник несреће на Ада Хуји није имао чак ни возачку дозволу, а признао је „да је попио 20 ракија”.

Зорана Михајловић, министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, хитно је формирала радну групу која има рок од седам дана да предложи измене закона за заштиту младих у саобраћају. Њен предлог је да се особама до 21 године старости забрани управљање моторним возилом запремине мотора веће од 1.400 кубика и то у периоду између 23 и 6 сати, да за ове „јуноше” важи нулта толеранција на алкохол, а да казне удвоструче уколико се у колима налазе и малолетници.

Можда би делотворније било да се младима ограничи вожња аутомобила са много коњских снага мотора, а не са великом запремином. Тако је у многим околним земљама. Јер „коњи” дивљају, а дизел-мотори који су „лењи” и имају велику кубикажу,  нису стартни и не „вуку на лудовање”.  

Младима, уз то, треба усадити одговорност и свест о томе шта значи управљати аутомобилом. Сви морају да знају да је обавезно да вежу појас, носе кацигу, као и да је изузетно опасно да возе пијани. Возачи треба и да буду свесни да их чекају најригорозније казне уколико не поштују прописе. У САД је обичај да кад млади иду у провод одреде једног друга који не пије и има задужење да их врати из клубова или дискотека. И такси после журке је решење проблема. Све док им то не „усадимо”, плаћаћемо превелики данак у крви.

Коментари16
57775
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milan Gajic
Gde je odgovornost za vlasnika vozila koji je dao kljuceve licu bez polozenog vozackog ispita? Zar to nije saucesnik u zlocinu? Ima li odgovarajuci clan zakona za takvo (ne)delo?
Raje pov. citaoc
Nikakvo pomeranje godina zrelosti ne resava problem. Resenje je podizanje licne odgovornosti za svoje postupke. Nema tu tata, mama, mali auto, veliki auto, malo smo pili, mladost i sl. sto se dalo procitati u tekstovima o ovoj tragediji kao u raznoraznim komentarima. Na ovome treba da radi porodica i drustvo. Tako ce se stvarati zreli i odgovorni mladi gradjani.
Samir Aslani
Nije problem u zakonu već u nama. Većina onih koji bahato voze imaju ili veruju da imaju zaleđinu i da će ih neko izvući, pocepati kaznu. Na drumovima ne divljaju deca koja su dobila jugo, već tatini sinovi koji voze mercedes i bmw. Drugo je pitanje zašto im roditelji daju takve automobile, ali oni peru njihove fleke. U suštini na putevima Srbije ubija prvo protekcija, a posle sve ostalo
Milan Maksimovic
To definitivno nema smisla, dosta ljudi u starosnoj dobi, od 20 do 21 godine postaju roditelji i svrseni porodicni ljudi, mada nije retko kod nas da to bude i ranije. Nema smisla stavljati ogranicenja tim ljudima, koji su vec autoriteti i uzori. Ako se nastavi ovim putem dolazimo u situaciju pomeranja granice, punoletstva.
Milos Hadzi Petrovic
Mislim da je predlog ministarke tu cisto reda radi. Ginulo se i u ficama od 750 kubika a kamoli nece u modernim autima jer su cak i sa malom kubikazom prave rakete spram starih. Poenta je u potpunosti zabraniti voznju mladjima od 21, a onima do 25 ograniciti vreme kad mogu da voze osim ako nisu profesionalni vozaci. Takodje, u zemlji sa rekordnim alkoholizmom bi bilo pametno doneti zabranu prodaje alkohola mladjima od 21 i zabraniti im ulazak u nocne klubove.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља