петак, 19.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Неодољиви шарм невиности

Аутор: Ана Тасићчетвртак, 11.12.2014. у 22:00
(Фото Д. Ћирков)

Насталу према истоименом роману савременог норвешког писца Ерленда Луа, представу „’Волво’ камиони” ће публика волети због одмереног, у апсурд помереног хумора. Због хумора који је друштвено утемељен, али и због непретенциозности и доследне глумачке игре (драматизација Сара Радојковић, Катарина Јанковић, Маја Малетковић). Главни лик Доплер напушта свакодневни живот у Ослу, обавијен монотонијом и сивилом потрошачког друштва, и бежи са сином у изоловане шуме Шведске са жељом да пронађе изгубљени смисао живљења. Радња отвара широк простор истраживања стања свести данашњег европског човека у машини капитализма. Такође, догађаји који се плету изазовно отварају питања сличности и разлика између Норвешке и Шведске, као и тему класних разлика, могућности промене положаја потлачених. Она се посебно развија кроз однос између Антона фон Боринга и Мај Брит, које Доплер упознаје у тој шумовитој забити.

Доплера складно игра Владислав Михаиловић, фино истичући његову необичност, одсутност и загубљеност једног чудака дотученог рутином свакодневног животног ропства. Младен Андрејевић је Боринга представио са више гротескних црта, као строгог, али добродушног чудака, извиђача самотњака, продорно буљавог погледа. Горица Поповић је уверљиво обликовала лик усамљене чудакиње Мај, бунтовне према бројним неправдама савременог друштва, и вољне за акцију која би обезбедила друштвене промене. Посебан, скоро неодољив шарм невиности на сцену је донео дечак глумац Милош Кланшчек, у лику Доплеровог сина Грегуса. Нарочита врста маниризма и ишчашеног хумора које су на сцену пустили режија и глума, припадају разгранатој театарској традицији апсурда, док у погледу сличности са филмским језиком снажно подсећају на израз редитеља Веса Андерсона, његову наивну комичну помереност и посебну нежност према ликовима особењацима.

За разлику од представе „’Волво’ камиони”, искривљеног комичког одраза савременог друштва, остварење „Чехов је Толстоју рекао збогом”, које је, такође, изградило четири лика, универзални је оглед о темама из стваралачког и породичног живота, без конкретнијег додира са нашим временом. Настала према драми савременог хрватског писца Мира Гаврана, представа „Чехов је Толстоју рекао збогом” редитеља Ирфана Менсурамелодрамски је ишаран приказ епизоде из живота два велика руска писца и њихових жена. Ту се истресају и претресају питања настајања и утицаја књижевности, као и сујете, брачних и пријатељских односа, издаје, прељубе, поверења.

Глумци Предраг Ејдус и Иван Ђорђевић су суверено, психолошки утемељено, повремено зачињено иронијом, приказали крупне разлике у карактерима Толстоја и Чехова, који су се почетком лета 1890. године нашли на Толстојевом имању. Ејдусов Толстој је отрован, прегруб, надмен, дрзак, док је Ђорђевићев Чехов скроман, понизан, благ и брижан. У сагласју са карактерима су и њихови бракови – Толстој је у напетом, сукобљеном односу са супругом Софијом (Јасмина Вечански), док је Чехов у складној заједници са својом Олгом (Хана Селимовић), обливеној међусобним поверењем и разумевањем.

У игри преовлађује тон старомодне осећајности, што је подвучено и избором валцерске музике Дмитрија Шостаковича и сведеним, укусним костимима. Иако се не размеће маштовитошћу сценског језика, нити савременошћу, „Чехов је Толстоју рекао збогом” је коректна представа која има шта да понуди гледаоцу, понајвише због уиграности Ејдуса и Ђорђевића. Ипак, треба рећи и то да је њено место више на репертоару неког другог позоришта, имајући у виду да смо навикли да програм Битеф театра грли наслеђе авангарде и изазовнијих сценских поетика.