петак, 19.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:02

Кад позориште само себе укида

Аутор: Ана Тасићсубота, 20.12.2014. у 22:55
Из представе „Дневник о Чарнојевићу” (Фото Н. Петровић)

„Дневник о Чарнојевићу” Милоша Црњанског је лирски роман, поетска исповест о отрежњујућим искуствима ратовања, крцата естетским вредностима које су оставиле упадљив траг у историји српске књижевности. Текст је донео сусрет прозе и поезије, епског и лирског, претапање јаве и сна, неразмрсиву уплетеност прошлости и садашњости. Уздигнута на супротностима, ова романескна поема је уобличила сукобе између неиспрљане лепоте природе и хаоса обезглављене цивилизације, између живота и смрти, рађања и уништавања.

„Дневник о Чарнојевићу” (1920) Црњанског је тематски свевремен, али и савремен, имајући у виду да се везује и за питања нашег односа према Русији, као и према Косову. Но, то није текст који је погодан за сценско извођење. Он нема драмских и сценичних могућности, и безнадежни су напори да се учини сценски живим, делотворним.

У представи редитеља Милоша Лолића, десет глумаца и глумица, Војислав Брајовић, Бранислав Лечић, Никола Ђуричко, Војин Ћетковић, Милан Марић, Стефан Бундало, Христина Поповић, Јелена Илић, Милена Живановић и Марко Грабеж, соло или кроз заједничку игру, на пространој и пустој позорници, приповедају исповест главног актера и наратора Чарнојевића (драматург Периша Перишић). Квалитет њиховог наступа је уједначен и неоспоран. Реч је о несумњиво врхунским глумцима, и они су одлучно и јасно изнели текст Црњанског на сцену Југословенског драмског позоришта (сценски говор Љиљана Мркић Поповић). Али, у датим околностима болног одсуства драматике текста, снага њихове игре нажалост нема истински снажног дејства. Гледалац после извесног времена отупи од напада силних речи, од незаустављиве, помахнитале нарације, и престаје да се бори са том приповедачком стихијом и покушајима да ухвати смисао поплаве речи.

Лолић је пуно тога учинио да сценски разигра овај антидрамски текст, увођењем динамичне кореографије (кореограф Драгана Булут), компоновањем интригантних живих скулптура од тела глумаца, повременим укључивањем певања које смењује говор, суптилним променама осветљења, интензитета и боја (дизајн светла Светислав Цалић). Лолићев таленат је такође несумњив, његов осећај за театралност је природан, неспутан, због чега је атмосфера створена на сцени сасвим особена. Глумци се често шуњају и шњувају на позорници, зверају у зид, продорно и помно уходе погледима друге глумце док играју, али и нас, публику, често под упаљеним светлима. Тако је уобличена посебна условност игре, зачудна, померена у апсурд. У вези са тиме је и избор костима, сви актери су обучени у сивкасте, раскупусане дроњке и неслагајуће, прешарене шанерске патике, што наглашава поменуто значење апсурда (костимограф Марија Марковић).

Има у представи упечатљивих сцена, ни то није под сумњом, нарочито у финалу, када од металних конструкција занимљиво настају обриси (симболичког) брода, што је праћено и променама боја светла (сценограф Јасмина Холбус). Но, овакви визуелно узбудљиви призори засијају само накратко, да би се игра опет вратила у сценски скоро неподношљиву наративну досаду.

Постављање на сцену ове врсте антидрамских текстова свакако отвара пут формалистичким експериментима, „теоријама које ходају“, и самим теоретским истраживањима. На пример, Ханс-Тис Леман је сродну помаму нарације у постдрамском театру одредио као постепску нарацију. Затим је о њој писао да се она потврђује насупрот могућностима тела и медија, развијајући даље тезе о статусу текста у савременом позоришту итд.

Са друге стране, ова постдрамска наративност, полудело приповедање које смо пратили у Лолићевом „Дневнику о Чарнојевићу“, доноси укидање емоције. То је углавном увек погубно у театру, јер он дише и расте захваљујући емоцијама. Позориште које овако поништава драму и осећајност, поништава само себе.


Коментари3
81298
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

uzivalac uzivanja
Mislim da Ana Tasic veoma ozbiljno pise. Ali , ovakovoj vrsti pozorista ne treba prilaziti sa konvnecionalnim ocekivanjima. retko kada u domacem pozoristu ostanem zadivljen elegentanim resenjima, diskretnim intervencijama...na stranu sto imam problem sa nekim glumcima ( starijim) , ovo je predstava-recital koja apsolutno obuzma sva cula i neophodna je nasem svetu. Povremeno sam i zmurio i slusao Crnjanskog. To je neizreciv osecaj ali i potrvda stare istine da je u srcu svakog pozorista - poezija.
Glas Publike
Taj "napad reči" je najčudesnija poezija u prozi, koju je ansambl ove predstave veličanstveno interpretirao i pokazao u punom sjaju njenog smisla. Mnogo je u publici na reprizi bilo onih koji su pustili suzu (od lepote) tako da o ubijanju emocije nema ni govora. Ova predstava reafirmiše Crnjanskog kao autentičnog modernistu. Šteta što je vaša kritičarka za sve to previše tvrda na ušima.
iziritirana publika
Vrlo sam zadovoljan sa ovom tacnom i hrabrom ocenom predstave Jugoslovenskog dramskog pozorista. Jedva sam cekao kraj. Bio sam na premijeri, gledaoci su veoma hladno reagovali, cini se da su svi jedva cekali kraj. Velika je greska to sto su ovaj tekst koji nije sa razlogom igran ranije u pozoristu, postavili u pozoristu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Позориштe

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља