петак, 19.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Нека друга деца

Аутор: Иванка Лукателипонедељак, 19.01.2015. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Народно позориште у Београду је, после много година, отворило врата мале сцене „Раша Плаовић” за балетску уметност. Тако је Дејану Коларову и Ђорђу Макаревићу пружена могућност да се представе публици у оквиру новог програма „Млади кореографи”. Отварање простора младим уметницима је несумњиво позитивна одлука, међутим, изостао је селекциони процес, отворени конкурс за већи број заинтересованих. Ово вече, у сваком случају, отвара једну нову страницу у развоју београдског балета и тај тренутак треба запамтити, у нади да ће овај програм наставити аутентичан пут којим је давно кренуо наш велики кореограф Димитрије Парлић.

Дејан Коларов и Ђорђе Макаревић су за ово своје представљање изабрали различите приступе питању људског апсурда. Коларов је ту тему обрадио скоро водвиљски, инспиришући се познатом Јонесковом „Ћелавом певачицом”, као асоцијацијом на површност људских односа. Макаревић се, пак, бавио истинитом хорор причом, назвавши је „Они”, и са њом ушао у суштину питања дуалитета душе – црно или бело, зло или љубав.

Коларов на духовит, сатиричан начин подвлачи да је површност последица изолације. Она изазива усамљеност која је потпуно непризната у друштву и прикрива се огромним бројем информација и догађаја око нас. То производи заједницу која нема времена да залази дубоко ни у шта.

Оба млада кореографа су изузетно добро одабрали играче и сараднике. У „Ћелавој певачици” Милан Рус, Ивана Савић Јаћић, Душан Милосављевић, Сања Нинковић, Татјана Поповић и Тејлор Клоу показали су своје играчке потенцијале и тиме помогли у поједеним тренуцима кореографско-режијског неискуства. Било је интересантно видети како аутор маштовито користи мимику као део кореографије, тако да је сваки играч додатно развио свој лик и аутентичност. Декор (Јасна Сарамандић) је послужио идеји, што није случај са костимима (Катарина Грчић Николић) који су могли бити мање наметљиви и више усклађени – како међу собом, тако и са дешавањима на сцени.

„Они” Ђорђа Макаревића, тај хорор балет у неокласичном стилу, шаље поруку да од зла не треба да занемимо, већ да га посматрамо у контексту вредности живота. Кореограф проблем зла публици представља као велику мистерију, али и наглашава да је сваки злочин безразложан. Он, такође, поручује да, без обзира на околности у којима живимо, свако од нас има могућност избора. Остао је и утисак да је аутор желео динамичну филмску акцију, у чему је донекле и успео. А да би се тај циљ до краја постигао, требало је боље искористити паузе између слика које су повремено личиле на празан ход. Ликови у Макаревићевом балету веома су добро избалансирани и потпуно су у функцији тешке и захтевне приче. Играчи Игор Пастор, Татјана Поповић, Бранкица Мандић, Дејана Златановски, Јована Несторовска, Милош Маријан и Милица Бајчетић, предвођени примабалерином Аном Павловић, допринели су веома реалистичном представљању ликова. Сценографија и костимографија (Ида Игњатовић) су функционалне и оригиналне, са наглашеним коришћењем симболике боја. Техника је покушала да изађе у сусрет обојици кореографа, међутим недовољно, што је откривало слабости позоришта у организовању и приступу представи.

Данашњи балетски ствараоци су усамљени, посебни и иду својим путем, иако им доносиоци одлука диктирају вредности, усмеравајући их ка безличности и стихији групе. Позориште их тако подстиче да живе у илузији лажних вредности, чиме оно заправо једе своју децу. Срећом, ова деца су се усудила да искоче испред стереотипа и да поруче: „Живимо у садашњости, видимо и схватамо!” И још, као да нам кажу: „Користимо наше таленте и покушавамо да нашом уметношћу дотакнемо ово садашње и стварно. Доказујемо да балет није само лепршав, већ да је у стању и да критикује, поручује и истражује.”


Коментари12
80c82
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vuk Milovic
Mnogo mi se dopala predstava ONI. Svaka cast koreografu i igracima koji su vrlo realno izneli uloge zrtvi,takodje svaka cast Igoru Pastoru i Ani Pavlovic na uverljivoj glumi i igri. Imam zamerku sto je predstava na maloj sceni Narodnog pozorista,mislim da ovakvo delo treba biti prikazano na velikoj sceni za siru publiku. Jos uvek sam pod utiskom i zeljno iscekujem naredno izvodjenje koje necu propustiti! Bravo!
Ivan Zablaćanski
Pored određenih sitnih nedostataka, karakterističnih za mlade umetnike, predstave su ipak očarale sve prisutne! Posebno treba istaći poslednju žrtvu u komadu "Oni", koja je preslatka i neodoljiva, dok je prva žrtva bila takođe odlična! Kao prava!
Vuk Milovic
Mnogo mi se dopala predstava ONI. Svaka cast koreografu i igracima koji su vrlo realno izneli uloge zrtvi,takodje svaka cast Igoru Pastoru i Ani Pavlovic na uverljivoj glumi i igri. Imam zamerku sto je predstava na maloj sceni Narodnog pozorista,mislim da ovakvo delo treba biti prikazano na velikoj sceni za siru publiku. Jos uvek sam pod utiskom i zeljno iscekujem naredno izvodjenje koje necu propustiti! Bravo!
Branka Mandic
Kao neko ko dugo i sve prati na igrackoj sceni, moram navesti da sam ocarana predstavom Oni Djordja Makarevica. Dugo posle predstave sam bila razneta na svim nivoima koje ovaj balet pruza ako ga mogu tako nazvati jer je ustvari baletski film. Toliko inteligentno vodjen svaki detalj ostavio me je bez daha. Predivna i jaka koreografija prozeta svim ulogama i emocijama donela je samo novi nivo ostvarenja koji jos nije vidjen kod nas. Predivna i jaka primabalerina Ana Pavlovic donela je na svetlost dana ulogu koju bi sve velike glumice samo pozelele. Iskreno i realno vodjena je od pocetka do kraja.Igor Pastor fascinantan u iskrivljenom ludilu i edipovskom odnosu ka majci, docarao je sve sto taj lik treba da ima, kao i Tanja Popovic koja glumacko znalacki iskonski duboko pokazuje stanja jedne starice u kojoj se prozima slabost,gordost i zlo.Milica Bajcetic je besprekorna u svakom smislu, a balerine zrtve i Milos Marjan su maestralno docarali uloge i odgovorili sjajno zadatim zadacima,Bravo!
Milan Vojnovic
Kao veliki poštovalac i dobar poznavalac baletske umetnosti želim da izrazim svoje divljenje mladim ‎koreografima baleta Narodnog pozorišta, Djordju Makareviću i Dejanu Kolarovu, koji su u svojim ‎koreografskim prvencima nedvosmisleno pokazali da postoji nada za beogradski balet. U svojim ‎ostvarenjima prikazali su nešto sasvim posebno, pogotovo Djordje Makarević, koreograf kratkog baleta ‎‎"Oni", koji je svojim nadahnutim koreografskim rešenjima pomerio granice baletske forme. Žao mi je ‎onih koji to nisu prepoznali. Nadam se da će se prave vrednosti vremenom prepoznati i priznati.‎

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Позориштe

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља