понедељак, 22.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:44

Живот и смрт позоришта

Аутор: Ана Тасићсреда, 28.01.2015. у 22:00
Исидора Минић и Игор Ђорђевић у представи „Родољубац” (Фото Звездара театар)

„Бајка о позоришту” Владимира Ђурђевића је снажно савремена политичка комедија, тематски и жанровски изузетно блиска текстовима Небојше Ромчевића, у погледу накривљено смешног одраза овдашњег свеприсутног политиканства, канцерозног уплитања партијских заврзлама у сваку друштвену пору.

Заплет ове сочне комедије је изграђен на традиционалном комичком обрасцу замене идентитета, затим на сукобу између тзв. традиционалне и прогресивне, односно, руралне и грађанске Србије, као и на критици укорењености бестидних политичких муљавина. Иако црпи бројне теме, овај комад се ипак централно бави понижавањем културе у нашем политизованом друштву.

Ненаметљива и спретно вођена режија Марка Мисираче успешно је сценски отелотворила трагикомичну окренутост наглавачке политичког живота у данашњој Србији, бруталну подређеност позоришта вољи неотесаних политичара.

Балансирајући на граници између реализма и гротеске, млади редитељ је сценско читање Ђурђевићеве суверено написане комедије базирао на пажљивом обликовању ликова и њихових односа.

Тихомир Станић је сведенијим, више реалистичким средствима, приказао стрпљивог позоришног редитеља Данијела који се лавовски бори за опстанак позоришта. Милош Самолов је театралније и комички свакако раскошније, представио његовог животног и професионалног партнера, феминизираног глумца Јована, неприкосновену краљицу драме. 

Снежана Савић је, такође, више реалистички, самоуверено и са лакоћом, наступила као Данијелова бивша партнерка Марија, а њиховог сина Дениса је одлучно, карикатуралније, дао Петар Стругар.

Миодраг Крстовић је чврсто представио препреденог политичара Хаџи Петра Протића, прелетача који само жели да задржи власт, а његову магбетовски амбициозну супругу Стану, Весна Станковић.

Њихову младу заљубљену ћерку Анђелу, са фином мером младалачке наивности и наметнуте послушности игра Искра Брајовић.

Док је „Бајка о позоришту” истовремено забавна, савремена и критички окренута према трагикомичним неозбиљностима у нашем размаханом политичком и умирућем културном животу, представа „Родољубац” која, такође, копа по питањима односа политике и позоришта, са друге стране, трома је и отегнута.

Настала према тексту Милована Витезовића, биографског одраза живота и рада Јована Стерије Поповића, представа редитеља Небојше Брадића исписује последње Стеријине дане, време премотавања животног филма. Болестан и непокретан, Стерија се суочава са привиђењима у магловитом времену надомак оног света.

У такве околности је постављен трапав оглед о пишчевом односу према породици, супрузи, оцу и мајци. Превише је општих места и у разматрањима о Стеријином раду, ликовима које је створио, позоришту и ондашњем српском друштву.

Редитељ Небојша Брадић се потрудио да сценски обогати овај суви драмски текст, на пример, увођењем сенки, нежним приказом силуета, Стеријиних привиђења. Но, покушај да поетски зачини безбојну радњу, нажалост, није много помогао.

Глумци су се узалудно мучили да одрже пажњу гледалаца. Исидора Минић стрпљиво игра Јованову брижну, али и строгу супругу Јелену, Игор Ђорђевић је трагичким тоновима извајао болесног, измученог Стерију. Радослав Миленковић је дао комичке слојеве Кир Јањи, а драмске Јовановом оцу.

Дејан Луткић је театрално и иронијом обојио кратку појаву Краљевића Марка, као и посету Томе Вучића Перишића, надобудног политичара, са јасним алузијама на актере данашње политичке сцене. Али, чак ни ова актуелизација није допринела истинској занимљивости представе, због површности досетки.

Представа „Родољубац” се надовезује на представу „Рођендан господина Нушића”, у погледу намере управе Звездара театра да на сцену постави биографска драмска дела о највећим српским писцима.

То је, наравно, похвална и оправдана замисао уколико су представе по себи уметнички вредне или сценски разигране и заводљиве, а не само површна пригодна посвета, што је, нажалост, случај са „Родољупцем”.


Коментари2
2c784
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Veljko Živković
Улоге тумаче: Игор Ђорђевић као Јован Стерија Поповић, Радослав Миленковић као Стеријин отац, Исидора Минић као Стеријина супруга, Зорана Бећић-Ђорђевић као Стеријина мајка и балерина непреболна љубав, Дејан Луктић као Марко Краљевић и Тома Вучић Перишић и Иван Јанкетић као Гајдаш који свира Моцарта. Позоришна представа се бави о последњем животу Јована Стерије Поповића. Милован Витезовић је написао одличан комад. Комад Родољубац о Јовану Стерији Поповићу био је много одличан!
zvezdarski pozoristanac
Repertoar Zvezdare redovno pratim i dopadaju mi se njihove predstave jer su smesne i donose razbibrigu. Rodoljubac mi se nije svideo, ocekivao sam vise.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Позориштe
Београд

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља