понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:45

Професија – председник скупштине зграде

Аутор: Милан Јанковићсубота, 31.01.2015. у 09:15
Душан Јакшић (први слева) објашњава станарима које су им обавезе јер се тако много брже и лакше решавају проблеми у згради

У дипломи новосадског Факултета техничких наука му пише да је по струци инжењер људских ресурса, али његово тренутно занимање гласи – професионални председник скупштине зграде. Двадесет осмогодишњи Душан Јакшић управља београдским зградама чији станари из разних разлога не желе лично да преузму ту одговорност или не могу међусобно да се договоре. Он брине о свему у вишеспратници, о хигијени, исправности свих инсталација, станарима…

У мају прошле године са пријатељима је регистровао радњу за одржавање објеката „Кућепазитељ” у којој је сувласник. Рођени је Новосађанин где је после студија годинама покушавао да нађе посао, радио је свашта помало. Годинама је размишљао о послу председника скупштине зграде и када је схватио да то добро функционише у Новом Саду решио је да дође у Београд и покрене посао.

– Што због мањка слободног времена, што због непознавања закона и помањкања свести људи као да не схватају колико је важно имати регистровану скупштину зграде. Али све је више је заинтересованих клијената. Станови су у већини откупљени, а власници веома мало воде рачуна о заједничком приватном простору. Утисак је да добар број суграђана и даље не схвата да су куповином или откупом стана постали власници и свих заједничких уређаја, просторија и инсталација у згради чијим су се одржавањем некада бавиле самоуправне интересне заједнице (СИЗ) становања, а оне су настале још 1974. године. Грађани као да не схватају да је данас све потпуно другачије – каже Душан.

„Кућепазитељ” тренутно највише посла има на Новом Београду. Ова градска општина олакшала је и заинтересованим станарима и професионалним председницима скупштина зграда да неометано закључују уговоре и обављају посао, напомиње Душан који данас живи у Булевару Николе Тесле, али на територији Земуна.

„Председници” имају осмочасовно радно време, али су 24 сата доступни уколико се деси неки проблем који не може да чека јутро, ако пукне цев, неко се заглави у лифту…

– А ако се нешто деси у три ујутру, није много оних од којих се помоћ може у то доба затражити – каже Душан чија је обавеза да се снађе.

Цена услуге износи 300 динара по стану месечно, али социјално угроженисуослобођени плаћања.

Јакшић покушава и да подигне свест људи о колективном становању и добрим међукомшијским односима, али има проблем кад су састанци скупштине станара. Слабо су посећени. Много је нарушених међуљудских односа, доста њих ове скупове користи за оптуживања и свађе.

–Када смо преузимали једну зграду имали смо проблема са тадашњим председником који није успевао да испуни захтеве станара. „Шта, ја нисам довољно добар, него ћете ви да решите”, рекао нам је. Било је проблема и са осионим председницима који ни по коју цену нису желели да нам предају дужност. Изгледа да је њима било добро, али не и њиховим суседима. Наравно, има и супротних примера, када човеку једноставно прекипи и једва чека да се ратосиља обавеза. Имали смо једног комшију који баца смеће са трећег спрата, али га се сви боје јер је незгодан, насилан. Ми и са њим морамо да се изборимо – прича Јакшић који од како је у овом послу добија различите жалбе и захтеве станара. Један времешни станар звао је жалећи се да има бубарусе у собама. Неки траже да им кућепазитељикаче опране завесе јер не могу сами.

---------------------------------------------

Шта раде професионални кућепазитељи:

– формирају скупштину зграде (уз све административно-техничке послове – од сазивања конститутивне скупштине, преко добијања МБ-а, ПИБ-а, печата и отварања рачуна у банци);

– упућују станаре на најбоље и најјефтиније мајсторе и фирме за техничко одржавање, одржавање хигијене, лифта, хидро уређаја, ППЗ-а, замене сијалица, видео-надзора и осталог;

– воде рачуна о кућном реду и службено се обраћају полицији и Комуналној полицији;

– пружају административне, књиговодствене и друге услуге, као и правну помоћ скупштинама зграда;

– обраћају се јавним предузећима са којим скупштина зграде има уговоре о сарадњи (топлане, ЕПС, водовод);

– у договору са станарима праве планове за инвестиционе пројекте у вези са зградом

---------------------------------------------

Закон стар две деценије

Према подацима из 2010. и 2011. године, у Београду је постојало 23.000 зграда, али је само десетак одсто њих уредно регистровало скупштине. Ни данас тај проценат није осетно већи. Додуше, многе станарске организације сасвим коректно функционишу и одржавају свој простор, али нису званично евидентиране. Закон о одржавању стамбених зграда донет је давне 1995. године, више пута је допуњиван, али никада није формирана судска пракса на основу које би се третирало непоштовање овог акта. Спорови против станара који се оглушују о одлуке скупштине зграде трају дуго, одлажу се и често због баналних разлога тужбе падају. Душан Јакшић подсећа да нема дилеме да он као плаћени председник скупштине неке зграде сноси пуну кривично-материјалну одговорност за све што не ваља.


Коментари7
6a967
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nebojsa Vukelic
Bravo za Dusana koji je propoznao traznju za takvom vrstom usluge i opredelio se da to radi profesionalno. Slucajno se profesionalno bavim Odrzavanjem Nekretnina ( Property Managament)-Vancouver .To je posebna industrija koja ce se nadam se profesionalno razviti i kod nas.Vlasnici nekretnina ce shvatiti ( ponuda-potraznja) da je odrzavana nekretnina vise vredna nego zapustena i da ce dobiti bolju cenu prilikom prodaje.
Zoran Vukov
Gradsko stanbeno je trebalo odavno da se transformoše u privatnu delatnost a da se usluge plaćaju samo po obavljanu određenog posla. Račun zgrade mora biti pod kontrolom udruženih vlasnika objekta a ne kako je sada, gde korisnici (koji plaćaju održavanje nemaju više nikakav uticaj na uplaćena sredstva). Ovo su ključne promene koje su potrebne. Skupština stanara treba da upravlja izdvojenim sredstvima za održavanje zgrade, Zgrada treba da donese STATUT koji će potpisati svi vlasnici stanova, u kojem će se urediti međusobni odnosi ; izbor predsednika skupštine , način plaćanja usluga, Obezbediti da sami korisnici po primanju zajedničkog računa za zgradu izvrše raspodelu troškova za vodu, grejanje i zajedničku električnu energiju. Način uplata (ne preko Infostana ) koji to decenijama ne obavlja po zakonu već izdaje neispravne račune. Time bi se uspostavila veća odgovornost stanara za očuvanje sopstvene imovine i smanjenje troškova održavanja zajedničkog objekta. Ove promene se ne žele.
Zoran Vukov
Ovu temu bi trebalo detaljno analizirati. Otkupom stanova građani su postali vlasnici (sem površine svoga stana) i zajedničkih svih delova objekta (fasade, krova, hodnika, vešernice...)kao i instalacija: vodovoda, daljinskog grejanja, instalacije zajedničke električne energije, liftova, ventilatora ...). Gradsko stanbeno je prestalo da održava instalacije u stanu, ali je sa ili bez ugovora nastavilo da paušalno naplaćuje usluge održavanja putem cenovnika (preko Infostana) a da se stanje RAČUNA zgrade ne prikazuje stanarima kao i promene na njemu. Tako je Gradsko Stanbeno posle reorganizacije (u kojoj su službe za opravku liftova, električari , zidari, moleri ... )izdvojeni i osnivanjem privatnih firmi postali izvođači usluga , gradsko stanbeno je postalo posrednik u ugovaranju usluga (bez uticaja stanara) čime je ostvaren monopol nad uplaćenim sredstvima (račun zgrade) i ugovorenim troškovima i izborom ponuđača za popravke. Vlasnici objekta moraju imati svoj Račun koji kontrolišu.
Jovanka Voždovčanka
Ovo je, samo, još, jedan dokaz, o mentalitetu stanovnika zgrada u Srbiji, naročito u Beogradu, nastalom kao najgora posledica dodele i otkupa društv. stanova. Taj način razmišljanja da otkupom stana, imaju, samo, prava, ne i obaveze, da je država dužna da, i dalje, održava liftove, krovove, fasade njihovih zgrada, plaća centr. grejanje, i sl., je anomalija, tolikih dimenzija, da je, krajnje vreme, da država preduzme drastične mere, i zavede red u toj oblasti.
Milisav Don
Primedba bi bila da je ne moguce da se jedan covek bavi ovim poslom na vise zgrada u razlicitim mestima. Bio sam nekada predsednik kucnog saveta danas skupstine stanara. Danas posto su vlasnici stanova u zgradi u 90 posto slucajea i lepu sumu pokupi info stan, ovde gde sam trenutno to je regulisano na jednostavniji nacin ali je u pitanju firma koja se bavi takvim poslovima i ono sto bi islo info stanu islo bi toj firmi. Postoji i dalje presednik skupstine stanara koja bira na 4 godine firmu za odrzavanje koja obavestava o svim postupcima koja se desavaju predsednika kako o tehnickim tako i o financiskim postupcima koja se svode jednom godisnje. Skupstina stanara donosi odluke o grubim radovima u zgradi i van nje kao sto je fasada, najbolja ponuda se moze prihvatiti jedino os strane skupstine stanara a oni isto mogu da izaberu i drugog koji bi se okupirao za odrzavanje zgrade. Samo treba doneti drugi zakon o odrzavanju zgrada a ne da infostan ima tu privilegiju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља