недеља, 18.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:20

ММФ чека решења за јавна предузећа

Аутор: А. Телесковић, М. Авакумовићпетак, 13.02.2015. у 15:00

У седиште Међународног монетарног фонда у Пенсилванија авенији у Вашингтону требало би ових дана да стигне писмо о намерама и меморандум економске политике наше владе у коме ће се, између осталог наћи и план реорганизације четири највећа јавна предузећа („Електропривреда Србије”, „Србијагас”, „Железнице” и „Путеви Србије”). Тек након тога Борд директора ММФ требало би, 23. фебруара, да нам одобри аранжман из предострожности.

После смањења једног дела плата и пензија, што је био темељ фискалне консолидације и усвајања акционог плана за покретање стечаја над 188 предузећа у којима ради око 5.000 радника, пред нашим властима је остао, чини се, ништа мање лак посао. Смањење броја запослених у јавном сектору по пет одсто до 2017. године, реформа јавних предузећа и приватизација преосталих 220 предузећа са већинским државним капиталом из портфолија Агенције за приватизацију.

У Фискалној стратегији, коју је влада недавно усвојила, види се какав је план државе за четири највећа јавна предузећа („Електропривреда Србије”, „Србијагас”, „Железнице” и „Путеви Србије”), која ће бити показни пример преко којих ће се мерити успех ове реформе. План је, иначе, направљен у сарадњи са Светском банком.

Када је о „Електропривреди” реч, потребно је поједностављење организационе структуре компаније, али и смањење броја запослених.

План финансијског реструктурирања ће, између осталог, садржати и мере које за циљ имају побољшање наплате утрошене енергије. У Фискалној стратегији као једна од обавеза наводи се проналажење мањинског приватног партнера који би могао додатно да побољша одрживост компаније и обезбеди професионални менаџмент.

„Србијагас”, са друге стране, мораће да прода имовину која се не користи за обављање основне делатности. Нагласак ће бити на побољшању наплате, увођењу таксе на транзит гаса и решавању проблема с компанијама које су највећи дужници. Ту се пре свега мисли на „Азотару”, „Петрохемију”, МСК и „Железару Смедерево”.

„Железнице Србије” преживеће организационе и статусне промене. Компанија ће бити подељена, у складу са искуствима из земаља ЕУ, на предузећа из области путничког саобраћаја, теретни саобраћај, предузеће које ће се бавити инфраструктуром и на холдинг компанију, пише у Фискалној стратегији. Промене ће пратити и реорганизација менаџмента. И у „Железницама” је предвиђено смањење броја запослених. Сектор теретног саобраћаја неће добијати субвенције из буџета и радиће по тржишним принципима од јануара 2018. године, у складу са препорукама Светске банке.

Ово предузеће, кога држава субвенционише са 13 милијарди динара, требало је да буде реорганизовано још прошле године. И то су они најављивали као готову ствар. Њихов план је био трансформација у холдинг компанију тако што би имали једно контролно предузеће („Железнице Србије”) и два зависна („Инфраструктура” и „Србија воз” ).Предузеће за инфраструктуру би се финансирало из буџета, као и путнички превоз, док би се транспорт робе финансирао тржишно. Међутим, како се незванично може чути, Светској банци се такав предлог није свидео и тражено је да превоз путника и транспорт робе буду раздвојени у два независна предузећа.

„Железнице Србије” очекује и либерализација тржишта. Без обзира на то што је ово предузеће недавно признало да би то за нашу транспортну компанију била неравноправна тржишна борба, директива Европске уније то намеће. Дакле, сви који имају лиценце и одговарајуће сертификате моћи ће ускоро да саобраћају нашим пругама. А држава ће наплаћивати накнаду за употребу железничке инфраструктуре.

Очекује се и да спајање ЈП „Путеви Србије” са предузећем ,,Коридори Србије” буде завршено до краја марта ове године, како би убудуће изградња и одржавање путева била у надлежности једног предузећа. Та два предузећа требало је да буду спојена до краја прошле године, али „Коридори Србије” су под разним изговорима одуговлачили враћање у окриље „Путева Србије”, одакле су и потекли пре пет година. Иако су издвојени да би руководили финансирањем и изградњом, али и убрзали завршетак аутопутева, показали су се неефикасним што се закључује из чињенице да пројекти касне у просеку три године. Процењено је да би њиховим спајањем и трошкови били мањи за 15 до 20 одсто.

У склопу реформе биће размотрени износи путарина, док ће се радити и на побољшању уговора о одржавању путева. Циљ је остварити уштеде и повећати ефикасност система и на тај начин смањити потребе за субвенцијама из буџета. Разматраће се опције за изградњу и одржавање путева путем концесија будући да више нема простора за задуживање.


Коментари4
0cc93
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мирослав Маринковић
Зашто се толико ММФ брине о нашим фирмама, хоће да нам уништи и оно што је преостало и да нас обори на колена. Ово види сваки наш грађанин. Док се ММФ није умешао имали смо праве фирме и није било отпуштања раданика. Видите ли да свакодневно тапшу наше политичаре који одузимају радна места и отпуштају раднике. Какве су то реформе кад се грађанима одузима део личног доходка и део пензија, али зато наши политичари добију похвалу од ММФ и западних функционера. Мислим да би они са запада били најсрећнији код нас натала тотална бједа ,јад и чемер али ће неко за све ове недаће одговарати што је дошло до овога. Од како знам код нас су стално неке реформе и сви нови руководиоци су "велики" реформатори без икакве одговорности и ником нису полагали рачуне али надам се да ће доћи и то време.
Igor Alan ford
U kavom ja neznanju živim? Na mislio da je sediste MMF-a u Longliju?
Zika B.
Sve ovo sto se tice drzavnih preduzeca, uglavnom treba uraditi, ali MMF svakako treba najuriti iz Srbije! Kakav aranzman iz predostroznosti? Ima da se trosi koliko se zaradjuje. Plus preispitivanje svih kartela na trzistu (prehrana, duvanska ind. telekomunikacije,...) Tu ima prostora za duplo povecanje broja radnika na racun profita belosvetskih i domacih mahera!
Северна армија
Јавна предузећа су државе у држави. Како пишете, требало је да се Коридори врате под Путеве Србије прошле године, али су изврдали то. Питам се шта ли онда раде влада и министар за ту област кад једно јавно предузеће ради како оно хоће уместо да је то већ готова ствар.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља