недеља, 13.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:57

Од филмске љубави до бизниса

Аутор: Дубравка Лакићпонедељак, 16.02.2015. у 22:00
Дитер Кослик и министарка Моника Гритер на берлинском црвеном тепиху (Фото Берлински фестивал)

Берлин - По чему ће се памтити 65. Берлинале? По чињеници да је са укупно 443 филма, укључујући и оне приказане на Европском филмском маркету, ово било најгабаритније фестивалско издање? Чисто сумњам. Бројке интересују статистичаре, а како искрене поклонике филма занима само њихов квалитет, онда је закључак следећи – била је ово још једна бледуњава берлинска фестивалска сезона.

 Берлински фестивал је од оснивања био познат по политички ангажованим филмовима и ауторима-дисидентима и ту позицију је успевао да задржи и дуго после пада Берлинског зида. Заправо, све до (Дитер) Косликових селекторских година, које се само продужавају и продужавају, постепено претварајући политику у пуко, кадкад и неукусно политиканство и претварајући љубав и посвећеност филму у чист бизнис. Филмске љубави овде већ дуже нема.

 У мору просечности, можда чак и више – исподпросечности, нарочито у главном такмичарском програму 65. Берлинала, званични жири предвођен америчким редитељем Дареном Аранофским заједно се са публиком и филмским професионалцима у гледалишту, „хватао” за повремене сламке спаса. Зато је и коначни резултат такав какав јесте – жири је наградио ама баш све филмове који су иоле ваљали. У том смислу постигнуто је потпуно сагласје између става жирија и става филмске критике.

 Иако му „Такси” није један од најбољих филмова, на шта му не треба замерити јер већ дуже живи и ствара у ненормалним условима, ирански синеаста, дисидент и кућни притвореник Џафар Панахи, заслужио је „Златног медведа”. Ако ништа друго, а оно због сировог реализма с којим је осликао и своју позицију и позицију својих досадашњих филмова, кроз коментаре њихових актера, али и случајних путника који га препознају као такси возача. „Такси” јесте и помало нарцисоидан Панахијев филм, али је и духовит и забаван. Не толико уморан колико је уморан његов аутор. „Златног медведа” је у име „оправдано одсутног” лаурета, примила његова малена нећака Хана Саеди. „Такси” је освојио и награду жирија критике.

 Са правом свежином и у пуном глумачком замаху, британски глумци Том Корни и Шарлота Ремплинг, одиграли су у филму „45 година” улоге за памћење. „Сребрне медведе” за најбољу мушку и женску улогу, стопостотно су заслужили! И чилеански редитељ Пабло Ларен заслужио је за свој, по теми необичан и мрачан филм „Клуб” Велику награду жирија („Сребрни медвед”), баш као што су са покрићем „Сребрног медведа” за најбољу режију равноправно поделили пољска редитељка Малгоржата Шумовска (филм „Тело”, биће ускоро приказан и на Фесту и не треба га пропустити) и румунски редитељ Раду Јуде (филм „Аферим”, црно-бели источноевропски вестерн). И гватемаланском дебитанту Хаиру Бустамантеу операвдано је за филм „Иксанул” припао „Сребрни медвед”, за играни филм који отвара нове перспективе, награда која у називу носи и име Алфреда Бауера. Препознати су и квалитети документарног филма „Бисерно дугме” Патрисиа Гузмана („Сребрни медвед” за најбољи сценарио), као и визуелни квалитети руско-пољско-украјинског копродуцентског филма „Испод електричних облака” и немачког дебитантског филма „Викторија” Себастиајна Шипера. Сниматељива ових филмова- Евгенију Привину и Сергеју Михалчуку, као и Стурли Бренд Гревлену, припали су такође „Сребрни медведи”...

 Пред сам крај такмичења виђен је и дебитантски италијанско-албански филм „Заклета девица” Лауре Биспури, у чијој је копродукцији потписано и Косово. Већ после првих неколико минута протрљала сам очи. Прича овог филма толико личи на Карановићеву „Вирџину”, да све онда пада у воду. Чак и глумачки труд италијанске глумице Албе Рорвахер као „заклете девице”.

 Ни у програму „Панорама” није ове године било неког великог „провода”. По квалитету доминирали су европски северњаци и Латиноамериканци. У „Панорами” је приказан и сатирични филм „Nasty baby” Себастијана Силве, који је освојио награду „Теди”, најпрестижнију квир филмску награду за најбољи филм, према одлуци жирија у чијем је саставу био и наш Предраг Аздејковић.

 Међу овогодишњим великим филмским звездама биле су и Никол Кидман и Натали Портман, али је највише пажње под берлинским рефлекторима имао Џејмс Франко. На 65. Берлиналу био је присутан са убедљивим улогама у чак три филма. У Херцоговом „Краљица пустиње”, Вендерсовом „Све ће бити добро” и независном филму који је сам продуцирао – „Ја сам Мајкл” Џастина Келија.

  Највећу помаму на фестивалу изазвала је светска премијера филма „Педесет нијанси сиве” Сем Тејлор-Џонсон. Биле су уведене и ванредне пројекције за извештаче и критичаре. Ишчекивање пред почетак пројекција велико. Само који минут касније у дворанама публика се смејала и смејала... Звиждук на крају био је громогласан.

----------------------------------

„Флотелу Европа” награда читалаца „Тагесшпигела”

Дугометражном документарном есеју данско-српске продукције – „Флотелу Европа” Владимира Томића, који је био приказан у угледном порграму „Форум”, припала је награда читалаца „Тагеспигела”.

 Овај немачки лист још од 2007. Године додељује читалачку награду за најбољи филм у програмској селекцији „Форум”. Уз веома похвалне критике Томићевом филму (које су освануле и у другим немачким листовима), жири читалаца је издао и саопштење у којем се каже да је „Флотел Европа” „импресиван филм који се служи ВХС материјалом са почетка 90-их година” и да „фасцинира захваљујући експресивној снази аматерских снимака са личним рефлексијама аутора”. Монтажу филма потписује наш аутор Срђан Кеча, који је уз Селму Јусуфбеговић и продуцент овог филма.


Коментари1
26e42
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

pozdrav zdravo
Nevezano za tekst, a u vezi sa naslovom. Pobedila je STRUKA, a ne pojedinac. Od filmske ljubavi do biznisa - to je za struku apsolutno nerelevantno. Ni u jednom izvestaju struke takava tema se ne obradjuje. Zapamtite to. STRUKA JE POBEDILA!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља