среда, 20.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:59

Ники Лауда узнемирава Јат

Аутор: Марко Лакићсреда, 06.02.2008. у 22:00
Летови без тржишних ограничења

Министар за капиталне инвестиције Велимир Илић рекао је Никују Лауди, који је планирао да у марту са својом нискотарифном авио-компанијом „Ники” успостави летове између Београда и Беча, да би издавање дозвола новим авио-превозницима могло да узнемири предстојећу приватизацију „Јат ервјеза”. Познати возач Формуле 1, који се у уторак у Београду срео са министром Илићем, рекао је, у телефонском разговору, за „Политику” да му је том приликом и скренута пажња да наша земља још није ратификовала европски споразум о заједничком небу.

Иначе, поменута аустријска нискотарифна авио-компанија „Ники” званично није добила дозволу за летове између Беча и Београда јер у међудржавном споразуму о авио-саобраћају између Србије и Аустрије, нема места за још једну авио-компанију. Наиме, поменутим споразумом који дефинише одвијање авио-саобраћаја између Србије и Аустрије предвиђено је да летове на бази реципроцитета обављају само две авио-компаније. То право тренутно користе „Јат ервејз” и „Остријен ерлајнс”, док би за увођење још једног авио-превозника, према речима Катарине Андрић, саветника за медије у Директорату цивилног ваздухопловства, наша земља и Аустрија морале да измене међудржавни споразум.

Поводом чињенице да Србија још није ратификовала споразум о европском заједничком небу, бивши возач Формуле 1, који се одазвао нашем позиву за разговор, казао је Велимиру Илићу да је Русија његовој авио-компанији дала сагласност да лети, иако та земља не улази у поменути споразум отвореног неба. Он европским авио-превозницима омогућава да унутар континента лете без тржишних ограничења.

А што се тиче Јата, Лауда је понудио обећање да авио-компанија „Ники” нашем националном авио-превознику не би одузимала путнике.

(/slika2)– Интереси Јата и „Никија” се не би супротстављали. Јат је национални авио-превозник с редовном клијентелом, док су путници „Никија” углавном млађи путници, попут студената. За разлику од пословног света, они нису условљени многобројним обавезама и стога имају знатно већу слободу у избору термина за путовање – објаснио је Ники Лауда.

Авио-компанија „Ники” је планирала да у првој години између Београда и Беча превезе сто хиљада путника. Најјефтинија карта у једном правцу стајала би 29 евра. Али, са временским приближавањем лета, та цена би према речима Лауде, расла. Како он каже, то је уобичајена пракса коју примењују све нискотарифне авио-компаније.

Да појаснимо, лоукост керијери (нискотарифни авио-превозници – на енглеском) послују на потпуно другачијем принципу од националних авио-превозника. Прва и основна разлика је у атрактивним ценама. На пример, Ники Лауда на свом сајту тренутно рекламира карту у једном правцу за само једну фунту (није назначена дестинација, али по валути је вероватно реч о неком граду у Великој Британији). У ту цену су урачунати и аеродромска такса и пратеће доплате.

Звучи немогуће – авионска карта за само једну фунту. Али, у пракси, карту по тој цени ће купити само један путник. И то више месеци уочи лета јер како је већ објаснио и сам Лауда, с приближавањем путовања, цене расту. Дакле, ниске цене првенствено служе за рекламу, а ако постоји потражња могуће је да се оне готово изједначе са ценама класичних авио-компанија. „Политика” је тако, недавно пишући о тој теми, упоредила цене Јата и нискотарифних авио-компанија које лете за Београд и дошла до закључка да, на пример, карта „Џерман вингса” није била осетно јефтинија.

Нискотарифне авио-компаније, за разлику од класичних авио-превозника, продају карте само у једном правцу и не служе оброке у редовној понуди. Ако желе, путници могу да купе сендвич и грицкалице. И најчешће лете за споредне аеродроме на којима су трошкови опслуживања авиона нижи, а измена датума путовања могућа је само уз доплату.

У сваком случају, нискотарифне компаније су направиле револуцију у авио-превозу, а о њиховом успеху можда најбоље сведочи пример „Рајан ера”, који у својој флоти има више од стотину авиона.


Коментари11
89834
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

adila brezanac
mi sno nemoguc narod. nudi nam se nesto fenomenalno a mi to odbacujemo. sigurno gospodina ilic ne dobija nista za uzvrat pa je takva reakcija. od jat-a i austrialairlines-a povratna karta bec-beograd-bec je 300 e. To je malo previse u odnosu na flyniki. propala drzava sta drugo reci
lusthansa
@ neny, ODGOVOR, ne ulazim u ramisljanja povodom vlasnistva Adrie i Croatie, to je politicka odluka njihovih vlada. Ja ne radim ni u Frankfurtu ni na FRAPORTU, ali neki put koristim tu vazdusnu luku za dalje relacije. JAT i jos neke velmoze su se radovali kooperaiciji sa Emirates, ja licno nisam verovao u to. Nazalost moje zebnje su se obistinile, Emirates je odlucio da ukine liniju Hamburg-New York, to se moglo ocekivati. Za civilni aviosabracaj su potrebne ne samo mudre glave, nego i trziste, putnici. A mi znamo kakva je jos uvek situacija u Srbiji, nema govora o tome da bi, bar sada, napunili jednu letilicu za Severnu Ameriku ili Australiju,kao nekada. A sto se kooperacije sa Aeroflotom tice, to bi bila konacna propast JAT-a kao nacionalnog avioprevoznika u Evropi. Kako se kaze un zemlji gde zivimo, dobar savet skup savet, samo se bojim da ce Rotsild dobro naplatiti, iako ponudi carobni stapic, nece uspeti, postoji velika prepreka, a to su osobe koje kod nas odlucuju,nazalost. A moglo bi sve da se lepo sredi za dobrobit svih.
neny
@lusthansa Slazem se sa vama u vidjenju stvari sto se tice JAT-ove flote, politickog uplitanja, rukovodstva itd. Ne slazem se u oceni Adrije i Croacije. 1. Nijedna od te dve kompanije nije privatizovana.2. Vode ih stare elite, politika ima velikog uticija i tamo.3. Ko kaze da se Croaciji ne bi isplatilo da leti za JFK, Toronto i Chicago, gde zivi 1 milion Hrvata? Ja radim na Frankfurtskom aerodromu i mogu da vam kazem da je 50% Lufthanzinog airbusa za Zagreb i Beograd popunjeno bas sa veza dijaspore iz Kanade i SAD. Plus americkih i kanadskih poslovnih ljudi i turista. Croacija bi lako popunila 3-4 airbusa nedeljno na relaciji Zagreb-JFK-Toronto. Isto tako JAT. Plus tranzite koje bi dovozili iz Skoplja, Sarajeva itd. Znate ko je intervenisao protiv JAT-ove i Emirates saradnje na relaciji Beograg-Hamburg-JFK? Lufthansa je pretila da ce prekinuti codeshare i duplirati svoje letove. Lufthansa dozvoljava opstanak malim kompanijam u regionalnom sastavu Star Alliance samo da bi im popunjavali pprekookeanske letove. Sta bi JAT-u falilo da pristupi Sky Team-u? Uz pomoc Aeroflota JAT bi mogao da pretvori Beograd u regionalni centar, umesto da svojim ATR-om dovozi Luftahnzi putnike do Minhena za bednih 65 € udela u ceni karte do Toronta za koju LH kasira 900 €!
lusthansa
@ neny, hvala na razmeni misljenja. Ne, ne citam vise hrvatsku stampu, cesto mi se desi da ni srpsku uvek ne razumem zbog novik reci, a citati hrvatsku je cesto mucenje intelekta. Zato citam Lufthanseat i druge casopise iz struke.Adria Airways ( bivsi Inex Adria)i Croatia Airlines nisu punopravni clanovi Star Alliace, oni su samo regionalni clanovi.I kao regionalni clanovi imaju slobodnu saradnju sa 19 vrlo jakim kompanijama koje lete po celom svetu. Svaki je pocetak tezak, da li se radi o code sharing, pro rata ili bilo cemu. Te dve kompanije su brzo uvidele gde im lezi buducnost, a to nije let za SAD, Kanadu ili Australiju, sto neki citaoci iz Srbije prebacuju JAT-u.Za prekookeanske letove jednostavno nemaju masu, putnike, tu letilice nisu u pitanju. I pored regionalnog clanstva svakako imaju Lufthansu kao senior partnera koji pomaze, i kada uporedim sa JAT-om, koji do sada nije nista, apsolutno nista ucinio da se izvuce iz situacije u kojoj se nalazi, vidim da i Adria i Croatiam imaju bolju buducnost od JAT-a kome se moze uskoro desiti da nestane,ili da leti samo po Istoku.Krivicu ne mozemo traziti samo kod JAT-a, prvenstveno kod vlade koja iz neznanja unistava sve sto joj dodje u ruke. Dok se JAT-u ne dozvoli da sam bira svoje rukovodioce, i bez jednog dugorocnog plana nece biti uspeha. Stalno citam, drzava poseduje preko 10 milijardi evra deviznih rezervi, a nije u stanju ili nece ( zbog prodaje, a svi znamo sta to znaci)da ulozi 300-400 miliona u JAT, znamo da pozitivnog izlaza za JAT nema. Odavno je poznato da Slovenci znaju bolje da racunaju od Srba, Hrvati su dobri ucenici, postoji mogucnost(opasnost) da jednog dana, uskoro, letimo iz Srbije sa Adria Airwyas ili Croatia Airlines u beli svet.
neny
@lusthansa Adria i Croatia ne profitiraju od Star Alliance, zato sto im Lufthansa diktira cene i mrezu. Poznato je da su piloti Croatia Airlines napisali otvoreno pismo rukovodstvu da su nezadovoljni politikom koji Star Alliance vodi. German Wings neprestano siri mrezu prema Hrvatskoj i to kao iskljucivi prevozilac na svojim rutama, znaci bez code-share dogovora sa Croacijom. Citajte malo hrvatsku stampu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља