субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:54

Дан када је Косово горело

Аутор: Живојин Ракочевићуторак, 17.03.2015. у 08:20
Обнова манастира Светих архангела код Призрена, уништеног у погрому у марту 2004. године (Фото Ж. Ракочевић)

„Билбил пиле, не пој рано, не буди ми господара”, певала је на гвозденом војничком кревету старица Наталија Крстић. Читав живот она је певала старе косовске песме, пева и сада у сабирном центру последњих призренских Срба. Побегла је из Богословије у којој је горео Душан Недељковић, и крила се по граду док је неки војни транспортер није довезао у камп немачког Кфора.

Каквог ли се она господара плашила док се боса крила испод призренских мостова да дочека зору и да на овом опскурном месту поново запева? Ко је био и остао стварни господар Призрена?

Граду три језика, граду три културе, граду оријенталног господства нанет је смртни ударац. Хришћанство ни у једном нашем граду није имало такву симбиозу с урбаношћу, ниједан наш град није имао толико дугу историју односа с православљем.

Ни један једини сегмент живота косовских Срба, Рома, Горанаца и Ашкалија није остао нетакнут, ширина тог ударца фатално је погодила све: од простих земљорадника до најважнијих фресака српског и европског средњег века, преко политичког статуса, елиминације урбаности, онемогућавања повратка расељених, уништавања књига, библиотека, градских средина, нематеријалне баштине, гробаља, убијања животиња и прихватања туђе етничке слободе. Никада у својој историји Српска православна црква, у тако кратком времену није претрпела тежи ударац.

Стотине и стотине икона страдало је у погрому: сав труд, љубав, прилоге и молитве, што су, век и по, грађани Призрена поклањали, утопљавали, посвећивали катедралној Цркви Светог Ђорђа, нестали су заједно са збирком икона, живописом и иконостасом донесеним из Сент Андреје. Све што је било у одговорности немачког Кфора потпуно је уништено и девастирано, а немачки лист„Шпигл”је своје војнике назвао зечевима с Косова.

„Господину Џонсону дао сам комадић запаљеног крста из приштинске цркве, то је један нагорели анђео – да га, као залог, подсећа на све што се овде десило. Овде се уништавају највеће светиње православне уметности”, рекао је Грегорију Џонсону, команданту јужног крила НАТО-а, отац Сава Јањић. Он је обећавао да ће стати на пут злу и додао да је у три дана погрома безуспешно покушавао да успостави везу са Рамушем Харадинајем, ратним ОВК командантом и потоњим политичким вођом косовских Албанаца. У том „прекиду веза” горели су анђели и уметност, нестајали животи и градови. Ни у овој области не постоји прецизна евиденција шта је све нестало и уништено.

Руља која је попалила српско повратничко село Бело Поље код Пећи, чијег је предводника хицима из пиштоља усмртила једна америчка полицајка, скренула је од села према гробљу, отварала, ломила и из земље изваљивала старе надгробне крстаче. Парадоксално је да су, касније, „хероју” који је убијен, покушали да подигну спомен-обележје, и то на месту погибије, између села и цркве коју су спалили и гробља које су уништили.

Погром 17. марта 2004. године је, готово потпуно, успостављање консензуса између мафијашко-племенских структура (подинституција), владе, председника општина, полиције (званичних институција) и моћних западних амбасада и тајних служби (надинституција). Он је одустајање од свих стандарда и, коначно, тренутак одлуке да међународна заједница у пуном капацитету призна независност Косова. Западне демократије и њихови најважнији експоненти на терену одлучиле су да признају етнократију и тако, парадоксално, и код Срба и код Албанаца учврсте идеју да се злочин исплати и да је награђен. После свега на згаришта се вратила Српска православна црква: подигла зидове, ставила кров, обновила живопис, поставила свештенике и колико-толико почела обнову живота и заштиту од зла и нестајања. Несрећа је што је зло добило своју институционалну форму и потврду, па је само питање времена, када ће се окренути и против оних који га сада подржавају, учествују у њему и живе од њега.

--------------------------------------------------------------

Људске жртве

У великим сукобима у Косовској Митровици убијена је Јана Тучев, а на тераси свог стана од снајперског хица погинуо је Боривоје Спасојевић. У запаљеној призренској Богословији страдао је Драган Недељковић. У селу Драјковце, убијени су Добривоје Столић и његов син Борко. У Гњилану су попаљене све српске куће, убијен је Бобан Перић, док је Славољуб Дабић претучен до смрти.

У Косовској Каменици из аутомобила са српским регистарским таблицама извучен је и тешко претучен Југослав Савић, који је неколико дана касније, од последица пребијања, преминуо у врањској болници.

Све што је служило Србима у Косову Пољу уништено је, а из своје куће извучен је Златибор Трајковић и наочиглед његове супруге Раде, поливен бензином и запаљен, после чега је преминуо. У Липљану је страдао Ненад Весић, расељено лице из села Коњух из околине Липљана. Према подацима Оебса, убијено је 19, а расељено 4.500 људи од којих се огромна већина није вратила у своје домове, а велики број је живео у контејнерским насељима у крајње нехуманим условима;спаљено је 39 цркава и манастира;спаљене су и срушене 934 куће – станове по градовима нико до сада није рачунао, нити се њихов број зна; тучено и малтретирано око 900 особа. Организаторе правда није ни дотакла, неким извршиоцима је суђено и добили су, према закључцима Оебса, непримерено мале казне.


Коментари20
59d96
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

вујица глишевић
Ја бих рекао а мислим да је то и поштено признати да 17.Марта није писано о паљењу два верска објекта муслимана у Београду и Нишу.Ту је господин Јусуфспахић у праву.Међутим није нашао за сходно да каже да се то десило после погрома на Косову и Метохији.Ево и зашто:Гоподине Јусуфспахићу дали су и како упоредиве следеће цифре.2 према 934 према 19 према 900 према 4500.Ниједног тренутка нетражим ослобађање криваца за то што је урађено.Напротив треба да одговарају сви али и према сразмери учињеног,кажите дали је то тако....
Раде Ковачевић
Vera Sobat @ Када се дешавала трагедија српског живља на Космету 2004. године тамо су се налазиле удружене међународне војне снаге Запада. Видели смо шта су те тзв. цивилизоване мировне формације Запада тада дозволиле : бестијално албанско рушење и распомамљено скрнављење српских православних храмова створених од најснажнијих духова у најдубљој средњовековној европској и хришћанској традицији. Није ту ништа друго било у питању до наставак погрома и изгона српског живља и затирање свих српских историјских трагова на Космету. Покушавајући да разумемо понашање свеколигог српског народа поводом страдања Срба на Космету 2004, не треба ни да покушавамо да пронађемо оправдање за његову неуобичајену пасивност, јер ваља схватити да је у питању само привид његове равнодушности према сопственом страдању на Космету. У ствари, стара косовска рана тек тада се истински у сваком српском срцу поново отворила, прокрварила и узроковала дубоко, болно и испитивачко ћутање. У овом тренутку, не можемо знати када ће Србија бити кадра да се као суверен врати на Космет, али од 1999. и 2004. године знамо да данашња самозадовољна Европа функционише као прикривено, али брижљиво уређено варварство.
Ивана, читатељка
Ово је текст примерен сећању на погром, а не оно неукусно Вулиново патетисање у Народном позоришту. Тај човек је ходајућа бламажа.
Sanja B
@Vera Soba Da li mislite da bi izlazak na ulice nešto promenio? Da li su masovne demonstracije 2008. nešto promenile? Nisu. Medjunarodna zajednica (SAD+EU) je nama već presudila. Jedino rešenje bi bilo oružanim snagama ući na Kosovo tog dana, a i tada bismo verovatno prošli kao 1999. Neće nama biti bolje dok se odnos snaga u svetu ne promeni, a Srbija neće moći ništa da promeni do tada jer je jednostavno isuviše slaba.
stari znanac
@Vera Sobat | 17/03/2015 15:47: Ja vas razumem, kao i vasa osacanja, i ja ih delim. Ali, nazalost to ne bi bas bilo korektno prema Srpskom narodu. Ako hocete poredjenja, uporedite Srbiju tada sa Francuskom posto je slomljena od Hitlera recimo 1941 godine, pa je to prava slika. 2004 srbija vise nije imala ni vojsku da reaguje, zna se ko se postarao za to. Narod je bio i ostao obezglavljen i nema nacin da reaguje.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља