петак, 23.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:35

Мали челисти, велика свирка

Аутор: Бранка Радовићуторак, 17.03.2015. у 22:00
Уметнички ансамбл МО „Станислав Нинички“ Фото сајт Ансамбла Станислав Бинички

Неке нове појаве и „неки нови клинци” одушевили су својом посвећеношћу и умећем, залагањем и озбиљношћу, исто онолико колико су и програми били неуобичајени, а можда и непримерени њиховим годинама.

Двојица малих челиста направили су праву музичку увертиру за предстојеће Међународно такмичење Музичке омладине, које ће се ове године одржавати управо у категорији виолончела. На њему ће бити одрасли, али и млади уметници који траже своју светску шансу. Ми смо слушали два дечака који имају по тринаест година и који наговештавају добру музичку перспективу, иако још нису дорасли за овогодишње такмичење. Биће за неко будуће.

Један од великих челистичких концерата, Сенс Сансов у а-молу, извео је голобради дечкић, нежног изгледа и још неразвијеног корпуса, Петар Пејчић, потекао из музичких школа „Ватрослав Лисински” и „Даворин Јенко” и из класе професорке Јудите Јосифоске. Има већ низ освојених награда на такмичењима, речју, већ има биографију. Док га слушамо, а не гледамо, рекли бисмо свршени, талентовани и одрасли уметник. А он је сјајном техником искрено и из душе вајао деонице музицирајући и градећи сву садржајну скалу овог концерта: од романтичарски развијених мелодија, до страсних узлета и тихих понирања у епско и наративно. Узбудљиво извођење.

Друго дете са тринаест година, такође из познате музичке породице, мали Вук Оваскаинен извео је савремено дело, настало прошле године аутора Ивана Јевтића, „Дранг нах вестен”за соло виолончело, свирајући напамет добро усвојену партитуру у којој је сопственом интелигенцијом и талентом доспевао да разумевања, изражавања и представљања дела уверавајући нас у вредност по себи.

Нова генерација храбро корача ка уметничким врхунцима.

На концерту камерне музике Ивана Јевтића много младих се подухватило тешких задатака нимало једноставних партитуре са једном заједничком нити – клавирским партом у свим камерним комбинацијама. Аутентично и усвојено зазвучали су делови „Плесне свите за клавир” (1996) у тумачењу Александре Драгосавац, па у клавирском дуду Невена Јанков – Милена Малеш Радујсја, композиција за клавир четвороручно (2004). Још једна пијанисткиња, Миона Барбул пратила је свог брата на кларинету, Милутина Барбула у делу „Контрасти” (1988). Трио „Кон аморе е фуоко” из 1992. – Бојан Пешић, Игор Лазић, Дејан Суботић – остварио је добре звучне односе обое, хорне и клавира, а после звука кларинета и клавира, највећи контраст унео је ефектни „Концерт за алт саксофон и гудачки оркестар” (прерада је за клавир) из 2014. у извођењу изванредног саксофонисте Милана Савића и одличног пијанисте Укија Оваскаинена. Најраније написана „Музика за трио”, овога пута клавирски (клавирски трио „Атака”, Биљана Вудраговић, Јована Бијелић, Даница Кремзер) из 1978. звучала је најмодерније у језику и најнеобичније у изразу.

Било је то вече савремене домаће музике на коме је имало шта да се чује.

На концерту симфонијске музике обрадовао нас је повратак Уметничког ансамбла „Станислав Бинички” на сцену и не мали почетни задатак подизања из пепела са Дворжаковом симфонијом „Из Новог света”. Велика симфонија и озбиљан задатак. Много труда, воље, жеље за свирањем. Одлични дувачи, мало испомагача, ентузијастични диригент Павле Медаковић. Хоће ли наставити?