четвртак, 28.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 22.03.2015. у 22:00 Ана Тасић

Европа у колапсу на сцени Ројал корта

Сцена из представе „Како задржати дах” (Фотодокументација Ројал корта)

Специјално за Политику

Лондон – На сцени Ројал корта, вероватно најзначајнијег и најуваженијег позоришта за продукцију и промоцију савременог драмског текста у целој Великој Британији, премијерно је играна најновија драма енглеске ауторке Зини Харис, у режији уметничке директорке Ројал корта, Вики Федерстоун. Драма Харисове „Како задржати дах” је жанровски изузетно сложена, измиче прецизним дефиницијама, како у себи садржи добро измешане састојке мелодраме, трилера, фантастике, политичке и психолошке драме, али и црне комедије, сатире, апсурда, надреализма. Игра почиње на кревету на голом просценијуму, где се после афере за једну ноћ са мефистофеловским ликом Џерона (Мајкл Шефер), живот протагонисткиње Дане (Максин Пик) претвара у мутан сплет необјашњивих догађаја, паклену и прилично енигматичну, ирационалну одисеју.

Уводна ситуација јако подсећа на уводну сцену драме „Разнесени” Саре Кејн, на напети однос између нежне Кејт и новинара Ијана, надобудног и грубог попут Џерона који ради за УН. А његов јапијевски арогантан став према односу са Даном асоцира на мотив из још једне драме енглеског „новог брутализма” из деведесетих година, која је, такође, нашој публици добро позната, „Шопинг енд факинг” Марка Рејвенхила. Џерон инсистира на томе да сексуални однос који је имао са Даном плати. Тако би њихови рачуни били чисти, то јест однос би остао у сфери материјалне размене, а не некакве емотивне блискости или љубави, које он упорно настоји да угуши (био је сличан случај у односу између Марка и Герија у Рејвенхиловој сјајној драми).

У најновијем комаду Зини Харис Европа је у мрачном стању, апокалиптичном времену потпуног слома. Након афере за једну ноћ, Дана са својом трудном сестром Џасмин (Кристин Ботомли), због посла креће на пут возом у Александрију, али упада у општи хаос масовних, хистеричних миграција Европљана. Европски банкарски систем је срушен, картице су постале бескорисне, политичари су нестали, незапосленост је изгризла цело европско друштво, чак и јаку Немачку. Сломљене су све наде, па људима није преостало ништа друго него да се натрпају на већ претрпан брод и крену на пут у северну Африку, у потрагу за бољим животом. Ово је тако нека врста хипотетичке миграционе драме у обрнутом смеру, алегорични заплет о економском колапсу Европе, дистопична визија последица разарајућих тржишних похлепа.

Прави драгуљ у деликатно режираној двосатној представи је глумица Максин Пик, андрогиног изгледа, која је скоро све време на сцени, магнетски привлачна и изванредно енергична. Она је у последње време миљеница енглеских медија због насловне улоге у „Хамлету”, премијерно играног пре неколико месеци на сцени манчестерског позоришта Ројал ексчејнџ, у тридесет и девет извођења која су се сва распродала у рекордном року, бележећи деценијски рекорд у том смислу. У приказу представе „Како задржати дах”, Алекс Сирс, критичар и аутор капиталне студије „Ин-јер-фејс тијатар”, за Пикову је оправдано написао да је „национално благо”.

Иако је њена игра у овој ројалкортовској драми изузетно психолошки захтевна, уз неопходности бројних трансформација лика које показују како трауматична заробљеност у кошмарним околностима постаје све кошмарнија, Пик је за лондонски лист „Телеграф” рекла да је то било лаган и опуштен рад, после „Хамлета”. А у вези са постављањем Харисиног комада на сцену, истакла је да је реч о „значајној драми о политичким питањима и да је то пут којим позориште треба да иде”. Ова глумица која иначе живи у Салфорду (Манчестер) подржава радничка права и социјализам. Говорећи још о комаду за магазин „Тајм аут”, навела је: „Ову владу није брига за обичне људе и о томе ова драма говори. Али мислите на идеје уметности из осамдесетих година: ако политичари не раде у нашу корист, мораћемо сами да се тиме позабавимо.”

Коментари1
3b40d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dramski pisac
Sjajno sto je Politika objavila ovaj tekst, i da citaoci u Srbiji sa lica mesta procitaju sta je na repertoarima u svetu. A nama piscima je posebno vazno da citamo o novoj dramaturgiji.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља