понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Изложбе високог ризика

Аутор: Марија Ђорђевићпетак, 08.02.2008. у 22:00
Уништен експонат са ликом Адема Јашарија (Фото Танјуг)

Организатори изложбе „Одступање – савремена уметничка сцена Приштине”, у београдској галерији „Контекст” саопштили су јуче да ће ова изложба бити затворена на основу процене полиције о угроженој безбедности посетилаца и организатора и да неће бити одржана у планираним терминима. Ова изложба, коју су прексиноћ прекинули припадници „Образа”, део је ширег пројекта, у оквиру којег је она већ представљена у Новом Саду од 22. јануара до 5. фебруара у Музеју савремене уметности Војводине и то без инцидената.

Међутим, подсећамо, и тада су се у медијима јавиле реакције и оцене да на изложби постоји провокативан рад.

Организатори пројекта су невладине организације „Контекст” из Београда и Институт за флексибилне културе и технологије „Напон” из Новог Сада. У галерији „Контекст” ова изложба требало је да се одржи од 7. до 15. фебруара.

Званично отварање изложбе је у четвртак увече спречено али свако ко је дошао мало раније, или бар петнаест минута после званичног термина отварања у 19 часова, имао је времена да погледа изложбу.

Вероватно да већи број грађана до прексиноћ није знао где се налази галерија „Контекст”.
(/slika2)Понајмање они због којих су изашли полицијски кордони. Разлог протеста је био изложени дигитални принт са ликом Адема Јашарија, некадашњег вође ОВК, сучељеног са Ворхоловим Елвисом Прислијем.

– Проблем је у томе што уметност иде испред политике. Залази у подручје за које политика није способна. Ова нам је изложба апсолутно потребна зато што ми морамо да комуницирамо. Хајде да схватимо да на Косову живе људи и да то није празан простор. Зато су изложбе попут „Одступања” битне, јер подстичу уметничку комуникацију. Нажалост, медији су ти који не дозвољавају да се ствари сагледају у одговарајућем контексту него су нестрпљиви да надувају догађај – каже историчар уметности Славко Тимотијевић, који је видевши спорни рад рекао да Адем Јашари управо не изгледа као херој него као друмски разбојник!

Није, међутим, ово први случај да изложбе револтирају јавност.

Сетимо се да је пре четири године била „унапред забрањена” изложба Владислава Шћепановића који је насликао Садама Хусеина, Слободана Милошевића, Звездана Јовановића, Хомеинија, шеика Ахмеда Јасина, Радована Караџића, Бин Ладена... Уместо отварања, испред београдске галерије „Прогрес” дељени су каталози.

Сетимо се рада Живка Грозданића „Метеорска киша” у Павиљону Вељковић у Београду, у којем је фигура патријарха Павла „засута камењем”, или рада „Владика Пахомије на Булевару сумрака” због којег је Пахомије подигао тужбу против Грозданића, али је недавно од ње одустао.

Било је и оних изложби које нису имале идеолошку асоцијацију а изазвале су револт, као на пример изложба младе Јелене Шалинић на којој је један рад уметнице уништио посетилац зато што је на њему видео мушки полни орган међу невиним животињицама, што је „неваспитно” утицало на његово дете.

Оно што се, између остало,г замера организаторима изложбе „Одступање” у Новом Саду и Београду јесте и лоше одабрано време. Зашто баш сада, у оваквом политичком тренутку провоцирати део јавности?

Живко Грозданић, директор Музеја савремене уметности Војводине, објашњава да је ова изложба била планирана за децембар 2007. године.

– Тада смо је одложили управо због осетљивог тренутка, јер се говорило о проглашењу независности Косова. Онда смо померили за јануар, заиста не знајући да ће бити председнички избори. Изложба је део регионалног пројекта у оквиру којег су представљени и млади уметници из Бањалуке, Загреба. Нама је путоказ био висок квалитет тих радова, језички су чисти, добри, критикују ентропију косовског друштва. У Новом Саду било је много људи на отварању, нису реаговали новосадски радикали, него ДСС и СПС – каже Живко Грозданић.

Историчар уметности Саша Јањић, један од ретких на прексиноћњем отварању у Београду, каже да тренутак када је ова изложба отворена свакако није добро изабран, о чему сведочи интензитет емоција које су се излиле те вечери на Дорћолу.

Јањић за спорни рад каже да на прву лопту делује интригантно и безобразно, али када се прочита изјава уметника добија се другачија слика.

– Цела изложба је доста слаба. Као да су радови прављени управо тако да креирају неку пометњу. Уметнички домет је низак. Мени се чини да није реч о најквалитетнијим уметницима – каже Јањић.

Изложба „Одступање”, односно прексиноћњи догађаји отворили су још нека питања: Да ли би ова изложба, да је прво организована у малој и широј јавности недовољно познатој галерији „Контекст”, уопште била примећена? Поставља се и питање зашто је ова галерија са два млада кустоса преузела на себе „изложбу високог ризика”? Прексиноћ су се, међу малобројним историчарима уметности и уметницима чула питања: зашто овако нешто није представила нека државна институција? Јер, овако је, из угла неупућених, све деловало некако илегално, подметнуто.

Постављамо и питање: Зашто није било више представника ликовне стручне јавности у четвртак увече у „Контексту”, него тек неколико њих, чак и касније, када су кордони ослободили пролаз до галерије?

-----------------------------------------------------------

Министарство културе: Полиција реаговала исправно

Министарство културе осудило је јуче инцидент у којем је група хулигана спречила отварање изложбе албанских уметника из Приштине „Одступања” у београдској галерији „Контекст” која делује у оквиру Центра за културу Стари град.

У саопштењу се наглашава да је спречавање уредно најављене изложбе против основних принципа „толеранције, поштовања културне разноликости, слободе јавног говора и уметничког изражавања као темеља грађанског друштва у Србији”.

Оцењујући да је полиција реаговала исправно и у оквирима својих надлежности благовремено заштитила грађане, Министарство је упозорило да је „уништен и један од експоната” и подсетило да је изложба већ одржана у Новом Саду. „Сматрамо да је неопходно обезбедити услове да се ова, као и свака друга изложба у Србији одржи у најављеном термину и тако осигура основно право на слободу јавног изражавања чиме би јавности било омогућено да се упозна са садржајем ове изложбе и о њој донесе суд”, додаје се у саопштењу Министарства културе.

-----------------------------------------------------------

ЛСВ тражи забрану Образа

Омладина Лиге социјалдемократа Војводине затражила је јуче забрану рада Отачаственог покрета „Образ” због „шовинистичког дивљања припадника те организације” којим је у Београду спречено одржавање изложбе фотографија уметника са Косова. Скандалозно је што се тој организацији, коју је МУП Србије још 2005. године окарактерисао као клерофашистичку, допушта да несметано угрожава права, слободе и безбедност грађана Србије, наведено је у саопштењу.

Спречавање изложбе радова савремених уметника из Приштине осудили су јуче и Г17 плус, Жене у црном и неколико невладиних организација. Жене у црном су у саопштењу затражиле забрану клерофашистичких организација и подсетиле на низ инцидената које су оне у последње време изазвале.


Коментари17
a5c88
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Andreja Pejic
Smatram da je herojsko prekidanje ove izlozbe ...akcija za primer ...
evropa
izgleda da onaj ko postavlja pitanja krotkoj ili nije citao sve ono sto je naveo kao literaturu ili nije procitao ono sto je napisala krotka,jer u tekstu koji je krotka napisala(o)nema originalnosti i lako se u njemu iscitava,na prvi pogled,bar fuko,delez,gatari,bart i sloterdik a pa visku,metastazi uzivanja i zizek.
PItanja za "krotku"
Da li "krotka" ima neke veze sa Dostyojevskim? Da lmi biti subverzivan , po Vama, znaci biti progresivan? Da li u ime nekonformizma treba dozvoliti sadisticko provociranje i braniti isto u ime borbe protiv dogmi i ideoloskih dominacija? Da li ste osim " Mitologija" citali neke druge knjige od Barta? Da li poznajete ( da li ste citali) Deluza, Zizeka, Solterdijka, Rikera i Badioa? Vas tekst me inspirise mnogo pitanja no i ovo je vise nego dosta. S postovanjem. Kriticki eseji.
krotka
"jedino misaona fotografija je subvrzivna"-rolan bart.to se moze reci i za svaki drugi iskaz,bilo vizuelni ili neki drugi.medjutim,nasi kustosi,teoreticari,umetnici,kulturni radnici su u zoni ideologije,tu su se udobno smestili tokom 90-tih,to mesto im je obezbedilo drustvenu promociju,znacaj i status jer se poklopilo sa ocekivanjima,nalozima i zeljama velikog drugog,imperije,vecinskog-i jedino sa tog mesta delaju,prosudjuju,govore,nagradjaju ili kaznjavaju.vrlo lako je i bezbedno odabrati 'provokativnost'u ideoloskom kljucu vecinskog,mocnog,sile:inflacija pozeljnog ne-dozvoljenog je postala mera gradjanstine koja tako,preko umetnika-kustosa-pajaca pere i siri svoju osvojenu ravnodusnost i blaziranost ili preko umetnika-kustosa-ratnika reteritorijalizuje i obnavlja svoju moc,svoju teritoriju.sta se desava sa onim uskim prostorom gde pojedinac nece da osvezava,ozivljava,remontuje,reanimira institucije moci,porodice,drzave,norme...?(kafka)to je jedina (politicka)subverzija koja nije utilitarna,potrosna i licemerna jer postavlja razorna pitanja po normu.zato je drustvu milija i draza ova kvazi,meka,lokalna,potrosna,fake opozicija koja se brzo drustveno reintegrise jer se uspesno moze namiriti trgovinom.da li su trajno opozicioni umetnicki iskazi uopste vidljivi za drustvo koje jedino zna za banalnost,prizemnost,kratkorocnost,lukrativnost i oportunost u odnosima(politike).pozicije zastitnika i branitelja normi najvece svetske sile,njenih zahteva,odluka i prohteva,kaprica,hira,njene ekonomije,bogatstva...pa to je jedna komotna,nimalo subverzivna pozicija,naprotiv,kako bi to voleli da prikazu organizatori i ove izlozbe i svih drugih koje slede.savet:da bi se uopste radilo u srbiji neophodno je prikloniti se i moliti se vladajucem diskursu dominatora i jedino na tom talasu opstaje,oportunisticki je procenila nasa,verujuca,kulturna elita:jedino na tom mestu dobija se novac,priznanja,fondovi,drustveni ugled,rang,status,javni prostor.subverzivna misao cuci na rubovima.
evropa
indikativno je da su sinoc u II dnevniku javnog servisa srbije ljudi koji su protestovali ispred galerija nazvani-huliganima.dakle oni su huligani,nasilnici,unistitelji...a sta su oni unutra?oni su ,onda,oslobodioci,heroji,pobednici,mirotvorci?nedopustivo je i neodgovorno i ponizavajuce za inteligenciju gradjana srbije da nam se u ovom mucnom trenutku za sve nas u srbiji salje opaka,perverzna i neistinita poruka i to sa mesta rts-a.kada se zna da je zivko grozdanic citav svoj profesionalni opus zasnovao na politickom zelenasenju,da je galerija "kontekst"cedo i edipovski nastavak sorosovih kadrovika iz 90-tih a sada vodecih ljudi u srpskoj kulturi.i kao sto je poznat sorosov ulog u'nezavisan'kulturni,medijski i javni drustveni sektor u srbiji tako je javno i njegovo zalaganje i placanje i za-nezavisno kosovo,pa otuda sledi da su ovdasnji kulturni radnici na njegovom platnom spisku jos jedan istureni odeljak snaznog i bogatog albanskog lobija.uopste nije cudan ovaj razvoj i metastaza tih uskopartijskih i finansijskih,licnih i privatnih interesa a to sto se ona najlakse distribuiraju kroz umetnost kao'neozbiljno','nevazno',manjinsko i elitno mesto drustvenosti,to je i cilj:da se isproba,istrazi na malom ali intenzivnom uzorku-intenzitet reakcije i da se na mala ali vidljiva vrata,kroz najsenzibilniji ali i cesto najblaziraniji drustveni sloj ispitaju razdelnice i afiniteti.mladi ljudi zeljni brzog napredovanja i ubedjeni u ideale po kojima,inace,ostatak sveta ne funkcionise,su korumpirani od strane neprincipijelnih ideoloskih kartarosa,zelenasa i trgovaca idejama-da budu logoteti i branitelji puteva novca.nije jasno koja je moneta oducila da budu slobodoumni,liberalni i filozofski živi kad brane pravo na borbu za teritoriju jednih(albanci)a da su istovremno netolerantni,mracni,zadrti,slepi,ne-filozofski kada o teritoriji govore neki drugi(srbi)i da ih se gnusaju i preziru kao zaostale sto im,u srbiji,obezbedjuje drustveni ugled i moc.neka objasne,najzad,odakle

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља