уторак, 15.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:36

Кад балетски играчи глуме шверцере у трамвају

Аутор: Биљана Лијескићсреда, 01.04.2015. у 22:00
Славни кореограф Јиржи Килијан у Београду (Фото Жељко Јовановић)

„Ово су новине за које радим”, рекла сам јуче Јиржију Килијану (68) једном од највећих светских кореографа, чешког порекла, који је управо допутовао у Београд поводом првог гостовања код нас на Београдском фестивалу игре.

„Политика”, прочитао је он, а потом течно и наслов на првој страни „Може ли Србија да одбије Хаг”. Изненађује колико Килијан разуме српски језик и успева да чита ћирилицу и тако смо започели разговор. Познат по томе што не воли да путује и даје интервјуе Килијан је јуче био сушта супротност, отворен, добро расположен изјавио је да се овде осећа као код куће. Нагласио је да га све што види инспирише за рад: књиге, филмови, људи, потом друге културе, посебно је издвојио сусрет са Абориџинима и артефактима из древних времена.

Подвукао је да однос играч–кореограф захтева обострано давање и да је време кореографа диктатора прошло. У сусрету са бројним новинарима присетио се да је кроз наш град прошао давне 1963. у време када је Скопље задесио земљотрес. У то време учио је класичан балет на прашком Конзерваторијуму, а потом се усавршавао у Краљевској балетској школи у Лондону. Кореографски деби имао је у Штутгарт балету који је водио Џон Кранко. Након што је направио три кореографије за Холандски плесни театар, („Гледаоци”, „Игра столица” и „Потопљена катедрала”), постао је уметнички директор ове трупе, 1975. године. Заједно са Карелом Бирнијем, основао је Холандски плесни театар II, као мост између школе и професионалног рада, а 1991. и Холандски плесни театар III, за играче изнад 40 година.

Креирао је више од сто радова, извођених широм света. Његове награде су између осталих и титула Официра реда у Холандији, почасни докторат Џулијарда у Њујорку, три „Нижињски награде” у Монте Карлу (најбољи кореограф, компанија и представа), „Беноит де ла дансе” у Москви и Берлину, титулу Командира Легије части у Француској… Наши балетски стручњаци истичу да је Килијан кореографски бог.

Рад у Холандском плесном театру је био судбоносан за вас, ту сте постигли успех и бринули за младе и за оне који имају преко 40? Добро, сви брину о младима, али какав је план био са онима изнад четрдесете?

Потпуно је природно и логично да ако сте са неким радили двадесетак година да је веома тешко да се са њим једноставно поздравите. Не можете неком тек тако да се захвалите кад напуни четрдесет, а ако сам и морао дешавало ми се да то буду најгори моменти у мом животу. Те године су иначе везане у животу за кризу средњих година. Зато сам и покренуо Холандски плесни театар III, са четири играча и сви кореографи попут Пола Лајтфута, Нача Дуата, Мориса Бежара, Вилијама Форсајта су радили за ову компанију. Људи изнад четрдесет још увек могу да испричају неке сасвим друге приче од играча који имају само 18 година. Та трећа компанија била је задужена за играче од 40 године па до смрти. Била је то савршена база, имати три компаније у оквиру Холандског плесног театра и посматрати играче кроз читав живот.

Поставили сте више од стотинак кореографија, да ли данас можете издвојити најбоље из вашег опуса?

Да ли ви имате деце? Ето, на пример да имате петоро деце да ли бисте неко могли да издвојите? Не бисте. Тако и ја не могу да издвојим ниједно моје дело, успевам да их се присетим, наравно, уз одличне асистенте који брину о очувању мојих кореографија. Сви радови су као камење у традиционалном јапанском врту, ако један камен недостаје ви не можете да прескочите на следећи. А ове две кореографије које ћете видети у Београду изабрао сам, али ни сам не знам због чега.

Шта је тренутно у фокусу вашег интересовања?

Непрекидно креирам. Пишем много и то смешне приче, увек на чешком језику, јер желим да задржим добар матерњи језик и потом их шаљем пријатељима да се и они насмеју. Питали су ме многи да ли ћу их сакупити и објавити, међутим бојим се да то реализујем. Нове кореографије више не радим. Али бавим се другим стварима. Урадио сам филм, под називом „Шверцер”, у трајању од неколико минута. Он говори о шверцерима у трамвају, али је ту све симболично и односи се на сам живот. Нико од нас није платио карту да би се возио овим трамвајем. Филм је приказан недавно у Прагу, а моји играчи играју шверцере. У њему има и других путника који се појављују на неколико секунди, тројица од њих су најбољи глумци у Чешкој. Међу њима је и супруга Вацлава Хавела, глумица Дагмар Хавлова. Имам планове да направим и неке друге филмове.

Како данас након дуге и успешне каријере, у Хагу где сте настањени, изгледа један ваш дан?

Ако сте живот провели у свету балета онда је дисциплина постојала од ујутру до увече, непрекидно, годинама. Сада сам се сусрео са потпуном недисциплином, будим се и одлазим на спавање кад желим, пишем и више не постоје ограничења.

------------------------------------------------------------------------

Гледаоци на сцени

Полусатни филм, две кореографије и разговор са Јиржијем Килијаном једним од највећих кореографа данашњице биће могућ вечерас и сутра увече у 20 часова на сцени „Сава центра”, у Београду. Кад се каже на сцени онда се то и буквално мисли, јер је 12. Београдски фестивал игре омогућио да пред лимитираним бројем гледалаца, који ће седети на подијуму, буде представљен специјалан програм. Конкретно видећемо филм као компилацију Килијанових радова, у његовом аранжману и селекцији специјално урађеној за БФИ. Потом ће бити одигране две кореографије славног уметника и то „Адресат непознат” на музику Чарлса Ајвса у трајању од шест минута и комад 14’ 20’’ (по поемама Густава Малера).


Коментари1
b8f1c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milenica
Žao mi je kada posle ovakvog intervjua ne nadjem ni jedan komenar. A, mislim, valjalo bi. Balet i one koji su njemu posvećeni cenim kao izuzetnu umetnost i treba da budemo svesni pšta za svakog pojedinca umetnost čini svojim postojanje. Mislim na razne vrste umetnosti no ovde je reč i o ovom izuzetnom čoveku. Želim mu dobrodošlicu i svu sreću u životu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља