понедељак, 26.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 22.04.2015. у 08:15 Вишња Аранђеловић

Како је Милошевићев безбедњак покварио „фалкон”

Пуковник Душан Косановић и Добрица Ћосић (Фото Лична архива)

– „Фалкон 50” је осетљив као Францускиња – каже за „Политику” пуковник Душан Косановић (66), пилот који је до одласка у пензију управљао авионом којим је протекле недеље председник Томислав Николић покушао да одлети у посету Ватикану. Разматрајући могућности које су могле да доведу до проблема у владином авиону на лету за Рим, због којег је посета папи отказана, наш саговорник каже да, највероватније, није било речи о квару на мотору.

– „Фалкон 50” има три мотора. Ако један откаже, са два мотора може да се настави лет. Чак и са једним мотором овај авион може да се одржава у ваздуху, али не може да полети – истиче Косановић, који је током богате каријере баш том летелицом возио Слободана Милошевића, Добрицу Ћосића, Радована Караџића...

Другу верзију која се појавила у медијима, а у којој се као узрок панике у владином авиону наводи проливање кафе по командној табли, наш саговорник не одбацује у потпуности. Како каже, влага на контролној табли може да активира погрешне команде, то јест команде које се не користе док је авион на одређеној висини и док се креће одређеном брзином. А када се тако нешто догоди, може доћи до оштећења, па је неопходно да авион по слетању буде технички прегледан.

– Уколико се случај са проливањем кафе заиста догодио, пилоти су могли да наставе и безбедно стигну до Рима, али тамо би морали да обаве технички преглед и то би много коштало. Мислим да су исправно одлучили што су се вратили за Београд – оцењује овај пилот у пензији.

Косановић објашњава да и у ситуацијама када се активирају погрешне команде, долази до наглог успоравања, па је могуће да због тога авион крене у понирање или пењање, што је за чланове посаде и путнике, услед негативне силе гравитације, изузетно непријатно. Зато путници мисле да се догађа нешто много страшније са летелицом. У својој каријери и он је доживео исту ситуацију.

– Сећам се да сам возио Радована Караџића на састанак у Њујорк и да смо просули сок по командној табли. Због влаге се искључио аутопилот, па сам читав лет сам управљао авионом, што је изузетно заморно – присећа се Косановић.

До 1998. године, када је отишао у пензију, пуковник Косановић је радио у војсци и био је задужен за летове политичке елите, што је током распада Југославије значило да их одвози на преговоре до Брисела, Хага, Женеве, Дубровника… Најрадије се сећа Добрице Ћосића, прослављеног писца и првог председника СРЈ.

– Добрица никада није ушао у авион или изашао из њега а да није поздравио поседу. Заиста је био изузетан човек. Како је имао проблема са срцем, увек је путовао у пратњи тима за реанимацију, али и са боцом ракије „жута оса”. Слободан Милошевић је, рецимо, волео вино – прича Косановић.

Ипак, Милошевић је био захтеван путник јер се, према речима нашег саговорника, бојао за своју безбедност. Рецимо, никада није појео кетеринг који би му послужио домаћин у авиону. А када је летео у Женеву на састанак са Алијом Изетбеговићем, председником БиХ, у кабини је пилотима друштво правио и момак задужен за безбедност тадашњег председника Југославије.

– Он је по слетању остао да чува авион, али када је требало да се вратимо назад, нисмо могли да покренемо авион. Питали смо безбедњака да ли је нешто дирао, али смо добили негативан одговор. После мноштва покушаја открили смо да је, играјући се, искључио одређене микропрекидаче. Ипак, нисмо хтели да га одамо – присећа се Косановић догађаја из времена док је управљао „фалконом 50”.

Поред искуства у суперсоничној авијацији и највиших звања до којих је дошао као саобраћајни пилот, поверење да баш он превози људе из врха државе указали су му и због једног догађаја на самом почетку каријере. Наиме, као двадесетједногодишњи младић Косановић је летео америчким ловцем. Била је то, сећа се, година пуна провокација на небу због чехословачке кризе, а он је био распоређен у ПВО јединици.

– Авион је почео да пада због пожара, а испод мене је било Куманово. Могао сам одмах да се катапултирам, али то није долазило у обзир јер је летелица била пуна горива и носила је 24 бојеве ракете и, нема сумње, пала би на град. Одлучио сам да авион усмерим у брдо и ризикујем свој живот како не би настрадало цело насеље. Шта да вам кажем, авион је пао на 500 метара од мене и запалио се, а падобран који сам морао ручно да покренем, отворио се тик пред ударање у земљу. Било је ту много присебности и среће – присећа се дана када се, како каже, поново родио.

Те 1970. овај догађај проглашен је за подвиг године, а Косановић за хероја.

Коментари8
ea41f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Matija Soskic
Izgleda da postoje dva tumacenja nezgode na avionu predsednika. Pilot Kosanovic kaze da je vlaga prouzrokovala "pratak spoj", dok izvestaj nakon pregleda kaze da je kopilot brisuci salvetom nehoticno ukljucio prekidac za aktiviranje krilaca koja sluze za sletanje.
Креатор конфекције
Приметио сам да многа униформисана лиц а носе капе на врх главе. То је неукусно и војно лице делује неозбиљно, па и шљампаво. Капа би морала да дође до ушију и 2 сантиметра до обрва. За то би морало да постоји правило. Погледајте овог нашег пилота. Одлично делује, леп човек али га ова капа на "вр" главе војнички без потребе омаловажава.
@srx imus
Нисам прочитао бољи опис како функционише све у Србији, а не само пилоти.
srx imus
Srpski piloti heroji = ljudi profesionalci koji prvo odstupaju od svega sto je profesionalno, logicno i zdravog razuma i tako dovode svoj zivot i zivote putnika u opasnost. Nakon toga srecom i znanjem rade nelogicne i nepotrebne stvari da bi "spasili" situaciju. Na kraju lazu, zataskavaju i izmisljaju price za narod. Ja sam mislio da su nasi piloti heroji oni sto izgibose u svim nesretnim sukobima od 1912. naovamo...kad ono prosipaci kafe i soka koji lazu novinare... bas fino.
Modern Savage
Znao sam da je kriv Slobodan Milosevic, a trebalo bi proveriti i ulogu ratnog zlocinca Radovana Karadzica.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља