недеља, 20.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:32

Далеко је Панчево

понедељак, 11.05.2015. у 08:15

Тешко је проценити када ће доћи тренутак да возила за мање од сат времена прокрстаре ауто-путем од Батајнице до Бубањ потока и даље до Панчева. Једно је сигурно – када он дође за око две године, како обећавају – политичари ће најзад изгубити своју омиљену предизборну играчку коју су користили у свим кампањама од 1990. године.

Како се ради и зашто се гради више од две и по деценије уверила се и министарка Зорана Михајловић, када је недавно ненајављено посетила Батајничку петљу и градилиште на којем се гради једна трака ауто-пута. Тамо је затекла само 20 радника, а требало је да их буде десет пута више. Уместо да раде, преседели су од седам до три. Не треба да чуди што петља није завршена до 1. маја, како је планирано, и што можда друга трака ауто-пута од Добановаца до Остружнице неће бити изграђена до 1. јула ове године.

Тако се на овим капиталном пројекту ради од самог почетка. Градња је почела уз помоћ релативно неповољног кредита европских банака од 80 милиона данашњих евра. После је било шта је било – распад савезне државе, ратови, санкције... Са санкцијама је обустављен платни промет, тиме и кредит од кога је тек четвртина искоришћена. А обилазница је пала на листи приоритета, мада је пред сваке изборе здушно експлоатисана.

Грађевинско предузеће „Планум”, главни носилац посла, добар део изградње финансирало је из сопствених прихода остварених у иностранству. Кад је дошло време да се плати, испоставило се да је новац предвиђен за то – отишао негде другде. Због тога је градња успоравана и прекидана. Испоставило се да асфалтирање и пуштање у саобраћај локалних путева доноси више гласова него копање тунела на капиталном пројекту, који ће ко зна када бити завршен. Ипак, некако је завршен део обилазнице од Добановаца до Остружнице.

Слична пракса настављена је и после петооктобарских промена, о чему сведочи кредит Европске банке за обнову и развој од 80 милиона евра одобрен 2002. године, који још није у потпуности искоришћен. И од два кредита из 2007. и 2010. године од укупно 100 милиона евра, узета од Европске инвестиционе банке, повучено је тек педесет одсто. Дугогодишње чекање на ратификацију у парламенту, проблеми са експропријацијом и недостатак пара да се она исплати, као и лоши пројекти – учинили су своје.

Када се подвуче црта, за протекле скоро две и по деценије изграђен је део од петље Батајница до петље Добановци у пуном профилу ауто-пута и део од петље Добановци до тунела Стражевица као полуауто-пут.

Али остало је још доста тога. Не рачунајући оно што се тренутно гради, следе радови на другој конструкцији моста на Сави, потом друга трака од моста до тунела Стражевица, као и читав потез од тунела до петље Бубањ Поток, који није ни такнут. Све би требало да кошта око 230 милиона евра.

Сем тога, потребно је саградити тридесетак километара ауто-пута од Бубањ Потока до Винче и Панчева, заједно са друмско-железничким мостом преко Дунава. Овај део обилазнице је важан и за пројекат „Београд на води” и функционисање будуће главне железничке станице Београд центар у Прокопу. Према првим проценама, укупна вредност радова износиће око 470 милиона евра. Невоља је што на том делу треба срушити 60 кућа и још 90 помоћних објеката.

За завршетак радова на обилазници потписан је меморандум са кинеском компанијом „Синохидро”, мада не постоји право ексклузивитета, тако да се може преговарати и са другима.

Колико је обилазница око Београда, која треба град да растерети од транзитног путничког и теретног саобраћаја, коштала до сада – не постоји прецизан и поуздан податак. Колики год да на крају буде цех, битно је да буде једном завршена. Да ли ће то бити за две године – видећемо.

Маријана Авакумовић

-----------------------------------------

Прстен око Београда

Спољни саобраћајни прстен око Београда планиран је још седамдесетих година прошлог века, у време кад је ауто-пут Братство и јединство, данас Коридор 10, био изграђен у пуном профилу тек од Руме до Малог Пожаревца. По том плану, предвиђено је да јужни крак обилазнице води од Батајнице, односно новосадског ауто-пута, који се у то време управо градио, преко Добановаца на загребачком, Остружнице на обреновачком ауто-путу, чија се изградња тек спремала, до Бубањ Потока на „нишком” ауто-путу, али би наставио преко Лештана и Винче, све до Панчева и Банатског Новог Села и даље према Вршцу и Румунији. За северни крак, пак, планирано је да од Старе Пазове преко Нових Бановаца и Врбовског изађе опет код Панчева, где би се спојио са јужним краком. Да би се прстен затворио, планирана је и изградња два моста преко Дунава: једног код Нових Бановаца, другог код Винче.


Коментари1
afadd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Северна армија
Ако отпустимо 100.000-150.000 партијских неспособних радника на државним јаслама,имаћемо пара да направимо аутопут до Месеца.Наравно,отпуштене пребацити на јавне радове,а партијска књижица може и да им остане.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Тема недеље / Београд око воде

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља