среда, 22.05.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:02

Медијско несвесно

Аутор: Зоран Миливојевићпетак, 29.05.2015. у 22:00
(С. Печеничић)

Код нас се ретко може срести особа која не мисли да су у нашем медијском простору – у електронским и писаним медијима – сувише заступљене потпуно небитне теме. Мењајући телевизијске канале, ретко налазимо емисије које не нуде површне, испразне и лагане теме. Гледамо како водитељи ћаскају са личностима чији нам допринос заједници није јасан. Свуда је превише музике, а премало смисаоних разговора. На радију се, поред музике и површних, повремено духовитих разговора водитеља са слушаоцима, веома ретко чује паметна и корисна емисија. Придружују се писани медији са сликама непознатих старлети и детаљима из њиховог живота. Пуни су бомбастичних наслова, иза којих нису текстови који их оправдавају.

Неки у томе виде манипулацију власти, која небитним садржајима замајава народ, следећи античку технику владања „хлеба и игара”. С друге стране, медији оправдавају своју програмску и уредничку политику борбом за опстанак на тржишту, гасећи популарне емисије које су се бавиле стварним проблемима, ширећи забавни програм.

Ако заиста медијска понуда одговара потражњи, део одговорности за медијске садржаје је на публици која тражи и прихвата такве садржаје.

Савремени начин живота је такав да најбољи део свог дана људи проводе борећи се да задрже своја радна места и послове. А када дођу кући, очекују да им медији пруже теме које ће их опустити и забавити. Доминантни однос према медијским садржајима више није спознајни, већ осећајни. Људи не желе да мисле, већ да осећају, и то да се осећају пријатно. Отуд и пренаглашена потреба за забавом.

Када је медијски садржај озбиљан, тема тешка, када дуже траје, када нема драме, људима постаје непријатно. Не желећи додатну непријатност, мењају канал, станицу или прескачу чланак. Зато медији који се баве заиста важним, озбиљним темама губе гледаност, слушаност и читаност. Борећи се за опстанак, медији улазе у све оштрију утакмицу удовољавања потребама публике за забавом.

Силе тржишне утакмице чине да медији угађају тако што селекционишу теме и прилагођавају садржаје. Ту су на делу сви механизми које је открила психоанализа, а које појединац користи несвесно да би се одбранио од негативних аспеката стварности и сачувао свој спокој. Иако не треба потценити утицај центара моћи и профита, политичке манипулације које утичу на ово, ипак се чини да се много тога у понашању медија одвија без плана и намере.

Треба прихватити да нас на наш захтев масовни медији третирају као децу жељну забаве. Свако ко жели да добро разуме свет у којем се крећемо треба активно да тражи информације, користећи алтернативне медије. Осећања не могу да замене мишљење, па ни онда када су веома пријатна.


Коментари13
ab239
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Petar Petrovic
Stvar je prosta / kada bi mediji prikazivali te pametne i korisne stvari znali bi smo da nam za zivot ne treba mnogo, ovaj svet bi poceo da se urusava i oslobodili bi tako svu zivotnu energiju u nepovrat. Funkcija ovog tipa medija je egzistenijalne prirode. Kandid je bio svestan da je ovo najbolji svet od svih svetova, koliko god u njemu stradali.
milica sljivic
Mediji su trenutno najjace oruzje,svojim sadrzajem i sirokom rasprostranjenoscu uveliko uticu na formiranje nacina razmisljanja,ukus,svest...Nije tacno da nema edukativnih sadrzaja,ali,u opstem padu vrednosti i standarda,porasla je potraznja za razbibrigom i laganim,ispraznim sadrzajima...Slicno je ka o sa muzikom,svi znaju vrednost jednog Mocarta,ali radije izaberu "Grand zvezdice"..To nam je sadasnjica,srecom,ima izuzetaka.
Paraskva Tomic
Ljudi su često konformisti. Idu linijom manjeg otpora i prihvataju ono što se nudi jer ne žele da budu mimo sveta. Ali, kada bi neko ponudio ozbiljniji sadržaj, bilo bi publike. Mislim da je narod spreman za kvalitetniji program. To slušam od ljudi koji nisu akademski gradjani. Problem je što se takav program ne nudi. U medijima rade ljudi koji nisu sposobni da naprave emisiju koja prevazilazi isprazne razgovore sa beznacajnim ljudima. Malodusnost i beznadje. Svi smo se prepustili bezobrazluku nekih energicnih nadmenih ljudi koji nista ne nude. Postoji i program koji je pravljen sa namerom da bude kvalitetan a rezultat je gumljenje ozbiljnosti. Verujem da se posao u medijima dobija zahvaljuci rodbini ili bezobrazluku. Odnosno: nema ponude a ima potraznje, cak i medju klincima kojima je mozak delimicno ispran.
Miloš Bogdanović
> Šta bi bilo kada bi se mediji uozbiljili i počeli da emituju/objavljuju zaista normalne, zdravorazumske sadržaje? Pa većina ljudi ne voli ono što je razumno i sama traži da se bavi glupostima. Zašto? Kada čovek ne radi na sebi i ne pobeđuje svoje slabosti, on ima potrebu da se bavi onim što je lošije od njega, da bi se tako u mraku tuđih gluposti osećao pravednijim i tako umirivao sopstvenu nečistu savest. No tako ne može da napreduje, jer ne teži boljem od sebe već se ugleda na zlo. Za razliku od njega, prosvećen čovek gleda iznad sebe, u ono što je bolje od njega, da bi se učio, menjao i tako napredovao.
Spektakularizacija Stvarnosti
Preporucujem knjigu "Medijski spektakl i destrukcija" Vojislava Scepanovica. Sve lepo objasnjeno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља