субота, 11.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 25.06.2015. у 08:15

Возе друге на одмор, а сами се не одмарају

Долазак путника из летовалишта у иностранству Фото Д. Ћирков

Возачи и водичи одмахују главом када треба да кажу како заиста изгледа путовање од градова у Србији до неких од места на мору, најчешће грчком. Страх да ће добити отказ, али и да ће агенција за коју раде бити затворена или изгубити лиценцу јачи је од жеље да отворено причају о проблемима са којима се свакодневно суочавају.

А њих је на претек: пауза између два путовања која би требало да траје макар 24 часа понекад се сведе на свега неколико часова, у којима возач не стигне ни да предахне, а камоли да се наспава, па његов умор постаје хроничан. На жалост, баш тај умор главни је узрок несрећама.

Понекад на ново путовање креће готово одмах због болести колеге, али много чешће због „густог” распореда полазака, јер поједине агенције не би ли што више зарадиле, путовања организују свакодневно. Некада се на граници чека по пет-шест часова, па уместо планираног вишесатног одмора на мору, возачи имају тек толико времена да очисте аутобус и окрепе се кафом, уз прозивку туриста којима се летовање завршило па желе што пре да крену кући.

Прва пауза на туристичком путовању ка грчким летовалиштима, према причи водича из једне од популарних туристичких агенција, прави се најчешће у месту Предејане, три и по и четири сата после поласка из Београда.

– Пауза траје 45 минута и возачи и ми користимо је за оброк и да протегнемо ноге. Ту је и прва замена возача, онај који је возио одлази у бункер да спава док управљач после паузе преузима други возач и хита ка граници. Уколико имамо среће, чекамо око сат времена, али некада је то чекање далеко дуже. Следећа пауза је најчешће одмах после границе, у Македонији, и њу ретко која агенција прескаче, јер је гориво код наших суседа јефтиније па се обавезно наточи резервоар – прича овај водич.

Вожња кроз Македонију траје око два сата и затим следи граница са Грчком. И то је, наравно, лутрија, некада се редови возила отегну, некада и цариници умеју да „закерају”. Када се граница пређе, уколико је место на Халкидикију, више се не праве паузе, па нема ни замене возача. Када се превозе туристи у удаљенија летовалишта, попут Крфа, Лефкаде, Парге, онда се прави бар још једна пауза у Грчкој, када се возачи опет мењају.

– Неке агенције обезбеђују возачима смештај, изнајмљену собу где могу да одспавају, а ако стигну рано ујутру имају времена и да се окупају и прописно одморе, па да увече крену са новим путницима ка Србији. Неки возачи, међутим, немају ту погодност па се сналазе како знају и умеју – прича наш саговорник.

На жалост, често је пауза између доласка и одласка превише кратка, а за то време треба очистити возило, проверити његову исправност и спаковати кофере туриста. Ту обично настане драма. Туристи су нервозни, покушавају да убаце кофере преко реда у пртљажник, у којем нема места за све торбе, јер путници по правилу носе по два-три кофера. Значи, одмора практично и нема, па после 13-14 сати управљања аутобусом, или проведених у скученом боксу за спавање где човек не може ни да се окрене, креће се назад – у нову вожњу која опет траје до 14 часова. Тешко је у тим околностима сачувати концентрацију и будност.

– Водичи већи део пута проводе у разговору са возачима, додају воду, сендвич ако треба, ту су и границе и наплатне рампе... Трудимо се сви да путовање протекне без проблема – објашњава наш саговорник.

Д. Ивановић

-----------------------------------------

Исповест возача: једва чекам да видим кревет

„Најтеже ми је да возим од два иза поноћи па док не сване.

Приспава ми се, али сконцентришем се, попијем кафу и поразговарам с колегом. Тада ме одједном „пусти”. Тако се изборим са умором и осећам се као да сам спавао целу ноћ”, поверава нам возач туристичког аутобуса.

Наш саговорник је прекаљени професионалац. Иза њега су деценије вожње и хиљаде пређених километара. Желео је да прича о свом послу, али под окриљем анонимности.

Он сматра да је узрок саобраћајне несреће која се догодила пре два дана, када се преврнуо аутобус пун туриста – умор.

– Плашим се да је колега заспао и да је то узрок слетања и превртања. Несрећа се догодила нешто после четири, пре свитања, на аутопуту – категоричан је наш саговорник.

Он додаје, да је сатница (радно време возача) дефинисана Законом о безбедности саобраћаја. Прописано радно време за возаче међународних линија је девет сати вожње у току дана, уз обавезну паузу. Наш саговорник прича да тај закон никад није прекршио.

– Нема игре с тим. Посао је одговоран. Судбине људи су у нашим рукама. Држимо волан, а породице са малом децом седе иза нас. Не смемо да направимо грешку. После вожње аутобуса од највише четири часа и тридесет минута, возач мора да користи паузу у трајању од најмање 45 минута. Возач који је део вишечлане посаде мора да користи дневни одмор у трајању од најмање девет часова. Таква су правила – каже и истиче да се радно време возача контролише путем тахографа, који могу бити дигитални и аналогни. Овај уређај поред времена проведеног у вожњи, бележи и време одмора, брзину којом се возило кретало, као и пређену километражу.

Овај возач признаје да када се врати с пута „једва чека да види кревет”.

– Напорно је, али имам свој ритам – прича наш саговорник и додаје да најчешће путује у Грчку и Швајцарску. Открива да је најобазривији пред долазак на одредиште.

– Знам сваку кривину на путевима којима возим. Понекад је аутопут опаснији од кривудавих саобраћајница у кањонима.

Боља ми је концентрација када је друм лош. Одузмем гас, прикочим, прешалтам... А аутопут уме да завара. Само држиш правац и волан. Још ако је време пре свитања и близу смо коначног одредишта, нема опуштања – каже возач.

А. Бојовић

Коментари7
5e0af
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Туринг €уролајнс
Док они Ластини жицкају паре од путника за мито царини.
dzordz dzordzevich
u nemackoj me policija bar dva puta zaustavljala rano ujutro,nisu trazili ni dokumenta,ili ih nisu ni gledali,gledali su mene kako se ponasam kako razgovaram,pitali jesam li umoran... zato sto je to policija..,a ne secikese.. i ne piju kafu sa kriminalcima ,i lopovima ne vicu brate,druze,ovima u dzipovima i sto voze 200.zato sto je to policija.
trazili ste gledajte
Jeste li pistali i lupali u serpe, jeste hteli truli kapitalizam, pa evo vam ga. Uzivajte.
molim tacnost
Elektronski listic vozaca belezi sve i mora se cuvati 3 meseca unazad. Nije moguce prevariti kompjuter, jedino je moguce da kontrola dobije baksis i zatvori oci. Niko ne kontrolise voazcke elektronske kartice, a to je osnova sigurne voznje. Nikakve potvrde od firme nemaju moc da se ovi podaci anuliraju. Dosta vise amaterskog izvestavanja, molim pobrinite se za tacnost nog sto objavljujete. Nije vam ovo Alo.
Neko Ja
Da li ste znali da vozac kod sebe mora da ima tahografske listice za prethodnih 7dana.. A da li ste znali da firma moze da izda uverenje da vozac nije vozio prethodnih 7 dana i ako to nije tacno

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља