петак, 15.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:50

Гледање из велике близине

Аутор: Љиљана Ћинкулчетвртак, 09.07.2015. у 22:00
Милица Стевановић Отворена конзерва, 1969-1970

Милица Стевановић (1933) у свом вишедеценијском стваралаштву потпуно је посвећена истраживању пластичких и оптичких феномена визуелне уметности. Може се рећи да је овај проблемски фокус одредио ток и временске етапе у њеном раду концентрисаном на идеју о интегралности представе. И наслов ове ретроспективне поставке „Настајање слике” део је стваралачког кода израслог из уметничке праксе сликарке укорењене у властита убеђења и ритам сопственог бића. Као сваки посвећеник, дуготрајно и бескомпромисно гради дело с премисом да „сваки покрет има своју емотивну димензију, свој музички садржај”. Управо концепт ове ретроспективне изложбе (некада планирана у Музеју савремене уметности, није реализована) јединствена је прилика за сагледавање и реконструкцију комплексног стваралачког процеса који је у знаку трагања за универзалним решењем простора; у сликарским ритуалима она мисли о његовој поливалентности између филозофских и егзактних наука, о интерактивном односу фигура – простор, о динамици призора, о флуидним ситуацијама визуелне и пластичке релативности, а у том простору је негде и објашњење како је њена слика израсла у рељеф, а рељеф у објекат у простору.

Милица Стевановић је контемплативна личност чији део креативности припада и ауторским текстовима које шест деценија објављује настојећи да из сопствене стваралачке позиције и временског контекста проблематизује значај опажања, процес стварања, релације уметност – друштво, урбанистичко амбијентално обликовање, а пре свега неговање културе гледања. Очито, идеје њеног уметничког деловања компатибилне су са њеним ставовима у проблемско-поетским текстовима. Тако су у обимној публикацији која прати ову репрезентативну поставку у САНУ, поред опсервација критичара, публиковане и инспиративне сликаркине експликације које на одређени начин реферишу на сам стваралачки процес, његове захтевне идејне и временске сеансе, на разлике у естетичким категоријама виђено – представљено. Из дневника гледања, цртања и сликања призора Благовести (1997–2015), на основу репродукције слике Благовести Леонарда да Винчија – дугачак поднаслов ауторског текста  „Настајање слике”, Милица Стевановић у форми повременог дневника прецизно интерпретира фазе/процес рада, дилеме, запажања, својеврсне „студије видљивости и додирљивости”, како је у новембру 2004. записала. Иначе, у оквиру ове репрезентативне поставке слика и цртеж Благовести, настајале дугих осам година, добиле су истакнуто место. Око стотинак радова прати поетске кругове током више од шест деценија деловања ове сликарке. Рани радови с почетка педесетих година на којима је већ приметан њен темперамент и експресија материје и форме, махом су груписани у другом делу галерије и за посетиоце представљају утисак изненађења. Већ у наредној деценији завладало је сликаркино начело „гледање из велике близине карактеристично је за мој рад”, које се потом из године у годину, сезановском упорношћу, концентрисало на стуктурирање једноставних тема (фигуре или предмет у простору). У цртежима, сликама, опростореним сликама и објектима израслим из њених слика очит је аналитички поступак оснажен колористичким интензитетом, у неким фрагментима вангоговске снаге. Пут је водио ка једном комплексном и отвореном делу грађеном за учитавање релације гледање –виђење и интерактивни однос фигура – простор.

Сликарка је тежила ка најобјективнијим могућим визурама које су израсле у барокизиране форме настале из бојене материје и доведене до стања рељефности. Елементе ове фигурације чине јаке контуре, арматура цртежа, форма, брид, бачене сенке у видном пољу, пиктурални простор – унутра ка споља. Радикално гледање на простор, светло и сенку и избалансирани камерни формати изложених дела с великим галеријским радовима појачавају ритам ове поставке.

Данас је Милица Стевановић једна од најзначајнијих наших сликарки за коју је стваралаштво естетички и етички чин, а њен дубоки траг у нашој савременој култури пореди се са дометима Надежде Петровић и Зоре Петровић. Ипак, Милица Стевановић цењена је углавном у професионалним круговима, међу колегама, критичарима, њеним студентима. Излагала је само кад је била задовољна својим визуелним решењима, а како је темељна личност за коју је стваралаштво у процесуалности гледања и обједињавању концентрата различитих визура изабраног предмета и/или фигуре, до перфекције решени, њене изложбе су биле праве уметничке свечаности, па се тако може говорити о сликаркиној дозираној присутности и мери ексклузивности њеног опуса.

У каријери Милице Стевановић поред награда – Октобарског салона, Политикине, „Ивана Табаковића”, УЛУС-а – она је и дописни члан Српске академије наука и уметности. Надамо се да ће ове године сликарка постати редовни члан ове угледне институције. Ако уважимо мишљење да живимо у времену културне дезоријентисаности и интелектуалног конформизма, комерцијализације свега уз слоган брзо–сада–овде, надајмо се да критеријуми ове врхунске институције која појачава и афирмише идентитет националне културе и науке нису нарушени.  


Коментари0
0c755
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Критика / Визуелнa уметност
Визуелнa уметност
Визуелнa уметност
Визуелнa уметност
Визуелнa уметност
Визуелнa уметност

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља