уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 31.07.2015. у 08:05 Деана Димитријевић

Време провокативности

Поклон књиге уз последњих неколико бројева „НИН”-а асоцирале су ме на прикривену опомену. На благи, неогољени подстрек да се садржина дела нашег познатог комедиографа Бранислава Нушића повеже са стварношћу у којој живимо; на парадокс који доживљавамо на сваком кораку, а који нам је и наменски пласиран. Медији углавном све мање нуде квалитетан садржај, користећи летаргију публике и њене критичке мисли. Идеја да сваки озбиљнији медиј треба својим програмом или текстовима да едукује публику давно је изгледа превазиђена. Живимо у визуелном добу, у коме се преко скоро свих садржаја прелеће само погледом. У таквим околностима пробијају се само провокативни наслови и још провокативније слике.

Најновији спот певачице Ријане, за песму која у свом наслову садржи и псовку, полако, својим насилним, непримереним, а пре свега увредљивим и експлицитним кадровима отвара Пандорину кутију оваквог манира. Све више се навикавамо на безобразлук и бахатост музичких спотова у којима, скоро по правилу, извођач омаловажава супротан пол. Сцене су у најмању руку непристојне, а сада већ и толико копиране да је било неопходно отићи корак даље – у још вулгарности, наравно. Из оваквог медијског хаоса, провокативних текстова песама, непристојних реплика у серијама, па чак и у позоришту – тешко се може закорачити ка племенитом. Музички спот увек може оправдати свој садржај као уметничко изражавање. Ипак, и у уметности постоји мера, бар када су морал и етика у питању. А меру морамо поставити сви ми, јер индустрија забаве свакако неће. Доминантне врсте програма које можемо гледати на телевизији су информативни, играни, забавни и огласни програм. Забавни програм, нажалост, у свом највећем обиму садржи емисије, ријалити програме и трачерске ток-шоу емисије, које промовишу новокомпоновану народну музику или људе шареноликих, забавних звања попут старлетa, старлетана, „Инстаграм” и „селфи” краљица, блогерки и других достигнућа савременог друштва. Оваква забава, основана на кичу и неукусу, знамо шта нуди. Медији у своју одбрану стално користе флоскулу – емитује се и штампа оно што грађани траже. Међутим, сви у својим друштвеним круговима повремено причамо о овоме и сведоци смо великог незадовољства овим садржајима. Има људи који су задовољни, али велики је број и оних који то нису. Тишина или повремена критика неће много променити. Медији могу да остваре значајан утицај ако се окрену вредностима које ће им у једном тренутку свакако бити једини излаз. Развијањем ове гротескне забаве, бахатих, насилних музичких спотова и ријалити програма једног дана неће остати простор за корак напред, па чак ни у неукусу и провокацији.

Интересантно је да култни квиз „Слагалица” толико година задржава гледаност и тиме, пре свега, доказује да је и знање – забавно. Људи желе да виде такмичаре који су добро обавештени, који имају општу културу, а при томе су домишљати и сналажљиви. Уколико медији и даље буду приступали искључиво сензационалистичким садржајима, у које не убрајају научна или уметничка достигнућа, временом неће имати интелектуалне појединце који ће уопште моћи да учествују у квизу као што је „Слагалица”; или ће имати учеснике које ми једноставно нећемо желети да гледамо.

Дипл. филолог

Коментари10
103ee
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Deda Djole
Vrlo gledanî francusko-nemacki TV kanal ARTE ima vrlo kvalitetan kulturno-informativni program. RTS bi mogla od njih otkupiti emisije koje odgovaraju nasim potrebama.
Marija G
Čini mi se da je demokratsko društvo na Zapadu doživelo svoj razvoj sa otkrićem štampe, i da demokratija kao vladavina građana zavisi od stanja svesti tog građanina i njegove informisanosti. Danas, kada je nemoguće kontrolisati informacije, kao što bi bilo nemoguće kontrolisati moć udruženih građana, moguće je kontaminirati javnu svest smećem, spamom, poluinformacijama i dezinformacijama. Otupeti, fragmentirati, dezorjentisati, umanjiti moć kritičkog rasuđivanja, komprovitovati svaku ideju ili pojedinca po potrebi. Na taj način se jednostavno održava status quo i pozicija moćnih. Odličan tekst. PS. Gospodine Stefane, da li ste vi to citirali Milomira Marića? Ljudima sa nedovoljno razvijenom svešću je potrebno prvo razviti svest, pa im dati slobodnu volju i pravo izbora.
bravo za tekst
Bravo za tekst. Kratko i jasno
Ива Вукша
"Уколико медији и даље буду приступали искључиво сензационалистичким садржајима, у које не убрајају научна или уметничка достигнућа, временом неће имати интелектуалне појединце који ће уопште моћи да учествују у квизу као што је „Слагалица”; или ће имати учеснике које ми једноставно нећемо желети да гледамо." Управо овакви текстови иду у прилог томе да ипак постоје појединци у медијима који неће дозволити да до тако нечега дође. Све похвале за одличан текст!
Stefan Petkovic
Milomir Maric je rekao da su u nekom reality show programu doveli pre neku godinu fine, uz to i obrazovane ljude i narod to jednostavno nije hteo da gleda. Na Happy. Stoga ne bih bas sve ovo svaljivao na medije, narod je kriv. Verujem da skoro sve to ima veze sa obrazovanjem. Ne nuzno, ali dosta.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља