субота, 23.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:18

Младост у сенци идеологија

Аутор: Дубравка Лакићчетвртак, 24.09.2015. у 22:00
(Фо­то­гра­фи­ја про­дук­ци­је фил­ма)

Аутор „Шејтановог ратника“ и „Шишања“ – редитељ, писац, сценариста и монтажер Стеван Филиповић – (и) у новом филму „Поред мене“ свој тематски фокус и даље држи на тинејџерима, а свој редитељски приступ и даље на неким од прoверених холивудских механизама блиских свесветским конзументима оног што се зове западна масовна култура. У том смислу ни овај Филиповићев филм не пати од оригиналности.

 Но, ваља рећи да оригиналност и није била главна ауторова амбиција. Она се открива у намери да уз помоћ неких већ виђених и прича и матрица, а кроз веома једноставан драматуршки механизам, проговори о низу мотива које сматра кључним за разумевање садашњих средњошколаца.

 Генерације рођене током ратова деведесетих година прошлог века. Децa „Фејсбука“ која су одрастала уз утицаје нових технологија и коренитих промена у начину и међусобног комуницирања и комуникацијама са светом одраслих што је, по многима, само додатно продубило генерацијски јаз, појачало вршњачко насиље и нетолеранцију. Генерације која је некако остала заглављена у „транзицији” која се, све ми се тако чини, од друштвеног стања претворила у политички систем.

 У намери да демистификује погрешан приступ у разумевању данашњих тинејџера, уз указивање да не постоји тако јасна линија разграничења између генерација пре и после појаве интернета, Стеван Филиповић са својом косценаристкињом Миленом Богавац у филму „Поред мене” нуди причу о једном централнобеоградском гимназијском разреду кроз чију се психу и поступке преламају готово све актуелне идеологије.

 Ствар кулминира на часу историје када ђаци уђу у расправу са професорком (Христина Поповић) коју „бије глас“ да је ћерка пуковника Удбе, дакле „црвена“ од главе до пете. Када за казну због непримереног поступка ученици остају закључани у школи без мобилних телефона и интернета, отвара се „Пандорина кутија“ тајни, ниских страсти, класних разлика, ратних траума, културолошких аверзија. На површину излазе и све појединачне тајне, од прикривене хомосексуалности до ученичког мобинга. Сва бука и бес генерације која је некако унапред отписана, демонстрира се током једне ноћи, када тридесетак ученика о себи и о својим друговима сазнаје више него свих претходних година заједничког школовања и дељења школских клупа, мењајући успут ставове и размишљања...

 И како сама прича захтева, Филиповић у филм уноси мноштво различитих и прилично комплексних ликова у тумачењу добро одабраних, веома младих домаћих глумаца од којих су многи тек завршили своје филмске школе. Отуда и та веома убедљива блискост са ликовима које тумаче са природном лакоћом, крајње уверљивом спонтаношћу и са енергијом због које овај филм вреди гледати.

 За похвалу је и допринос директорке фотографије Маје Радошевић која са покретима своје камере, током игре са светлом и сенкама, понудила серију изванредних филмских слика. А Филиповић јој није дао лак задатак. Готово цео филм снимљен је у једном једином, затвореном школском простору...


Коментари0
692ed
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља