четвртак, 27.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:50

Да ли је папа искрен према гејевима?

петак, 09.10.2015. у 09:05
Папа са бискупима у паузи заседања синода о породици Фото АП/Alessandra Tarantino

Питање односа Римокатоличке цркве према хомосексуалцима отворило се и пред овогодишње заседање бискупског синода о породици у Риму. Као и прошле године приликом састанка овог црквеног тела, у медијима се нагађа хоће ли Католичка црква променити своју црквену праксу у вези са њима. Судећи по досадашњем току седнице, одговор би могао бити исти као и прошлогодишњи: не. Изјава коју је новинарима дао отац Том Розика, извештавајући их о току седнице, да католици не треба да користе снисходљив језик кад говоре о хомосексуалцима и пронађу начин да их прихвате као синове и кћери цркве, звучи као варијација прошлогодишњег става до којег је дошло ово исто тело. Тада је то звучало овако: да људи са хомосексуалним тенденцијама морају да буду поздрављени с поштовањем и нежношћу.

Теза да ће Римокатоличка црква битније променити свој став према хомосексуалцима доласком папе Фрање на њено чело била је, од самог почетка – натегнута. Међутим, све више ЛБГТ активиста, али и део јавности, не верују више ни у искреност папине реченице: „Ко сам ја да судим”. То је изговорио о хомосексуалцима. Активисти сматрају да је – пресудио.

Крајем септембра, у последњим данима своје посете САД, папа Фрањо примио је Ким Дејвис, државну службеницу из Кентакија која је одбила да изда брачну потврду истополном пару, позивајући се на приговор савести, иако су од пре неколико месеци на целој територији САД овакви бракови легализовани. Тај сусрет бурно је пропраћен у јавности, а мишљења која су се могла чути поделила су коментаторе и тумаче догађаја на два табора: оне који су уверени да је тим гестом папа подржао дискриминаторну одлуку Дејвисове и оне који сматрају да папа није имао ништа са договарањем тог састанка и који још тврдо верују у његово „ко сам ја да судим”.

Крила полемици дала је и чињеница да о састанку јавност није била званично обавештена, већ је вест процурила преко незваничних канала, да би шест дана после сусрета у згради нунцијатуре у Вашингтону Ватикану остало само да је потврди. Неочекивану олују која је протутњала у светској штампи после овог састанка није успело да смири ни то што се папа Фрањо неколико дана пре Дејвисове, састао са својим бившим геј учеником шездесетседмогодишњим Јајом Грасијем, његовом мајком, али и његовим партнером. Дакле, у неколико дана, папа Фрањо састао се и са човеком који живи у истополној заједници и са женом која такву заједницу не само не одобрава, већ је спремна да прекрши и закон зарад свог става.

Одговор на питање чија уверења дели папа Фрањо, требало би да буде једноставан: Римокатоличка црква има јасан, негативан став према истополним браковима, а њен поглавар је и чувар неповредивости црквених учења и догми. Коначно, на отварању бискупског синода о породици пре неколико дана папа је подсетио да се црква на чијем је челу противи истополним браковима. Међутим, поједине папине изјаве којима је тражио веће разумевање за хомосексуалну популацију, разматрање њиховог положаја у цркви, као и његови ставови да и они могу да допринесу цркви, ставили су га у позицију да га јавност прогласи гласноговорником сексуалних мањина у Ватикану. А та мањина тражи за себе и право на брак. Сетимо се само на каквом је таласу одушевљења у медијима испраћен почетак прошлогодишњег заседања бискупског синода о породици и папина иницијатива да се на том скупу говори и о сексуалним мањинама. Тада је поглавар Римокатоличке цркве био слављен као њихов заштитник, да би ново заседање ватиканског синода, које је почело пре неколико дана, дочекао као неко кога оптужују за дволичност и неискреност у вези с овим питањем. Уз то, пред сам почетак заседања, пољски свештеник Кшишоф Харамса, дугогодишњи службеник Конгрегације за доктрину вере Свете столице, јавно је признао да је геј и да живи у истополној заједници. Харамса, који је, наравно, одмах добио отказ, сматра да Ватикан затвара очи пред хомосексуалношћу и одбацује вернике који су геј.

Харамсино признање да се у Ватикану, у ствари, ништа није променило када је реч о положају хомосексуалаца у цркви, иако за њеног поглавара они нису табу тема, чак има и блиске пријатеље међу њима, иду у прилог тези неких аналитичара да је, упркос свим новостима које је донело ступање папе Фрање на трон Светог Петра, у црквеним учењима и у црквеној пракси – све остало исто.

Има и оних који верују да папу надгласавају конзервативни кардинали и бискупи, да су већ дуже време незадовољни тиме како он управља бродом цркве јер сматрају да се његови искораци у вези с разним питањима удаљавају од вековних црквених учења. С друге стране, све су гласнији они који све то виде као представу и који су уверени да ни сам папа Фрањо не само да није спреман да црквену праксу мења, већ је и подржава. За њих је састанак са Ким Дејвис још један доказ да су у праву.

Јелена Чалија


Коментари7
9e682
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља