уторак, 22.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 20.10.2015. у 08:15

Полагање вожње пред камерама

Снимања испита камером је „циркус”, кажу у ауто-школама (Фото Д. Ћирков)

Кандидати у ауто-школама од почетка следеће године мораће да полажу теоријски део испита на рачунарима, а све ће преко „ха-де” камера надзирати полиција.

Од 1. јануара 2016. године на снагу ступа закон по којем ће свака ауто-школа у учионици морати да има систем за аудио-видео снимање да би се обезбедио квалитетан „ха-де” снимак. У полицији кажу да снимак мора омогућити идентификацију свих кандидата и предавача на почетку и крају сваког часа теоријске обуке, односно кандидата и испитивача током теоријског испита. Незванично сазнајемо да се наредне године очекује и увођење камера у аутомобилима на којима ће будући возачи полагати практични испит. Комисији, у чијем су саставу полицајац и инструктор, придружиће се и око камере које ће кандидату унети још мало нервозе у један од најстреснијих тестова у животу.

Ово је само део новина у правилнику о условима које ће морати да испуњава свака ауто-школа уколико жели да обучава кандидате за возаче. МУП је предложио модернизацију система обуке будућих возача, међутим, у ауто-школама негодују јер сматрају да би таква модернизација поскупела обуку и да није у реду да запослени у школама траже од кандидата сагласност да буду снимани док раде тестове.

Саговорник „Политике”, власник једне београдске ауто-школе, који је желео да остане анониман, каже да полиција тренира строгоћу над њиховом браншом, а све под изговором безбедности саобраћаја.

„Неопходно је стално доказивање надлежнима да се нешто ради и да је баш то важно за безбедност саобраћаја. Нигде у Европи немате обавезу полагања тестова на компјутерима, то је дато као могућност, а не као обавеза. Посебан циркус је обавеза снимања испита камером, чак и малолетника. У обавези смо да купимо и инсталирамо „ха-де” камере. Што бисмо ми куповали камере, тражили сагласност од кандидата да их снимамо? Какве везе има снимање кандидата у учионици и полагање испита на компјутеру са безбедношћу саобраћаја? Дан пре теоретског предавања морамо да обавестимо МУП. Ако то не урадимо, у прекршају смо”, каже наш саговорник.

Према његовим речима, пре три године преполовљен је број ауто-школа, јер многи из ове делатности нису успели да се изборе са сталним притисцима полиције и новим финансијским обавезама.

„Полиција је спроводила изузетно строге контроле. Затварали су ауто-школе које су имале учионице пола квадрата мање од прописаних димензија. Неки су при прегледу аутомобила тражили и да ли имамо одређену боју капице на точковима, која означава којим је гасом пуњена гума. Полoвина школа није испунило услове и престала је са радом. Хиљаду инструктора је остало без посла”, тврди овај власник ауто-школе и додаје да је последњи у низу новчаних издатака била „такса за утврђивање услова”.

„Школа која је желела да настави са радом морала је да плати 82.000 динара, без обзира на то што је деценијама пре тога без проблема радила и испуњавала све услове”, каже наш саговорник и додаје да би надзор над радом ауто-школа требало изместити у Министарство просвете.

„Деценијама је МУП надлежан над ауто-школама. Ми смо школе, образујемо будуће возаче и место нам је у Министарству просвете. Полиција доноси законе, правилнике, контролише. Не могу исти људи све то да раде. У питању је додатан приход за МУП и сматрам да је то разлог што он жели надлежност над овом облашћу. МУП треба да се бави возачким и саобраћајним дозволама, контролом саобраћаја, а не образовањем”, закључује наш саговорник.

У полицији, међутим, сматрају да су компјутеризација ауто-школа и увођење камера на испитима важне за контролу рада и да би уз њихову помоћ требало да буду спречене било какве злоупотребе приликом полагања тестова.

Небојша Арсов, начелник Одељења за саобраћајно-техничке послове у Управи саобраћајне полиције, каже да су ауто-школе већ од почетка овог месеца по закону у обавези да имају три рачунара за теоријски испит и један за вођење евиденције.

„Поред тих рачунара мораће да имају видео-надзор који ће служити за снимање теоријског испита. Од 1. октобра до 1. децембра спроводи се такозвана тест верзија – вежба коришћења новог система, док ће у децембру морати да се евидентирају актуелни кандидати. Од почетка 2016. кандидати ће теоријски део испита полагати на компјутерима и све ће снимати камере”, каже Арсов.

Према речима начелника, полиција ће у сваком тренутку моћи да види колико је кандидата пријављено у свакој ауто-школи у Србији. Уколико полиција посумња у регуларност теста, може тражити видео-запис који су у ауто-школама дужни да чувају. Што се тиче апела ауто-школа да надзор над њиховом радом пређе у Министарство просвете, наш саговорник каже да нема ништа против.

„Законе доноси скупштина. Наше је да спроводимо оно што је у закону. Ако неко у држави мисли да је то рационалније и ако се изгласа, нека буде тако”, закључује за „Политику” Небојша Арсов.

Коментари0
df0f2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља