четвртак, 29.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 27.11.2015. у 22:00 Маријана Авакумовић

Србија би опет да купи луку Бар

Премијер Србије Александар Вучић покушаће исто што и његов претходник Мирко Цветковић пре шест година – да купи луку Бар у Црној Гори.

 – Ми ћемо у 2016. години, после озбиљне анализе, уколико се покаже као добро за Србију, дати понуду за куповину луке Бар – казао је српски премијер у Кини.

Вучић је о томе разговарао са премијером Црне Горе Милом Ђукановићем и питао га да ли би имали нешто против да Србија покаже заинтересованост за куповину акција у луци Бар. Од Ђукановића, који је такође боравио на Самиту у Кини, добио је одговор да неће имати ништа против.

Вучић је напоменуо и да су Кинези заинтересовани и за луке, о чему је током управо завршене посете тој земљи разговарано и са њиховом Чајна Харбор инжењеринг компанијом.

Сличан план имао је и бивши министар Милутин Мркоњић, када је влада на његов предлог основала компанију „ББ Карго” која је требало да учествује на тендеру за куповину 54 одсто црногорске компаније. Заговорници те идеје били су и власници МК и Викторија групе, Ју-Ес стил који су са владом учествовали у конзорцијуму. Од куповине се ипак одустало због тендерских улова, али и лоше пруге између Србије и Црне Горе.

Сада је ситуација нешто повољнија будући да Србија гради ауто-пут према Црној Гори којим је истина скуп транспорт робе, али се модернизује и пруга Београд–Бар.

Милутин Игњатовић, директор саобраћајног института ЦИП, каже да куповина луке има смисла с обзиром на предстојећи ремонт пруге, који ће бити финансиран из руског кредита. Када то буде завршено роба би из Београда до Бара стизала за шест до седам сати, уместо садашњих 15 до 16, а возови би се уместо досадашњих 40 километра на час кретали три пута брже. Пројектна документација је, каже, урађена за део од Београда до Ваљева.

– Постојала је чак идеја да на бродовима буду инсталиране шине, тако да воз директно са пруге у Бару склизне у брод за Бари и одатле железницом  настави ка западној Европи. Избегли би се трошкови претовара, а добило би се и на времену. За ту варијанту су били загрејани и Италијани, наш највећи спољнотрговински партнер – каже Игњатовић и додаје да би на такав начин порасла потреба за луком Бар не само из наше земље већ и из Републике Српске, односно Босне из Херцеговине.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, сматра, међутим, да Србији није економски оправдано да купи луку Бар. Првенствено зато што у њу треба уложити доста новца, а и питање је да ли ми имамо довољно робе коју бисмо туда транспортовали.

– „Фијат” би сигурно имао користи, међутим ризично је улагати у такав пројекат зарад једног или два извозника. Када је та лука грађена постојала је замисао да преко ње иде транспорт из Мађарске, Чешке и Словачке. Сада се не користи ни половина њеног капацитета – каже Савић.

Он не мисли да Кинези имају интерес да купе барску луку, јер су сконцентрисани на луке Пиреј и Солун. Чак и ако купе железару робу ће транспортовати Дунавом. Зато је, сматра, наш интерес да се окренемо обнови пруге Београд–Будимпешта.

Стратешки интерес Србије, да има излазак на море, није споран, али не треба сметну с ума са лука Бар има одређене лимите. Када је држава прошли пут размишљала да је купи стручњаци су упозоравали да је дубина луке врло мала, тако да 80 одсто бродова, који прођу кроз Суецки канал, не може да уђе у ову луку. То је озбиљан проблем, јер лука има значај због промета са Далеким истоком, односно Кином.

Осим тога српска привреда преко Јадрана извози око 20 одсто робе, док много више користи транспортне путеве преко Копра, Ријеке, Солуна и Констанце. Када је о увозу реч, још је мањи проценат терета који путује из Бара, јер готово сви велики увозници, који користе контејнерски транспорт, иду преко хрватских лука. Лука Бар има капацитет да прихвати осам милиона тона робе годишње. Али како се у развој инфраструктуре годинама није улагало, садашње могућности не прелазе 2,5 милиона тона. То је седам пута мање него у луци Копар или два пута мање него у лукама Ријека и Плоче.

Коментари14
113df
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sinke
Molim uzmite u obzir da je pruga Beogard Bar bila jedna od najzahtevnijih gradjevinskih poduhavata upravo zabog terena na kom je gradjena. A bude li se stvarno uslo u ovu kombinaciju neke trase pruge ce se napustiti i graditi nove! Znaci opet izdatak. Ja stvarno neznam koliko je ljudi stvarno videlo tu prugu SVE serpentine uspone i padove pruge ali ovo nije pravolinijska pruga na juznom delu pa da mozes da stisnes gas i da te nije briga. A na severnom delu jednostavno je zemljiste takvo da se ni posle 40 godina nije stalozilo vec stalno neka klizista itd. A luka ona je plitaka i tu nema druge ukoliko je zelja da se bude konkurentan ona ce morati da se produbi a mi firme za to nemamo. Samo jedna barza kao HD-1000 kosta 200000$ dnevno bez posade i bez strucnog kadra. Plate strucnog kadra su naucna fantastika za nase uslove. Pa sad vi vidite
Sinke
Jao bre ljudi provedoh zadnjih 15 godina radeci za strane firme iskljucivo poslove na vodi i pod vodom i nista vas ja nerazumem!!! Pitanje je lako: Hoces li da imas SVOJU luku i da pokazes SVOJU sposobnost gde ce ti Prihodi biti veci od rashoda i gde ces praviti pare! Ili ces da iznajmljujes TUDJU luku gde ces uredno platiti za izvoz svojih roba. Drugo pitanje je: Zasto Srbija ulaze u popravku pruge Beograd Bar kad ta pruga nije profitabilna? U ovom slucaju samo Pruga + Luka su profitabilne, sve ostale kombinacije tipa samo pruga i naplata prevoza roba i putnika nikako ne dolaze u obzir ( jer ce rashodi ovakve pruge biti visi nego prihodi). Molim uzmite u obzir da je pruga Beogard Bar bila jedna od najzahtevnijih gradjevinskih poduhavata upravo zabog terena na kom je gradjena. A bude li se stvarno uslo u ovu kombinaciju neke trase pruge ce se napustiti i graditi nove!
misa
Srpska investicija nikako nesme biti kupovina luke Bar. Mislim da vec imamo dosta problema sa kriminogenom strukturom iz crne gore i ovde u srbiji , taman posla da kupujemo tamo nesto . Sve ce brzo biti pokradeno oteto ili ce biti luka za sverc droge cigara itd. Blize , lakse ,jednostavnije , bezbednije je raditi sa lukama grckoj, rumuniji, slovenije pa i hrvatskoj nego sa crnom gorom. Niko normalan nece otici tamo da radi. Apsolutno ne vidim razloga da nas u poslu vode neke emocije. Sama drzava crna gora je problematicna , ljudi jos vise . Sto dalje od njih i njihovih "poslova "!
Povezivanje sa svetom
Srpski naciopnalni interes ja da kupi bar DEO Luke Bar, kao i da se pored pruge , napravi i autoput Beograd - Bar. Bolje to nego da zakupljujemo luku u Solunu koja je dalja i skuplja.
anabela Ana
Luka Solun je za Srbiju daleko interesantnija. Mi smo posle Prvog svetskog rata od Grcke dobili pravo da 90 godina koristimo luku Solun. To je pravo suspendovano posle Drugog sv. rata. Sad je vreme da se obnovi. Radi se o pravcu koji je veoma zanimljiva za niz zemalja: Turska, Grcka, Makedonija, Srbija, Madjarska, Austrija i Nemacka. To bi unapredili trgovinu, transport i infrastrukturu na jednom daleko frekventnijem putu nego sto je to Beograd-Bar.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља