четвртак, 20.07.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:25

Југо – последњи стварно ужасан ауто

субота, 28.11.2015. у 09:21
(Фото Д. Јевремовић)

ЛОНДОН – Пре 30 година крагујевачка „Застава” извезла је први „југо ГВ” на америчко тржиште и понудила га купцима по цени од 3.990 долара.

Британски Би-Би-Си у тексту поводом јубилеја доласка „југа ГВ” у Америку, пише да се ознака ГВ односила на „Гоод Валуе” (добра вредност), оцењујући да је то била лоша маркетиншка порука, која је од самог старта била осуђена на пропаст.

У тексту, који је у свом стилу насловио „Последњи стварно ужасан ауто”, Би-Би-Си подсећа да је за продор „Југа” на америчко тржиште најзаслужнији био бизнисмен Малколм Бриклин.

Средином 1980-их година је у САД било пожељно да свако поседује јефтино и економично превозно средство, што је Бриклин искористио.

Уз помоћ америчких политичара Хенрија Кисинџера и Лоренса Иглбургера постигнут је договор са југословенским властима и „југо” је први пут Америци представљен на сајму аутомобила у Лос Анђелесу 1984. године.

Да би могао да се продаје у САД на „југу” је морало да се изврши око 500 преправки.

Иако је аутомобил заснован на „фијату 127” са максималном брзином од око 138 км/х (86 миља на сат) у том тренутку био најспорији на америчком тржишту, његова продаја је ишла муњевито, наводи Би-Би-Си.

Извоз је, међутим, 1992. заустављен распадом бивше Југославије и ратом, а ББЦ подсећа и да је НАТО 1999. бомбардовао фабрику „Застава аутомобили”, наводно погрешно мислећи да је реч о „Застава оружју”.

„Бомба је, међутим, пала годинама пре тога” и, како наводи британски јавни сервис, „Југо” је Американцима постао главни предмет шала.

„Могао би да удвостучиш вредност југа, само ако му напуниш резервоар”, била је једна од шала која је кружила Америком средином 1980-их.

„Југо” је био и „звезда” у неколико филмова, а једну од главних улога „тумачио” је и филму „Ко је убио Мону”.

Иако је био предмет подсмеха у неколико наврата и у популарној емисији Би-Би-Сија „Топ гир”, британски јавни сервис на крају поставља питање „колико је „југо” заиста било лош?”.

Истраживање које је 1987. објавио магазин „Popular Mechanics” показује управо супротно.

Око 78 одсто власника „југа” у САД оценило је квалитет свог возила као „добар” или „одлицан”, док је 42 процента навело да би поново купили исти аутомобил, подсећа Би-Би-Си.

„Југо” се производио од 1980. до 2008. а продат је у близу 800.000 примерака.

Крагујевачка „Застава” је у овај аутомобил уграђивала моторе снаге 45, 55, 60 и 65 коњских снага.


Коментари21
385cf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vortex
Nismo voljeli ništa što je naše. Rugali smo se sami sebi. Tuđe nam je uvijek bilo bolje. Takmičili smo se u izmišljanju traćeva. Sve je bilo u funkciji da se prikažemo da smo bolji od ljudi sa kojima smo živjeli. Pljuvali smo na što smo stigli i glumatali neke veličine. Za sve loše nam je netko drugi bio kriv. Mi smo bili bezgriješni i pametni. Žalostno je, ali nastavljamo istim putem. Nalazimo se tamo gdje smo zaslužili.
vox ex populi
Također mislim da je dobro što je Zastava otišla u historiju. Na žalost, pokraj rezervisanog tržišta od 20 miliona stanovnika, nisu uspjeli da nadgrade i osavremene vozila koja su proizvodili. A proizvodili su ih primitivnim metodama, tako da je skoro svaki unikat poluručne izrade. Javašluk, neefikasnost i nerad su pokrivali zamjenama plastičnih djelova i romjenama oznaka. Tako da je npr. auto sa dva bočna retrovizora bio nekakva "de luxe" varijanta. A imalo se šansa. Ipak, ne može se sa ove današnje tačke gledati onovremeni automobil. U momentu izlaska na tržište, Yugo je bio lijep automobil, sa lošom mehanikom i zastarjelim agregatom. Svakako, ne spada u "užas" kako su ga nazvali. Ako ga poredimo sa automobilima iz ostatka istoka Evrope, to je bio odličan automobil. Šteta što se nije radilo na njemu.
dordz
zar nije del boj vozio plasticni pricikl sa motorom od kosilice ne tako davno po engleskoj? drazi mi je jugo nego novi mercedes, kad bi vecina vozila automobile iz kragujevca bi to znacilo da fabrika radi i proizvodi 100.000 i visevozila. ne kometarisem to sto je fijat gazda. ekonomska logika kaze da je bolji srpski jugo 100 x od bilo kog engleskog vozila, bolji za srbiju, za budzet i za opste dobro u nas
Nenad Arsenijević
794.428 proizvedeno-794.428 prodato to je suština. Jutros došao na posao sa "Jugom 55" proizvedenim 1990. Upalio bez problema na -12 oC a sneg na sve strane (04.01.2016) .
Иван Грозни
Тај ауто је симбол понижења за сваког нормалног возача. Ако је био тако добар, зашто није освојио светско тржиште?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар / Аутомобилизам

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља