субота, 11.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 29.11.2015. у 22:31 Јелена Каваја

Опрез са квизовима на „Фејсбуку”

Једна компанија скупљала је преко апликације мноштво података о корисницима, укључујући све што су икада објавили, податке о коришћеном компјутеру, укључујући ај-пи адресу и браузер
​Квизови на „Фејсбуку” привлаче велики број корисника (Фото Бета / АП)

Апликација „најчешће коришћене речи” привукла је 17 милиона корисника „Фејсбука”, којима се учинило као занимљиво да сазнају и са пријатељима поделе „облак” својих омиљених речи.

То је 17 милиона људи који су пристали да сваки приватни детаљ који су објавили на мрежи поделе са компанијом о којој не знају ништа, упозорио је лондонски „Индепендент”, који је пре само недељу дана исту апликацију представио као занимљив начин да се сумира година, јер су друштвени медији многима заменили фото-албуме и дневнике.

Пажњу на проблем први је скренуо један технолошки блогер, да би се упозорење касније проширило посредством водећих медија.

Да би им избацио „облак” са најчешће коришћеним речима на „Фејсбуку”, јужнокорејски „Вонвон” тражио је дозволу да види све што је корисник икада објавио или „лајковао” и податке о коришћеном компјутеру, укључујући ај-пи адресу и браузер, што се даље може злоупотребити за крађу додатних личних података, упозорили су стручњаци за онлајн безбедност.

После првог објављеног упозорења, компанија је саопштила да не чува податке које прикупља, тако да нема шта да продаје. Такође су обећали да ће свести на најмању меру листу одобрења која траже, што су у међувремену и урадили. Сада траже само јавно доступне податке, списак пријатеља и податке са временске линије.

Пре тога су преузимали и податке о пријатељима особе која ради квиз, што значи да можда имају податке и о људима који никада нису играли ове игре.

У условима коришћења, које већина корисника не чита, већ само кликне плочицу „прихватам”, писало је да компанија задржава право да чува све податке на серверима било где у свету и да може да их прода било коме, не обавештавајући кориснике. Директор „Вонвона” изјавио је за Би-Би-Си да се подаци користе само да би резултати били што бољи и да их не продају никоме, упркос ономе што пише у условима коришћења.

Квизови на „Фејсбуку” привлаче велики број корисника јер им нуде да у неколико кликова сазнају ко је њихова сродна душа, која земља најбоље одсликава њихову личност или ко је њихов „двојник” из класичних филмова.

Јужнокорејска фирма свакако није једина која производи ове апликације. Све друге траже од учесника приступ подацима са „Фејсбука” и без такве дозволе најчешће неће да раде. Стручњацима је сумњиво да сви они скупљају толико података само да би резултати квизова били бољи, поготово када у условима коришћења до детаља наводе како могу да их користе.

Многи сваљују кривицу на „Фејсбук”, уз образложење да не чини довољно да скрене пажњу корисника на разне ризике. Многи нису свесни да једном инсталирана апликација ради у позадини све док је корисник не деактивира у подешавањима приватности. То потенцијално значи да оне скупљају податке и много након што су корисници заборавили да су играли неки квиз.

Представници „Фејсбука” објаснили су за Би-Би-Си да строго регулишу које податке апликације могу да узимају о кориснима и да бришу све које крше правила, али нису хтели да кажу колико су апликација уклонили.

Коментари0
85c08
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља