уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 03.12.2015. у 08:15 Деана Димитријевић

Реч године – смајли

Преоријентисаност генерација на дигиталну комуникацију довела је до поједностављивања како писаних порука, тако и самог говора

На основу различитих процена, Оксфордов речник сваке године бира најважнију реч или израз који је обележио претходних дванаест месеци. Титулу „Реч године“ последњих неколико година понеле су речи претежно дигиталног речника, попут речи „селфи“, „анимација“ и „распријатељити”.Ова последња се односи на виртуелне пријатеље које уклањате са листе контаката на социјалним мрежама. Овогодишња реч године је изазвала велику полемику јер заправо није реч. У питању је „смајли“, који представља „лице са сузама радости“, односно користи се за ситуације раздраганости и смеха. Оксфорд је нагласио да је смајли изабран као „реч“ која најбоље одражава етос, расположење и окупацију друштва. У 2015. драстично је повећана употреба „смајлија“ у односу на деведесете године када су се они први пут појавили у оквиру електронских преписки.

Истраживање Оксфорд универзитета и компаније „Свифткеј“, изведено је уз помоћ софтвера који прати унос речи у поруке на мобилним уређајима. Тако се дошло до сазнања да се у овој години победнички „смајли“ користио више од било које стандардне речи. Сличица наспрам језика. Преоријентисаност генерација на дигиталну комуникацију последњих година довела је до поједностављивања како писаних порука, тако и самог говора. Мале дигиталне сличице постале су део наше свакодневице и употребљавају се за брже изражавање идеја и осећања у оквиру електронске комуникације. Престали смо да описујемо, објашњавамо, не тражимо речи, већ све сводимо на избор од тридесетак понуђених експресија. Пиктографи су коришћени као први симболи речи или фраза још у културама Египта и Месопотамије три хиљаде година пре нове ере. У двадесет и првом веку, технолошки најнапреднија комуникација се поново враћа симболима и сличицама, при чему су оне далеко упрошћеније у односу на хијероглифе.

У ужем избору за „реч године“ су изрази и речи који невероватно осликавају проблеме и окупације савременог друштва и времена које живимо. Једна од речи је „избеглица“, уз коју у речнику стоји објашњење да су то људи који су морали да напусте своје земље како би избегли рат, прогон или природне непогоде. У ужем избору је био и израз „блокер реклама“ који означава софтвер чија функција је да уклања рекламе са интернет страница. Израз „они“ који се користи како би означио особе недефинисаног пола, такође је забележио фреквентну употребу у овој години. Исто је и са изразом „заједничка економија“, који обележава економски систем у којем се средства или услуге деле између приватних лица, било бесплатно или уз накнаду, обично путем интернета. Овај избор најчешће коришћених речи до детаља осликава нашу стварност.

Јер ми смо друштво које се бори са својим идентитетом, а све време осуђује сваку другост. Средства и услуге су најчешће размењивани путем интернета, који је преплављен рекламама, па се стварају софтвери који покушавају да их блокирају. Двадесет и први век је поново век миграција. Цивилизацијски напредак на свом врхунцу људима одузима домове и сигурност. Све миграције су принудне. Разлика је само што неке миграције траже хуманије услове за живот, а неке траже само и једино живот. Као друштво се у комуникацији враћамо симболима, претварајући свој свакодневни израз у сличице. Једино је лепо то што, изгледа, наше емотивно стање представља смајли који, за сада, плаче сузе радоснице.

Дипломирани филолог

Коментари5
b7f48
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Калуђер Апостоловић
Изабела Атанацковић: А да ли су два вокала, један до другога у имену, у духу српскога језика, шта оно беше пише Вук? Или треба да гласи, кад сте већ лепо описали порекло речи - Дејана?
koska car
Taj smajli može nekad i da prevari jer virtuelna radost koju posaljes sms porukom ne mora da opisuje stvarno stanje tvojih emocija.21 vek je definitivno vek migracija ali i digitalne ljubavi.srdačan pozdrav :-)
Калуђер Апостоловић
А име "Деана", да ли је у духу српског језика?
Изабела Атанацковић
Деана је изведено од имена Дејан. Дејан потиче од старословенског глагола ”дејати” што значи радити, тако да је име Деана у духу српског језика.
Пуно име
Цео чланак писан је у духу језика који се може прочитати на форумима и блоговима, а у потпису "Дипломирани филолог".

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља