недеља, 27.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 21.01.2016. у 22:00 Ивана Албуновић - Јелица Антељ

Зашто је женски "шанел" скупљи од мушког

Разлике у ценама код нас и у свету најприметније код парфема, козметичких производа, али и у фризерским салонима
(Фото Л. Вулетић)

Жене, и поред тога што у просеку зарађују мање од мушкараца, плаћају скупље услуге и производе у односу на њих. Према истраживању које је објавио „Гардијан”, за робу из истих категорија и једнаког квалитета, оне морају да издвоје и до 37 одсто више новца него мушкарци. Чини се, међутим, да ово није само „специјалитет” Британије, него и већег дела света, па и Србије.

Њујоршко потрошачко удружење објавило је крајем прошле године истраживање у коме су упоредили чак 800 мушких и женских производа из 35 категорија и закључили да су женске верзије скупље у 42 одсто случаја. Највише разлике у ценама уочили су у производима за личну негу. Козметика за жене је у просеку била скупља 13 одсто, а разлика у цени је најуочљивија код шампона за косу.

 Док у Британији жене плаћају и до 37 одсто више за исте производе него мушкарци, код нас је тај проценат ипак нешто мањи

Повреда такозване куповне равноправности, изгледа почиње још у детињству или на рафовима са дечјим играчкама. Истраживачи су то илустровали примером цена идентичног тротинета који се разликовао само у боји. Црвени, за дечаке, коштао је 24,99, а розе за девојчице 49,99 долара.

Нема разлике у квалитету
Можда је време да и нежнији пол почне да купује производе за мушкарце, ако је то једини начин да прође јефтиније.– Ако сте жена и желите да уштедите, пребаците се на полице с козметичким производима који су намењени мушкарцима, предлаже др Сам Бунтинг, угледни британски дерматолог.Она је анализирала цене и састав појединих производа попут дезодоранса, пена за бријање, шампона, гелова за умивање, бријача и других тоалетних потрепштина, пише „Дејли мејл”. Открила је да су производи специјализовани за жене и до 75 одсто скупљи него они за мушкарце, а разлике су првенствено маркетиншке природе.Лепота се подразумева као женски идеал, а припаднице нежнијег пола генерално више размишљају о својој нези. Тако козметички брендови намећу веће цене производима за њих, премда су по саставу врло слични, каже др Бунтинг.Она је изјавила да мушка и женска кожа нису толико различите колико мислимо. Мушка је нешто дебља и може да поднесе агресивније препарате, али је велики број производа у основи исти.

Жене су ценовни плен и у Србији. Наше истраживање показало је да разлика у ценама има, али да нису толико изражене као у свету. У великим дрогеријама формирају се идентичне цене мушких и женских шампона за косу, док су парфеми увек скупљи за жене него за мушкарце. Рецимо женски „шанел” од 100 милилитара кошта 12.000, док је мушки за исту количину око две хиљаде јевтинији.

– То је одувек тако. И у набавци су женски парфеми увек скупљи. Ваљда због тога што их жене више користе, па је и зарада већа. Примећујем да оне лакше купују и не обраћају толико пажњу на цену, уколико желе неки парфем, каже дугогодишњи продавац парфема у једном локалу у центру Београда.

И мушки кожни новчаник знатно је јефтинији него женски, иако се готово не разликују по величини и дизајну. Разлика има и у кремама за негу лица. Али, ово се односи више на комерцијално тржиште него на скупљу медицинску козметику. Наши саговорници, који се баве медицинском козметиком, кажу да су цене за мушке и женске производе у београдским апотекама „родно равноправне”

– И мушкарци и жене имају једнаке проблеме са кожом. Зато не правимо ту врсту дискриминације. То би било исто када би лек за болове коштао више за мушкарце него за жене – кажу они.   

Као најдрастичнији пример кршења женских права као купаца у „Гардијану” наводе цену класичних бријача који су за мушкарце двоструко јефтинији иако је реч о истом квалитету и количини. Овакав пример нашли смо и код нас, али је цена за жене у паковању бријача од четири комада виша само за десет динара. Мушко паковање је 319,99, а женско – лејди пинк 329,99.

Нису ни произвођачи остали дужни у коментарима на оптужујућа истраживања о дискриминацији купаца по полу. „Неотрогена” је, на пример, на америчком тржишту, изјавила да је разлог због кога су женски производи скупљи од мушких повезан са „одређеним бројем пресудних фактора, укључујући и разлике у самом паковању производа, модификацијама које утичу на сам процес производње, и даље на формирање цене у малопродаји”.

„Розе порез”
Ценовник базиран на полу, који је познат као „порез на жене” или „розе порез”, феномен је који је познат од 1995. године, када је у Калифорнији објављена студија по којој жене годишње плаћају 1.351 долар више него мушкарци, за исте производе. Ова студија је имала такав утицај да је Калифорнија постала прва и једина држава која је забранила полну дискриминацију при формирању цена производа.

Откуд дискриминација онда и у услугама, као што је шишање, које је некада и двоструко скупље за жене него за мушкарце. У једном београдском фризерском салону шишање мушкараца са прањем косе је 400 динара, док је иста услуга за жену од 500 до 1.000 динара. Реч је о основној услузи без додатних третмана. Где су још уочљиве разлике? И женска одећа, укључујући и скупе комаде, направљена је од јефтинијих материјала него упоредивa скупља одећа за мушкарце. Поента је у томе да трговци знају да су жене спремне да потроше више.

Са друге стране мушкарци коментаришу да је за њих ипак врхунац сексизма то што практикују многи ноћни клубови – за даме је улаз бесплатан, док за мушкарце није.

Има оних који сматрају да је ова прича веома поједностављена, јер се игнорише питање понуде и потражње. Мушкарци генерално купују мање него жене. Када је потражња велика, цена ће се повећати. Мања потражња значи и снижење које има за циљ да подигне интересовање купаца.

Коментари16
74a6f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Stefan Petkovic
Upravo ovo zadnje je kljucno, jednostavno kad vec zene ne zale pare i opsednute su sobom i svojom lepotom jel, sto je sve skroz u redu, onda dodje neko pametan i zaradi. Nego, sta cemo sa nocnim klubovima? Licemeri! I ne samo to, zapitajte se samo koliko mnogo tipova ce ona tamo naci zbog kojih ce sve i svasta (bar se ona tako nada) dobiti za dzabe. Pa se od toga "za dzabe" oduzmu "skupe stvari za zene" i videcete koliko je ona u plusu. Stoga, dosta zalopojki za zene.
Vulovic
Maltene ne postoje muski parfemi nego toaletne vode a one su uvek jeftinije. Mene zanima zbog cega su zenske cipele, farmerke jeftinije od muskih? Zbog velicine nije sigurno , sad su i zene 'bugfutovi" sa stopalima 40+
nepravda
Mene zanima zašto su muške majice i pantalone od debljeg i kvalitetnijeg materijala nego ženske majice koje su uglavnom su kratke i tanke, gotovo providne? Spali me sunce kroz taj jad od majica.
Koko Šanel
женски "шанел" .... I zenski i muski "шанел" se pisu VELIKIM pocetnim slovom!!!
Koko Šanel
@Милица Маринковић@ - Ako je vec navedeno "шанел" pod navodnim znacima, onda se pise VELIKIM pocetnim slovom - makar se radilo o proizvodu!!! Uostalom, i na pakovanju pise Chanell. Isto tako je pravilno napisati: kupio sam "Mercedes" auto!
Милица Маринковић
Не, зато што се не односи на особу, него на било који производ те марке. Исто тако се пише: "Купио сам мерцедес.", а не "Купио сам Мерцедес."
Svashta
Ovde gde zivim cena je po kolicini i nema velike razlike eventualno dolar dva izmedju muskog i zenskog. Shanel skoro niko i ne kupuje kao ni druge "markirane" proizvode jer za tu cenu mogu da kupe pet drugih nista losijeg mirisa. Tamo gde gladni stomaci pate od "markiranih" proizvoda mozes cenu da nameces kako hoces. Kao naprimer u Srbiji. To na zapadu ne moze da se proda pa se namiri tamo gde moze.
Svashta - Jashta
Kupuju i te kako, samo je tebi skupo ili zao dati pare. Inace bi znao da se Chanel pise sa "C". Na zapadu bar ne stoji nista "dzaba" u izlogu. Pitanje je jedino gdje to ti zivis.
Nomen Nescio
Апсолутна је лаж, макар на Западу, да жене зарађују мање од мушкараца. Око педесет студија управо то и доказује. За више информација, читајте или слушајте Марка Перија.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља