среда, 20.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 26.01.2016. у 08:15 Јован Чавошки

Од „мистрала” до „рафала”

Земље ЕУ често делују супротно својим фундаменталним интересима и подлежу притисцима треће стране
(Фото Бета)

Почетком фебруара 2015. у светским медијима осванула је неочекивана вест да се Индија спремала да раскине уговор, вредан 10 милијарди долара, који је крајем 2012. склопила с француском фирмом „Дасо”, о испоруци 126 ловаца типа „рафал” за потребе индијског ратног ваздухопловства. Те године француски ловац победио је на тендеру на коме су учествовали произвођачи авиона из САД, Русије, Шведске и Британије. Ово је био један од најкрупнијих и најпрофитабилнијих уговора које је једна од тих компанија могла да закључи с једном од водећих земаља у развоју, а оваквим дилом француски произвођач осигурао би дугорочну производњу авиона и тиме обезбедио за себе трајније присуство на тако важном тржишту. Ипак, почетком априла, током посете француског председника Оланда Индији, званично је саопштено да ће Индија коначно купити само 36 авиона типа „рафал”, чиме је овај лукративни уговор био драстично редукован, а ни он више не делује сасвим сигурно.

Током преговора индијске и француске стране, компанија „Дасо” је скоро дуплирала цену једног авиона са 65 на 120 милиона долара, тако да се вредност целокупног уговора већ била попела на 28-30 милијарди долара, односно скоро три пута више од првобитне вредности. Тада је постало очигледно да, не само да ће цена бити превисока, већ да неће ништа суштински променити у технолошком напретку индијске ратне авијације. Француска страна није прихватила индијске захтеве за трансфер технологија и промене у техничком изгледу авиона, како би се у њима што више користиле компоненте индијске производње, а нису хтели ни да обезбеде контролу квалитета за авионе који ће по лиценци бити састављани у Индији, нарочито јер је таква клаузула увек била део споразума о војнотехничкој сарадњи које Русија има са Индијом већ више деценија. Зато се морало пронаћи алтернативно решење које би укључивало или потпуно одбацивање оваквог споразума или његово радикално редуковање.

У међувремену се појавила вест да се разматрају нове наруџбине руских ловаца Су-30МКИ, можда 60-70 комада, а у Индији се озбиљно разматра и опција интензивирања сарадње с Русијом на изради новог авиона пете генерације рађеног на основу платформе најновијег руског ловца Т-50. Управо ће заједничка израда авиона пете генерације, где ће Индија имати кључну технолошку улогу, представљати будућу окосницу руско-индијске војнотехничке сарадње, без обзира на појаву и неких других конкурената на перспективном индијском тржишту оружја. Последњих година Русија је већ изгубила на неколико тендера о испорукама војне технике Индији (борбени и транспортни хеликоптери, транспортни авиони), тако да би овакав вид сарадње представљао нови скок у међусобним односима. Зато су новине у вези с „рафалом” и те како утицале на руску страну да интензивира разговоре с индијским колегама о даљој модернизацији индијског ваздухопловства, нудећи бројне повластице за куповину нових ловачких апарата.

Све ово представља врло снажан знак да постоје и други начини да се надомести мањи број авиона које ће Индија набавити од Француза, пошто то представља знатан губитак за компанију „Дасо”, упркос новим уговорима о продаји по 24 „рафала” Египту и Катару. Иако се чини да је Француска овим споразумом с Египтом и Катаром забележила поен у односу на Русију, радикално редуковање испорука авиона за индијско ваздухопловство, представља само Пирову победу за француску наменску индустрију. Поруџбине француског ваздухопловства ионако су смањене и перспектива не делује сасвим светло, Кина је већ дуго под ембаргом на оружје ЕУ, који неће скоро бити укинут, а могућности продора на индијско тржиште стално се смањују. Опције за француску наменску индустрију се сужавају, а конкурената на глобалном тржишту оружја има све више.

Уколико инцидент с „мистралима” и нема неког већег утицаја на поменуту одлуку индијске владе, подударање овог проблема с дешавањима у Индији не може а да не изазове сумње. Неоправданим политичким одлукама и отвореним политичким условљавањем, нарочито у случају „мистрала”, где земље ЕУ често делују супротно својим фундаменталним интересима и подлежу притисцима треће стране, куповина оружја од европских држава више се не чини као сигуран и исплатив посао за земље у развоју. Брешу коју би Европа оставила на тим тржиштима брзо би попунили други велики играчи, пре свега САД, Русија и Кина. Зато би европске елите требало дубоко да се замисле над ова два примера. Надајмо се да ће извући поуку пре него што буде касно.

Сарадник Института за новију историју Србије, доктор Пекиншког универзитета и раније гостујући истраживач на Делхијском универзитету

Коментари12
e7ad1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Cika Gustav
Aleksa zna,ili mu se javilo!? 'Русија не поседује авион пете генерације. Т-50 је у фази испитивања, и биће у њој још дуго. Једина земља која поседује авион пете генерације је Америка, ...' --------------------------------------------------- p.s. skoro smo videli i krstarece rakete sa 1.500km razdaljine,pa sa povrsinskih brodova,pa sa podmornica...pa strateske bombardere i.t.d. a sta tek nismo videli!!! ne dao Bog. ----------------------------------------------------- p.s. ne valja biti samo navijac.
Sinisa
Francuzi su izgubili trku sa Rusima,jer SU-30 MKN su daleko bolji i jeftiniji od Rafala kojeg proizvode Francuzi.Ruski SU-30 MKN se lakse nadograduju i danas svaki Ruski lovac moze da izvede manevar kobra i zvono sto u bitkama daje veliku prednost dok NATO avioni u koji spada i Rafal to mogu izvesti samo na simulatorima.SU-30 MKN lovac koji se lako moze nadograditi na 5 generaciju lovaca sto daje Indiji jos jednu olaksavajucu i za tako veliku drzavu dobru okolnost.Za sada avione 5 generacije poseduje samo Rusija sa T-50 i Amerika sa YF-22 Raptor ali se Kina gura izmedu njih sa svojim Chung J-10 avionima koje naziva cak i Stealth. Trka postaje jako skupa i u toj trci mogu opstati ovoga puta samo velike drzave koje sam napomenuo.Englesi i Francuzi za sada nemaju odgovore.Podsetimo da je bivsa Yugoslavija imala svoj N/A projekat zvani Novi Avion koji je trebao imati motore kao i Mirage Rafal i upravljanje putem ljudskog glasa i jos neke prednosti sto Rafal nije imao.
Алекса
Русија не поседује авион пете генерације. Т-50 је у фази испитивања, и биће у њој још дуго. Једина земља која поседује авион пете генерације је Америка, остали нису ни у најави. Већина коменатара по нашим сајтовима су дела људи који су начули понешто, пуни су митоманије и полуинформација. Чланак је одличан, што је права реткост. У нашим медијима преовладавају сензационалистичко-плаћени чланци, тако да је овај право освежење.
Betty Boop
Pohvale "Politici" na izboru mladih i obrazovanih ljudi, kao sto je autor ovog teksta. Jedino pamet i stuka i postenje mogu da nas dovedu do istine.
Joca Jovanovic
Ocemo pirocanski standorzovan za windows!
Zeljko
Meni se cini da je se Indija okrenula proizvodnji sopstvenog aviona koji me podsjeca na Novi avion tzv Yu supersonik. Strela Rafala i Novog aviona je zajednicki razvijana u yu i fr. Ostaje problem motora ali ni gripen ni saab nemaju svoje motore. Mislim da se u ugovoru Indije i Francuske razradjuju ove varijante i da zbog toga to dugo traje.
Vortex
Zeljko, riječ je o avionima, a ne o psećim paštetama. Rezoni su ti k'o u trgovca polovnim automobilskim dijelovima. Riječ je ipak o NVO sektoru!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља