уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:03
ЗАВРШЕНА СТАНИЦА „ПРОКОП” ЗАПОЧЕТА 1974. ГОДИНЕ

Крај путовања дугог четири деценије

Од данас са нове београдска станице, грађани ће моћи да путују за Нови Сад
Аутор: Дејан Алексићуторак, 26.01.2016. у 11:00
(Фото Бета/Милош Мишков)

Путнички воз за Нови Сад, модерна „Штадлерова” композиција, улази на железничку станицу „Београд центар”. Женски глас са разгласа најављује да ће се у 10 часова на осми колосек тек завршеног здања искрцати премијер Србије Александар Вучић и његова пратња. Пет минута касније, тачно у секунд, са станице познатије као „Прокоп” у исте композиције су се сместили и путници.

Са осмехом улазе, свесни да су управо закорачили у историју. Први су имали част да за Нови Сад, „српску Атину”, путују са нове београдске станице о којој се маштало више од пола века. Разлога за хвалисање су и те како имали јер знају да су први путници са те станице могли да буду још њихови очеви, па можда и деке. Да су се оствариле првобитне визије комунистичких отаца СФРЈ, извештаји о првом поласку путничког воза са „Прокопа”, требало је да се појаве још 1. маја 1979. године.

 


(Фото Бета/Милош Мишков)

Јер када је у хладно јутро, 3. децембра 1976. године житеље улица Стевана Филиповића и Прокупачке, пробудио звук грађевинских машина и пијука – план је био другачији.

Неимари су тада почели да подижу потпорни зид подно Малешког брда. Грађевинари су морали поштено да запну јер пред њима је био захтевни подухват – да до 1. маја 1979. подигну модерну железничку станицу „Београд центар”, градитељско чедо народа и народности од Вардара па до Триглава. Идеја је била да те године са „Прокопа” крену прве путничке композиције како би се из Савског амфитеатра уклониле шине и како би почео да се рађа „српски Менхетн”.

Али, само годину и по касније пројекат је оцењен као мегаломански и скуп. Најупорнији оптимисти, истина све мање њих, ипак су наставили да сређују „Прокоп”, али у тој трци сваки корак ка циљу је постајао све тежи. Економска криза у земљи, градњу модерне станице „Београд центар” гурнули су у запећак.

 


(Фото Бета/Милош Мишков)

Последњи радови отворени су 3. децембра 2014. Да, баш на онај дан када су се 38 година раније на Прокопу зачуле прве грађевинске машине. Задати рок овога пута није пробијен.

– Четрдесет година се писало о „Прокопу”, многи политичари, новинари и стручњаци су овде стајали. Многи су остарили, а „Прокоп” није био завршен. А, то није зависило ни од финансија ни од стручњака већ од политичке воље да се овако важан пројекат заиста и заврши. Желим да захвалим и пројектанту, извођачима, свим радницима, више од 200 њих који су овде радили сваки дан – нагласила је Зорана Михајловић, потпредседница владе и министарка грађевинарства која је највећу захвалност изрекла премијеру јер је „помогао да се ’Прокоп’ отвори и да се Београд врати на европску мапу железница”.

Дивљење оним што је урађено исказали су и Јусеф ел Бадер, регионални менаџер кувајтског Фонда за арапски економски развој, из чијег је кредита од 25,8 милиона евра урађена станица, као и Јусуф Ахмад Абдулсамад, амбасадор Кувајта.

Али, нарочито поносан због коначног завршетка прве фазе радова на „Прокопу” био је премијер Вучић. Посебно је захвалио Живораду Лисичићу, члану тима који је пре више од 40 година урадио пројекат станице а јуче присуствовао њеном отварању, као и представницима ЦИП-а који су исто толико у овом послу.

– Хвала вам јер сте имали визију, размишљали о будућности – указао је Вучић који је представнике града, амбасадоре Кувајта, Чешке и Турске и друге окупљене подсетио на историју „успона и падова” „Прокопа” од 1971, када је почео да се разрађује пројекат па све до данас.

– У јулу 2014. смо се договорили како треба да изгледа ова станица. Сви су говорили да су то „Потемкинова села”, да смо власт која као и свака претходна само обећава, а никада не испуни. Али, ми смо желели да се разликујемо, да покажемо да су грађани Србије вредни и да овакви пројекти могу да постану реалност – казао је Вучић чији је говор на крају имао и емотивну ноту. Како је нагласио, ноћ пре отварања „Прокопа” он је написао „кратко слово”.

– Онај вечити ђак који живи у мени оставио ме је запањеног чињеницом да није могуће прочитати све о железници. Верујте ми да сам пробао. Многи су размишљали о важности железнице, међу њима и краљ Милан, али му се Србија супротстављала. Говорили су да ће она уништити шљивике, разорити Србију и нашу традицију. А, од железнице у ствари нема и никада није постојало ништа лепше – нагласио је Вучић који је указао да завршетак перонског дела „Прокопа” означава крај једног и почетак другог путовања наше земље.

– Ово путовање је трајало више од 40 година. Мењали смо возове и машиновође. Губили смо путнике, некада каснили, стајали на успутним станицама, клацкали се, некада смо се шверцовали, па све то много скупље платили. Стигли смо и сада идемо даље јер је реч о покретању целе земље. Воз који смо покренули мора да буде брз и да стигне на време. Али, мора и да се плати карта јер од те карте имамо обавезу да издвојимо за будуће пруге и возове, школе, болнице, путеве и мостове – симболично је закључио Вучић захваливши кувајтским пријатељима и српским неимарима.

-----------------------------------------

Приступне саобраћајнице од марта

Приступне саобраћајнице до „Прокопа”, како је јуче навео премијер, почеће да се раде у марту како би била искоришћена и ова грађевинска сезона. Комплетно исељење станице из Савског амфитеатра, најавио је Вучић, биће завршено до 2018, а не до 2019. како је раније било планирано. До тог циља остало је неколико важних корака међу којима је и станична зграда на „Прокопу”.

– Мислим да ће то бити права европска лепотица. Био сам у Берлину на новоизграђеној централној станици и по ономе што сам видео ова у Београду неће заостајати – рекао је Вучић.

Грешке траже они који су их уочили код себе

Поједини новинари јуче су подсетили премијера да је у току радова које је „Енергопројект” изводио на „Прокопу” било речи да је тендер за избор извођача био незаконит.

– Нека судови раде свој посао, ако било ко има сумњу. Овде су на најквалитетнији начин радиле српске компаније и радници. Нећу да дозволим да ми о корупцији говоре они који прво треба да виде како су стицали богатство. Они код поштених људи траже грешке које су, пре свега, код себе уочили – казао је Вучић цитирајући речи Николе Тесле да би „њихова мржња претворена у електричну енергију могла да осветли градове”.


Коментари50
c07fc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

crni
Stanica je napravljena, još samo da nađemo nekog putnika ...
Stratija Rudić
Svi ti projekti u građevinarstvu, u izgradnji puteva i pruga, kao i silno hvaljen Beograd na vodi, ne donose narodu masovno zapošaljavanje. Po mojoj procenu u njima najviše učestvuje 2000 radnika, ako izostavimo prekid radova na projektu izgradnje Žeželjevog mosta, dobijamo cifru od 1500 angažovanih. Svi ti krediti su skupi i dolaze iz inostranstva koji kao zajmodavci insistiraju da budu angažovane njihove firme. Pogledajte ruski kredit za železnicu, wihove firme su angažovane. Tako je biloi kod žutih kada se gradio mosta na Adi, isto stranci su bili upošljeni. Nema bitne razlike između ovih sad od onih pre. Nema zapošljavanja bez industrije, i to je to.
Dojc
Ime firme se cita „Štadlar” a ne "„Štadler”. Ko ne veruje, neka proveri.
Ucviljeni Ceda
Sta? Zar samo 30-ak komentara, a od toga 84% po obicaju tendenciozni i omalovazavajuci? Podbacili ste gospodo ljuti komentatori. Mozete vi i bolje od ovoga. Citajuci vase izlive bijesa i mrznje pomislih kao da se radi o nekom projektu koji ce ostati Bugarima, a ne nasoj deci. Sramotno i porazavajuce! Porazgovarajte malo sami sa sobom jer je evidentno da je veliki problem prisutan u vasim glavama i na njemu vec sada treba raditi. "Zivot vam je kakve su vam misli" - patrijarh Pavle 2002.
Dušan Novković
Pobogu ljudi,ružite svakog kad nešto napravi,a ne zapitate se šta sam JA uradio da se bolje i lepše živi u Srbiji.Pljujete na sve i svakog,a u svojoj sopstvenoj kući imate svinjac.Zato ste verovatno anonimni.Nemoj da čekaš da ti neko donese posao.Sam izmisli posao.Počisti svoje dvorište ,za početak.Okreči svoju fasadu,ne bacaj đubre kroz prozor,ne kradi od komšije.LENJOST JE NAJGORA BOLEST.Dok to ne shvatiš,pomoći ti nema.Ili voliš da budeš samo neko kome je zanimanje mržnja prema boljem od sebe.I potpiši se kao čovek.Ajde zdravo

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља