уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 29.01.2016. у 09:05 Деана Димитријевић

Moћ реклама

Деца кажу: Рекламе ти служе да безвезе бацаш паре
(Фото Танјуг)

„Мама, да ли јелен пишки пиво?”, било је питање које сам чула приликом шетње по београдском ЗОО-врту. Моћ реклама и моћ медија лежи управо у оваквом неприметном имплементирању асоцијација и порука у нашој подсвести, којих нисмо ни свесни. А деца? Деца су најосетљивија публика јер не могу да сагледају комерцијалну основу реклама све до десете, једанаесте године. До тада, нису у стању да раздвоје комерцијални програм од остатка телевизијске понуде и рекламе доживљавају као вид забаве, док оне неосетно усађују поруке у њихову свест. Деца расту и сазревају у савременом свету који се данас темељи на продаји, рекламама и потрошњи.

Колико је важна медијска писменост младих и да ли су они беспомоћне жртве медијских корпорација? За боље медијско окружење потребна је симултана примена одговорности РРА, али и родитеља, уредника и наставника. Самопоуздање, образовање и медијско описмењивање једини су пут за успешно сазревање у култури потрошачког друштва. Маркетиншки, деца чине једну од важнијих циљних група, из неколико разлога. Прво, као будући потрошачи, потом као купци који ће свој џепарац потрошити управо на производе који су им пласирани, али најважније – деца имају велики утицај на избор који ће њихови родитељи направити у куповини. Закон о оглашавању штити малолетнике од злоупотребе поверења, неискуства и незнања. Низ чланова закона односи се на заштиту здравља и развоја интегритета малолетника, заштиту ауторитета породице и школе, као и на забрану приказивања малолетних лица у опасним и неадекватним садржајима. Савет Европе забранио је рекламирање цигарета и сличних производа, али и поред тога – сцене конзумирања цигарета и других продуката те врсте неприметно се провлаче кроз филмове, музичке спотове, штампу и сл. Тако у енциклопедији „Деца, млади и телевизија” постоји податак да деца до своје осамнаесте године виде на телевизији више од милион сцена у којима се конзумира алкохол. Уколико у оваквим сценама виде особе којима се диве, попут музичких и филмских звезда – онда их такве појаве подстичу на изградњу сопственог понашања. Млади пасивно прихватају телевизијски програм и рекламе, ретко дискутујући о томе са одраслима. Садржај који се пласира нема индивидуалне разлике, што доводи до изједначавања искуства – сви причају и репродукују виђено. Опасност је у томе што понашање научено из медија може постати избор понашања у стварности. Рекламе манипулишу нашим жељама за друштвеним припадањем и признавањем. И због тога, нису само деца подложна суптилним утицајима реклама, већ и одрасли често не могу да се одупру порукама и подстицајима који их окружују. Важна је критичка свест која ће младе образовати у свесне и самосталне потрошаче. Деца су пре неколико месеци у телевизијској „Кефалици” одговарала на питање шта су рекламе. Неки од одговора су рекламе описали као нешто што служи за паузу, како би неко могао нешто за то време да уради, али било је и одговора како рекламе служе да „ти безвезе бацаш паре”. Деца су показала да, захваљујући подстицајима из окружења, већ имају одређену дистанцу према садржају реклама, што треба будно неговати.

Дипл. филолог

Коментари4
6dacf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa T.
Reklama ima iskljucivo komercijalni cilj pa tek onda estetski, dakle akcenat je na sustini a ne na formi, a cilj je manipulacija u cilju profita. Zivimo u vremenu komercijalizacije televizije koja nema obrazovnu ili inoformativnu vec iskljicivo komercijalnu sustinu, dosada smo reklame gledali u pauzama izmedju dve serije od sada cemo filmove gledati u pauzama izmedju dva reklamna bloka, pa zaboga jedna reklama poznatog brenda u trajanju od samo nekoliko sekundi ima budzet svih filmova snimljenih u porsloj godini u Srbiji. Trazili ste gledajte, potrosacko drustvo ima samo jednu vrednost a ona je ovancana u novcu ne u ETICI ili ESTETICI. Moc reklame se ogleda u novcu koji je stavlja u centar drustvenih vrednosti potrosackog i materijalistickog drustva. Uostalom prave vrednosti su vrednosti same za sebe njima reklama nije potrebna, ljubav, vera, obrazovanje i postenje nemaju cenu... ili jos uvek nemaju.
ica
Postoje kuće u kojima televizije nema, a na internetu vladaju adblockeri, pa su deca ovakvih gluposti postedjena. Ugasi i uživaj
Ivona
Naša realnost na koju bi trebalo, posebno roditelji, da skreću više pažnju koliko deci, toliko i oglašivačima.
zoran
Potpuno tacno. Nazalost roditelji u vecini slucajeva ne poseduju kriticku svest, a i najbolja drzava sa najboljim sistemom ne moze mnogo postoci bez te rodoteljske svesti. Ili mozda i ne zeli.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља