уторак, 02.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 11.02.2016. у 22:05 М. Авакумовић - А. Телесковић

Страначка књижица на лед па директорска фотеља

Никола Петровић, директор ЕМС-а, одлуку о томе шта му је прече – партија или јавно предузеће донеће након усвајања закона
Директор Коридора Србије мора да се изјасни шта му је драже (Фото Анђелко Васиљевић)

Никола Петровић, генерални директор Електромрежа Србије, још није одлучио која му је функција преча. Након што парламент усвоји Предлог закона о јавним предузећима, Петровић ће морати да бира између страначке функције и места директора јавног предузећа. Како нам је јуче речено из службе за односе са јавношћу у овој компанији, Петровић ће ову одлуку донети након усвајања поменутог закона.

Никола Петровић није функционер странке, већ само члан главног одбора, наводи се у одговору „Политици”. Међутим, Предлог закона прописује да „директор јавног предузећа не може да буде члан органа политичке странке односно, да му је одређено мировање у обављању функције у органу политичке странке”. То значи да ће Петровић, уколико не жели Српској напредној странци да врати чланску карту, своју функцију у партији моћи и да замрзне.

Петровић је један од малобројних директора јавног предузећа, који има страначку функцију, а који је јуче био вољан да оговори на питање „Политике” која фотеља му је преча.

Александар Обрадовић, директор ЕПС-а је већ одлучио. У одговору за „Политику” наводи да је чланство у странци замрзао у другој половини 2013. када се на конкурсу кандидовао за директора овог предузећа. Без одговора су били Дмитар Ђуровић, директор „Коридора Србије” (СНС), Душан Бајатовић, директор „Србијагаса” (СПС) и Милан Кркобабић, директор „Поште” (ПУПС) .

Међутим, Агенција за борбу против корупције има примедбе на могућност „замрзавања” страначке функције.

– С обзиром на то да је једно од прокламованих начела у овој области деполитизација, сматрамо да не постоји оправдан разлог за остављање могућности да директор јавног предузећа буде члан органа политичке странке коме је одређено мировање функције – кажу у Агенцији и додају да је њихов предлог да се могућност замрзавања искључи.

На истом становишту је и организација „Транспарентност Србија”. Према речима Златка Минића из ове организације лоше је то што је директорима остављена могућност мировања статуса у странци.

– То суштински неће ништа променити. Наш предлог, који није уважен, био је и да чланови комисије за избор директора не могу да буду припадници странке – објашњава Минић.

Влада је предложила да директори јавних предузећа имају завршене четворогодишње факултете, најмање пет година радног искуства и три године искуства на пословима којима се бави предузеће којим управљају. Покрет „Доста је било” инсистирао је недавно да Никола Петровић, директор ЕМС-а, објави који факултет је завршио. Агенција за борбу против корупције каже да би, осим што имају три године радног искуства у том сектору, обавезан услов био да ти послови захтевају високо образовање.

У Предлогу закона наводи се да је услов и да директор није осуђиван на затворску казну, као и да му уз неко кривично дело није изречена мера психијатријског лечења. Ако све то прође на конкурсу, будући директор не може имати заменика, а јавно предузеће не треба да има друге заступнике осим њега. Али, ако којим случајем не достави извештај о тромесечном пословању – биће разрешен. Исти исход га чека и у случају да не достави план пословања, а још брже и његово неостваривање. Уколико државни ревизор изнесе негативно мишљење на годишњи финансијски извештај предузећу, директору ће то бити знак да пакује кофере. Деси ли му се да против њега буде потврђена оптужница – следује му суспензија.

Вршиоци дужности директора јавног предузећа неће моћи на тој позицији да буду дуже од годину дана, а иста особа неће моћи да буде поново реизабрана.

Закон предвиђа да јавни конкурси за избор директора морају да буду окончани најкасније за годину дана. Док ће директори који су већ изабрани на конкурсу према важећем закону моћи да остану на тој позицији до истека мандата. Конкретно, то би у овом случају могло да важи за Александра Обрадовића, директора ЕПС-а.

Агенција за борбу против корупције, која је дала мишљење о овом пропису не спори да је овај закон у појединим деловима добар са становишта спречавања корупције, али ипак сматра да треба унапредити одредбе о именовању и разрешењу чланова надзорног одбора, директора и вршиоца дужности, као и програме пословања. Они упозоравају да тај део закона садржи ризике корупције, јер су непрецизно формулисане, дају широка дискрециона овлашћења и препуштају влади и министру привреде да подзаконским актима уреде одређена питања која би морала да буду дефинисана законом.

Коментари8
70483
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

jova77
Ma kakav zakon o javnim preduzecima? Pa uporedite ga sa onim iz 2013....nikakve posebne razlike a ni taj zakon nije sproveden. Polovinom 2013 su raspisani konkursi u bezmalo 50% javnih preduzeca a 90% njih nije ni realizovano. Kada bi samo javnost znala kakva je lakrdija od te price bila.... Imala sam prilike da prisustvujem sednicama komisije za imenovanje i to je takav cirkus da se ne moze opisati ovde.... O VD statusima direktora da ne pisem....svima su ti statusi po zakonu odavno istekli.... A sta je sa nadzornim odborima? Sve partijski nekvalifikovani kadrovi koji se mesaju u poslovanje javnih preduzeca na najgori nacin...
Lažna dilema
"Никола Петровић није функционер странке, већ само члан главног одбора, наводи се у одговору „Политици”." Kako neko, ko navodno nije funkcioner stranke, može da bude član njenog glavnog odbora? Jedino objašnjenje je, da je onda jedan od finansijera SNS, što ga dovodi u još težu situaciju za pravdanje. SNS ga nakon pobede na izborima postavlja na mesto direktora novoosnovanog JP!? Svojim novcem, preko kumovske linije i AV, dolazi do direktorskog mesta, jednog od najmoćnijeg JP.Bože ima li te?
Aleksandar Savic
Nasmejali ste me ovim tekstom. Hvala vam.
cane
Treba nam nova Agencija za borbu protiv korupcije ! Postojeća nema kredibilitet i treba je rasformirati. Zašto više niko ne pominje konferenciju za štampu na kojoj je Mario Spasić obelodanio dokaze o teškim finansijskim i drugim zloupotrebama u ovom državnom organu koji treba da bude kjlučna institucija u borbi protiv korupcije.
Milenko
Sve su to prazne priče za naivne glasače. Dugo ćemo mi tavoriti na dnu.
geras
prosto je : jedan čovek - jedna državna plata ili penzija ! nisu problem funkcije koje se gomilaju , problem je što svaka "vuče" i određenu nadoknadu ! ako bi se primenilo pravilo jedan čovek- jedan državni prihod, teško da bi uspeli da " navataju " potreban broj funkcionera !

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља