петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:06

Америчке власти прихватиле да компјутер може да вози

Став савезних регулатора помоћи ће компанијама које раде на самовозећим аутомобила и заоштрити расправу о правним аспектима
Аутор: Јелена Кавајачетвртак, 11.02.2016. у 22:00
Прототип аутомобила без возача „Гугл” тестира од прошле године (Фото Бета/АП/Т. Авелар)

После вишегодишњег лобирања, чини се да је „Гугл” успео да убеди савезна регулаторна тела да и машина може да се третира као возач. Национална агенција за безбедност саобраћаја послала је компанији писмо у коме наводи да компјутер може да управља аутомобилом. Овај став, супротан недавно изнетом мишљењу калифорнијских власти да у возилу мора да седи особа са возачком дозволом, заоштриће расправу о правним аспектима аутомобила без возача. У Европи, по Бечкој конвенцији из 1968, возило мора да има возача који је у сваком тренутку у стању да контролише возило.

„Слажемо се да 'Гуглово' самостално возило неће имати возача у традиционалном смислу у ком су возила имала возаче последњих 100 и више година”, написао је директор агенције Пол Хемерсбо.

Аналитичари оцењује да ће овакав став помоћи технолошким компанијама које развијају самовозеће аутомобиле.

Аутомобил као смартфон
Новинар Би-Би-Сија возио је „теслу ес” са аутопилотом од Лас Вегаса до Лос Анђелеса, до тренутка када је аутомобил сам хтео да изађе са аутопута, па је он дохватио волан и рестартовао систем преко интернета док се пунио на станици „као неки џиновски смартфон”. Директор „Тесле” Илон Маск самоуверено је почетком године изјавио да је аутопилот функција тренутно вероватно боља од човека и да ће већ за две године човек моћи да у Лос Анђелесу наручи аутомобил из Њујорка који ће сам прећи 3.000 миља, заустављајући се само да допуни батерију.

Агенција је одговорила на молбу „Гугла” да протумачи федерални закон о безбедности саобраћаја за његове аутономне аутомобиле без контрола као што су волан и кочнице. Прототип који компанија тестира од прошле године јесте возило мале брзине које би могло да функционише као такси или доставно возило у градском окружењу.

У аутомобилској индустрији не постоји сагласност око тога каква треба да буде крајња улога возача ни да ли технологија довољно брзо напредује да би ускоро могла да управља возилом боље него човек, објавио је „Њујорк тајмс”.

Већина компанија се определила да развија системе који помажу возачу. Возила сама возе у неким ситуацијама и у наредним година све више ће бити под контролом компјутера (у кривинама, када се мењају траке, пролазе раскрснице), али под људским надзором, тако што ће возач да ускочи у критичној ситуацији коју компјутер не може да реши. То тренутно и јесте највећи проблем инжењера: како да возач који можда куца ес-ем-ес или гледа филм у секунди преузме контролу над возилом.

Аутопилот код „тесле”, представљен у октобру, дозвољава возачу да склони руке с волана, али га подстиче да после кратког времена преузме контролу и упозорава на проблематичне ситуације. На пробној вожњи од 350 километара у Калифорнији, роботичар и стручњак за вештачку интелигенцију Себастјан Тран морао је да интервенише више од 12 пута. Аутомобил се добро показао на отвореном путу, али у градској вожњи има проблема јер не успорава довољно при скретањима и не пролази баш глатко кроз кривине. И нови „нисани” захтевају надзор возача и инжењери признају да неће бити аутономни у условима као што су снег, обилна киша па чак и неке ноћне вожње.

Чак и компаније попут „Убера” имају дугорочне планове да њихова возила без возача једног дана по поруџби стижу на адресу путника. Он сарађује са универзитетом Карнеги мелон, док је „Џенерал моторс” недавно уложио пола милијарде долара у највећег „Уберовог” ривала, америчку компанију „Лифт”.

Одлука агенције коју је Ројтерс у среду пренео као ексклузивну вест не значе потпуну подршку „Гуглу” и осталим компанијама. Сви ће морати да докажу да технологија испуњава стандарде безбедности који важе за класичне аутомобиле.

Америчка удружења потрошача не одобравају, међутим, став агенције и сматрају да роботи не могу да се изборе са свакодневним изазовима у саобраћају. Подсећају на обавезне годишње извештаје компанија о томе колико пута су возачи морали да преузму контролу у пробним вожњама, у неким случајевима на свака три километра. „Гугл” се хвали да је имао инциденте тек на 2.000 километара. 


Коментари0
d4e6d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Спектар /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља