петак, 20.10.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:40

Фотографије патријарха су власништво цркве а не аутора

Српска православна црква води неколико судских спорова за заштиту своје интелектуалне својине, позивајући се и на Уредбу о ауторским правима коју је Свети архијерејски сабор усвојио 2014. године, сматрајући да закон који регулише ту област не уважава специфичност цркве
Аутор: Јелена Чалијачетвртак, 03.03.2016. у 22:00
(Фото М. Рашић)

Фотографије патријарха Павла после његове смрти толико су често објављиване, у различитим публикацијама, на календарима, па чак и привесцима и медаљонима, да их већина готово сматра за јавно добро. Међутим, Српска православна црква води неколико судских спорова за заштиту своје интелектуалне својине. Неки од њих тичу се управо коришћења фотографија блаженопочившег патријарха Павла, али будући да су поступци још увек у току, у Патријаршији, за сада, не желе да детаљније говоре о њима.

Српска црква има посебну уредбу која регулише област ауторских права. Свети архијерејски Сабор је 2014. године донео аутономни пропис – Уредбу о ауторским правима Српске православне цркве, као и патријараха, митрополита и епископа СПЦ. Њоме се уређује остваривање имовинских права над ауторским делима патријараха, митрополита и епископа, као и над ауторским делима насталим у радном односу у телима и органима СПЦ – на пример, у информативној и издавачкој делатности.

Патријаршија и епархије СПЦ, према овој уредби, искључиви су корисници ауторских права и евентуалне добити од њих, осим уколико архијереји, као аутори, имају правне следбенике или су уговором уступили или у целини пренели своја ауторска права на друга лица. Уредба се односи на садашњег поглавара СПЦ и остале архијереје, као и на све досадашње и будуће патријархе, митрополите и епископе. То значи да без писане дозволе СПЦ није дозвољено  умножавати, продавати, дистрибуирати нити на било који други начин јавно саопштавати чланке, књиге, беседе и друга ауторска дела црквених великодостојника.

Што се тиче фотографија архијереја, према Уредби оне се сматрају службеним материјалом српске цркве у оквиру њене јавне функције, а не ауторским делом. Сва имовинска права на таквим фотографијама имају архијереји који се на њима налазе, а уколико они нису живи – Српска православна црква. Сличан модел примењује се и у појединим монархијама, где су фотографије суверена службени материјал двора, а не ауторско дело фотографа. За сликање архијереја и јавно објављивање фотографије, аутор мора да има писану сагласност црквеног великодостојника који је на слици. Уколико се ради о упокојеним архијерејима, сагланост даје СПЦ: Патријаршија за поглаваре српске цркве, односно епархија за владике који су били на њеном челу. Сагласност је, иначе, потребна и за израду ауторског дела (на пример, биографске књиге) које се односи на архијереје СПЦ.  

Српска црква носилац је имовинских права и над свим ауторским делима насталим извршавањем радних обавеза код СПЦ, рачунајући ту и организационе делове информативне и издавачке делатности. Обавеза цркве је да приликом коришћења таквих дела наведе име, псеудоним или знак аутора.

Српска црква овај аутономни пропис донела је позивајући се на уставно овлашћење СПЦ да самостално уређује своју унутрашњу организацију, као и на Закон о црквама и верским заједницама који предвиђа да цркве и верске заједнице самостално обављају своје унутрашње и јавне послове. Такође, овим Законом  прописано је да држава не може ометати примену аутономних прописа СПЦ, као и других традиционалних цркава и верских заједница. За доношење аутономног прописа СПЦ се одлучила јер је сматрала да Закон о ауторском и сродним правима не уважава  правну природу и канонске прописе који се тичу ауторских дела и интелектуалних творевина великодостојника СПЦ.

Како се дели имовина архијереја

Према Уставу Српске православне цркве, уколико архијереј (патријарх, епископ, митрополит) умре а да није сачинио тестамент, из његове покретне и непокретне заоставштине исплаћују се погребни трошкови и евентуални дугови, а остатак Свети архијерејски Синод раздељује према потребама цркве. Монаси, према Уставу СПЦ, не могу имати никаква непокретна добра, а све што за живота стекну припада манастиру у којем су били. Архијереји за своје имање могу сматрати само оно што су за живота стекли. Од таквог имања, великодостојник тестаментом трећину може да завешта слободно, према свом нахођењу, другу трећину дужан је да завешта за потребе своје епархије, а трећу за задужбине и фондове за опште потребе цркве. Одежде архијереја, библиотека и друге црквене утвари по његовој смрти припадају његовој епископији. 

Према Уставу Српске православне цркве, уколико архијереј (патријарх, епископ, митрополит) умре а да није сачинио тестамент, из његове покретне и непокретне заоставштине исплаћују се погребни трошкови и евентуални дугови, а остатак Свети архијерејски Синод раздељује према потребама цркве. Монаси, према Уставу СПЦ, не могу имати никаква непокретна добра, а све што за живота стекну припада манастиру у којем су били. Архијереји за своје имање могу сматрати само оно што су за живота стекли. Од таквог имања, великодостојник тестаментом трећину може да завешта слободно, према свом нахођењу, другу трећину дужан је да завешта за потребе своје епархије, а трећу за задужбине и фондове за опште потребе цркве. Одежде архијереја, библиотека и друге црквене утвари по његовој смрти припадају његовој епископији.


Коментари34
c1471
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Veljko
Ove nase iz SPC samo novac zanima. Grade tolike crkve i voze se u besnim kolima, samo u evrima obracunavaju svoje usluge a nisu sagradili niti jedno jedino obdaniste u poslednjih 30 godina. I sada bi jos da zarade na slikama naseg sveca Pavla. Kako ih samo nije sramota? Uvek im je malo para. Sagradite neko sirotiste, pomognite siromasne, otvorite neku javnu kuhinju, a ne da ne odlazite na parastos ako porodica nema da plati popa za opelo. Sramota.
срба којић
Закон о „ауторским“ правима је наопака творевина кад су у питању дигитални садржаји. То вам је оно, неки уређај направи скуп нула и јединица написан одређеним редоследом, то се објави негде, и кад човек кликне на њих, отвори се слика на екрану. Десни клик, и можеш да имаш истоветни скуп, радиш са њим без упозорења шта ти је воља. Закон то описује као прекршај! Да је таквом скупу нула и јединица велика наука направити истоветног близанца, закон би био у реду, да је том скупу нула и јединица људска рука била творац, закон би био у реду, да их сам „стваралац“ (не аутор, већ притискач дугмета!) није објавио, боље рећи даривао „на извол’те“ до задњег бита, закон би био у реду. Овако, људи су напали цркву, а кривац је слепи, неразумни и заостали законодавац и људска глупост. Нуле и јединице нису ауторско дело, то је струјни алгоритам направљен рачнарским стројем, (и пар речи погрде).
Zoki
Nije poenta u nulama i jedinicama, već u delu i autoru. Ne vrednuje se materijalno, već stvaralaštvo. Isti ovaj zakon o autorskom delu je poput patenta. Kreiraš nešto i patentiraš, i niko ne može da otuđi ono što si ti radio, stavi u masovnu proizvodnju i obogati se na tvoj račun. Isto važi i za sliku koju naslikaš. Sve ovo možeš obesmisliti i reći kako su to samo molekuli i atomi, ali ti si aranžirao te molekule i atome u određenu formu, i proizveo određeno delo, rad, ideju, nešto si stvorio i kreirao.
Препоручујем 4
Nevernik
Онда нека патријарх седи у цркви и нека се не слика. Ако је на улици, равноправан је са мном, иако сам ја Ром и скупљам секундарне сировине. Па, ако неко слика мене, може и њега, поготово ако се фвоза у некој бембари или аудију као да ће сутра на изборе.
Milka Planc
ROM ? Hahahahah
Препоручујем 4
не разумем....
А уколико сам га ја сликао, ко је онда аутор те фотографије, питам само??????
Препоручујем 8
Само питам
Да ли је могуће овде објавити коментар, а да није саставни део хора за линчовање Цркве ?
црква или црквена олош
То се зове каритативно деловање СПЦ. Срамота! У ничем се нисте угледали на његову светост патријарха Павла.
I ti si olos
И ти да с бољи, а не олош који само пљује, знао би да се у српском језику не пише " каритативно" већ " харитативно", са овим твојим " каритативним" би прошао у Загребу.
Препоручујем 6

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља