петак, 24.05.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 07:56

У железари сви чекају 1. април

Тог дана биће отворене понуде купаца за челичану, а синдикате највише занима да ли ће будући газда задржати исти број запослених
Аутор: Оливера Милошевићсубота, 12.03.2016. у 18:05
Петар Карамаш, први човек ХПК тима уверен је да ће железара радити у пуном капацитету (Фото О. Милошевић)

СМЕДЕРЕВО – Ако је судити по предвиђањима Независног синдиката металаца у „Железари Смедерево”, држава ће са кинеском ХБИС групом купопродајни уговор за челичану потписати уочи избора, тачније око 20. априла. Одмах потом требало би да уследи формирање нове кинеске фирме у Србији, а процес преузимања запослених из железаре почео би од 1. јула. Ово је, наводно, динамика коју су репрезентативним синдикатима железаре предочили представници државе у Надзорном одбору.

Камараш: ХПК унапредио железару
Железара је први пут продата америчком „Ју-Ес стилу” из стечаја за 23 милиона долара, а сада почетна цена износи скоро 46 милиона евра. Тада је тржиште било у много бољој ситуацији него данас, али...– Не треба заборавити чињеницу да је „Ју-Ес стил” железару купио када је она била на издисају, а сада је продајемо када се у њој одвија производња, каже Камараш. Упитан да ли је то допринос ХПК, одговорио је потврдно.На питање шта ХПК очекује од продаје железаре каже:– Имаћемо велику сатисфакцију након продаје јер ћемо тиме испунити обећање које смо дали српској влади. Ако нови власник одлучи да и убудуће користи наше услуге, задовољство ће бити још веће, казао је Камараш.

– Ми се прибојавамо дисконтинуитета пословања који може довести до тога да запослени изгубе минули рад и друге бенефите из колективног уговора, а можда је највећа бојазан да ће Кинези узети само погоне завршне производње – топлу и хладну ваљаоницу и Беле лимове у Шапцу. Борићемо се против тога да се у фабрици ради само прерада производа који би се допремали из Кине, јер то аутоматски значи да овде неће бити посла за све раднике, каже за „Политику” Милета Гујаничић, лидер Независног синдиката металаца у српској челичани, додајући да Кинези немају рачуницу да оданде вуку сировине да би производили челик у Смедереву, за ионако презасићено светско тржиште, због чега се и у самој Кини отпуштају радници у железарама.

Петер Камараш, први човек ХПК тима који руководи смедеревском железаром за наш лист каже да на бројним састанцима са потенцијалним купцем из Кине, није било речи о фокусирању само на финалну производњу, те да је уверен да ће железара радити у пуном капацитету.

– ХБИС тачно зна који је њихов интерес и план. То што су спремни да инвестирају, само је потврда да фабрика има одличну будућност, у шта смо премијер и ја веровали од самог почетка. Морате имати на уму да данас нико није луд да улаже толики новац, без детаљног плана како ће повратити уложено и остварити профит у будућности, каже Камараш за „Политику”.

Независни синдикат металаца потенцира да не постоје писане уговорне обавезе будућег купца, те да продаја није транспарентна. На изборној скупштини овај синдикат поделио је чланству комплетан материјал у коме се до најситнијих детаља описују разговори вођени око будуће продаје фабрике. О томе су, кажу, обавестили и премијера Вучића, али одговор још нису добили.

У јавном позиву за учешће у јавном надметању ради продаје имовине железаре, објављеном на сајту Министарства привреде, наведено је да предмет продаје представљају непокретности – земљиште и објекти, покретна имовина, залихе, удео у капиталу и нематеријална имовина. Истина, детаљан опис имовине која се нуди на продају дат је у продајној документацији коју могу да откупе заинтересовани купци уз потписивање Уговора о чувању поверљивих података. Тек након тога, заинтересована лица моћи ће да приступе тзв. виртуелној соби са подацима. У продајној документацији, поред осталог, налази се „програм о продаји имовине”, као и „нацрт купопродајног уговора за одређену имовину ’Железаре Смедерево’”.

Пристигле пријаве биће отворене 1. априла у подне. Како „Политика” незванично сазнаје, на тендер се неће јавити само ХБИС из Кине, већ, наводно, и амерички „Есмарк” који је у финишу трке за управљање железаром изгубио „битку” од ХПК. Потврду о томе „Политика” још чека од Џејмса Бушара, коме смо питање упутили и мејлом. Постоји шанса да се сада јаве и друге компаније које су прошле године нудиле своје услуге за управљање и саветовање у српској челичани, сматра наш извор.

Оно што додатно замућује слику о продаји смедеревске фабрике, свакако је дозвола од Европске уније, о којој је говорио и сам премијер. На питање шта конкретно ЕУ треба да одобри Србији у приватизацији сопствене челичане, Петер Камараш каже да то морамо питати владу.

Србија сама у процесу придруживања ЕУ нема довољно снаге и утицаја на Европску комисију која треба да да сагласност на пословну трансакцију железаре, како не би касније била предмет царинских баријера, антимонополске комисије ЕУ, односно кршења Споразума о придруживању, те би са Кинезима имала знатно бољу преговарачку позицију и моћ, наводи Независни синдикат металаца у материјалу достављеном „Политици”, тврдећи да су им те информације дали представници КПМГ на званичном састанку.

 Шта би се догодило ако ЕУ не би дала „зелено светло”, нико не зна прецизно. Једино је премијер Вучић рекао недавно у Смедереву да ћемо бити у озбиљном проблему, ако изостане та подршка.

– Кинези хоће да приватизују железару и желим да верујем да ЕУ рачуна на Србију и да ће нам по том питању помоћи. Нама треба само њихова дозвола и ништа више, не требају нам њихове паре, само да кинески произвођач може да ради у Србији и да може да продаје челик на европском тржишту, рекао је тада Вучић.

Нај­ве­ћа ки­не­ска че­ли­ча­на уки­да 50.000 рад­них ме­ста

ПЕКИНГ – Је­дан од нај­ве­ћих ки­не­ских про­из­во­ђа­ча че­ли­ка „Ву­хан ај­рон енд стил”, пре­ма на­ја­ви ди­рек­то­ра те ком­па­ни­је, пла­ни­ра да уки­не до 50.000 рад­них ме­ста, јер зе­мља на­сто­ји да сма­њи пре­ка­па­ци­ра­ност про­из­вод­ње због успо­ра­ва­ња дру­ге нај­ве­ће при­вре­де у све­ту. „Сек­тор за че­лик у на­шој ком­па­ни­ји тре­нут­но има 80.000 за­по­сле­них, али мо­же да за­др­жи са­мо 30.000 њих”, из­ја­вио је Ма Гу­о­ћанг, ди­рек­тор „Ву­ха­на”, на мар­ги­на­ма На­ци­о­нал­ног на­род­ног кон­гре­са, из­ве­шта­ва аген­ци­ја Франс прес.

Ова из­ја­ва ди­рек­то­ра „Ву­ха­на”, ко­ји је у др­жав­ном вла­сни­штву, нај­бо­ље илу­стру­је иза­зо­ве с ко­ји­ма се су­о­ча­ва Пе­кинг на­сто­је­ћи да тран­сфор­ми­ше при­вре­ду, а да исто­вре­ме­но из­бег­не со­ци­јал­не не­ми­ре, ко­ји су ана­те­ма за др­жав­но ру­ко­вод­ство, оце­њу­је фран­цу­ска аген­ци­ја. „Ве­ро­ват­но ће 40.000 до 50.000 љу­ди мо­ра­ти да по­тра­жи дру­ге пу­те­ве убу­ду­ће”, ре­као је Ма. Тан­југ


Коментари22
481f5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dragan zivancevic
ma dosta je demagogije prvo da se zna da od 5000 radnika u proizvodnji radi ne vise od1500 sve ostalo kancelarijski pacovi koji ubijaju vreme i prima platu sti da u ovih 1500 ulaze portiri sefovi kojih ima na 3 radnika po jedan a mozda i vise pa nemojte da se cudite sto je bure bez dna a plus krava muzara koja daje mnogo mleka ali to mleko ide u pogresne ruke
za gospodina Karamasa
Pored uspesne prodaje Zelezare Kinezima, gospodin Karamas bi ucinio veliku uslugu srpskoj javnosti tako sto bi jasno rekao da u Zelezari Smederevo nikad nisu topljeni nikakvi tenkovi, topovi, niti druge vrste oklopnih vozila. Tako nesto nije moguce ne samo u smederevskoj zelezari nego niujednoj zelezari sa visokim pecima na svetu. Ako je Vojska stvarno morala da posalje neki broj tenkova na topljenje, ona je morala da ih posalje van zemlje u neku evropsku zemlju u kojoj postoje specijalne peci da reciklazu vojne opreme. Reciklaza tenkova je vrlo skupa jer rad na secenju tenka daleko premasuje koristi od dobijenog celika. Nemacka ima na hiljade tenkova koje treba da reciklira ali to ne radi. Bivse komunisticke zemlje, a narocito Rusija, drze svoje neupotrebljive tenkove napustene po poljima gde rdjaju, jer verovatno nemaju ni para niti volje za njihovu reciklazu. Srbija nije nikakav izuzetak.
Avgerinos Moesiotes
A 1. aprila... aprilililiiii...
dasa
cekaju,nista ne rade i primaju platu.fabriku zatvotiri ,stecaj i kraj.na silu nema nista.
Dana
Daso, dodji da vidis da li radimo ili ne. Ja bih tebe malo na Visoku pec.
Препоручујем 0
dragan zivancevic
to sto mislis da ne radimo nista dodji da vidis a sto nema profita to pitaj ove odozgore koji su naprimali pijsvice lesinare i lezilebovice koji imaju platu po 1500- 2000 evra ps-jedan radnik zelezare koji radi nesto
Препоручујем 1
Vasilije Obradovvić
Američka kompanija koja je kupila železaru , NIJE kupila ona je samo izvrsavala zadatak svoje vlade. Kupiti, i pretopiti srpske tenkove, topove haubice pontone i da ne nabrjam. Kad su to završili, zgrnuli ogromne pare jer su imali 95to procentnu sirovinu skoro ždabe povukli su se. Uporedimo statistiku ja je nemam ali neko ko se bavi time može: koliko uvozimo betonskog gvožđa za mostove objekte, Beograd na vodi, koliko šina za pruge i da ne nabrajam. To što je nas proizvod skuplji nemerljivo jer železara je mali grad od 5000 zaposlenih, železara je život grada Smedereva a deo troškova se vraća državi kroz poreze i doprinose. Ima nesto sto koči kola uzbrdo UVOZNI LOBI . Uporediću samo sa jednim primerom naoko nebitnim. Srbija je JEDINA zemlja Evrope i Balkana i svih jugoslovenskih republika gde nemozete da kupite sirovu kafu. Šta misliote zašto? Očito je da premijer nemoze da stigne svugde ali kočničarima pod hino da uzme palicu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља