понедељак, 19.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:27

Бања јесте лепша, али чија је не зна се

Мешихат Исламске заједнице у Србији потпуно реновирао Стару новопазарску бању. – Власник предузећа „Липа” Ћерим Шемсовић најављује тужбу
Аутор: С. Бакрачевићпетак, 25.03.2016. у 19:05
У реду за обилазак Старе бање (Фото А. Салковић)

Нови Пазар – Лепша јесте, чија је не зна се, укратко би могло да се опише ситуација са Старом новопазарском бањом, турским хамамом (купатилом) из 15. века, које има статус културног добра. Оронулу грађевину обновио је Мешихат Исламске заједнице у Србији, а један новопазарски бизнисмен сматра да има правне доказе да је купујући угоститељско предузеће „Липа” својевремено купио и бању.

Више од пет година Новопазарци са навикама да макар једном недељно скокну до бање на купање нису могли у базен са топлом водом. Од када се под нејасним околностима 2010. године урушио дотрајали кров на хамаму, бању су заузеле присталице Исламске заједнице у Србији на чијем челу је тада био муфтија Муамер Зукорлић, уз тврдњу да тако овој верској заједници враћају одузету вакуфску имовину. Метална ограда и натпис „Вакуф Хаџи хурем” и понеки чувар одвраћали су знатижељне посетиоце од намере да уђу унутра.

Прошле године Мешихат је почео да реновира Стару бању. Прво је срушена кафана која се лепила на бањско здање и кроз коју су посетиоци, да би дошли до купалишта, морали да прођу, што се женама није нарочито свиђало. На примедбе да  раде без грађевинске дозволе, из Мешихата Исламске заједнице су одговарали да се у свему придржавају  упутстава и техничких услова које је прописао Завод за заштиту споменика из Краљева. Из овог завода су, пак, говорили да није њихово да улазе у власничке односе већ да   свакоме ко је спреман да улаже у обнову овог здања понуде  услове за реконструкцију и да контролишу да ли се извођач радова тих услова придржава.

Неколико стотина Новопазараца присуствовало је пре два дана свечаном отварању реновирање Старе новопазарске бање.

– Овај вакуф је један од симбола наше исламске културе и цивилизације. Бање су наш симбол јер представљају чишћење, а чистоћа је симбол ислама. Због тога смо се толико борили да се вакуфи врати Исламској заједници – рекао је доскорашњи санџачки муфтија Муамер Зукорлић, под чијом „диригентском палицом” су и овај и неки други вакуфи, без обзира на правну процедуру, брањени, односно заузимани.

Главни муфтија ИЗуС-а Мевлуд Дудић истакао је да ће као ова бања и сваки други вакуф бити враћен Исламској заједници. Он је рекао да је 1946. бања била отета па ће Исламска заједница за све то време од 70 година да тражи одштету.

Одштету ће да тражи и Ћерим Шемсовић, који је пре шест година купио Угоститељско предузеће „Липа”, у чијем саставу је до тада била и Стара новопазарска бања. Његов аргумент је  правоснажно судско решење по коме је још за 18. јануар ове године било заказано „принудно исељење извршног дужника – Мешихата Исламске заједнице у Србији из објекта Новопазарска бања”.

Исламска заједница у Србији је тражила да јој се овај објекат као део вакуфске имовине врати у складу са Законом о враћању имовине црквама и верским заједницама.

На другој страни, и Ријасет Исламске заједнице Србије на чијем челу је реис-ул-улема Адем Зилкић, тврди да би вакуфи требало да се врате тој верској заједници. Надлежни државни органи – ћуте.

А у Мешихату Исламске заједнице у Србији кажу да реновирану бању у новом сјају враћају грађанима Новог Пазара.

Генерални секретар Мешихата ИЗуС-а Самир Шкријељ каже  да су Новопазарци већ нестрпљиви да поново, као некад, оду у бању.

– Време купања у бањи биће подељено на мушке и женске термине, као што је некад било. Објекат је дат у закуп једном Новопазарцу, са којим Мешихат већ у овим пословима има добро искуство. Он ће бринути о техничком одржавању читавог хамама, о хигијени, али и јавном моралу у овом вакуфу. Све ће, ипак, да контролише и надзире Мешихат Исламске заједнице, јер реч је о значајном вакуфу – казао је Шкријељ за „Политику”.


Коментари3
aee1d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Дарко
Ово је за похвалу, и уопштено треба сваку историјску вредност чувати од уништења и заборава, не само религијске објекте већ већ и све остале вредности јер нас све то подсећа на све оно што се дешавало на овим просторима, без обзира да ли је то било добро или лоше.
Dragan Markovic
Још да нам неко обавештен преведе делове текста са турског на српски можда бих успео да испратим све туре око преузимања, отимања и враћања. Овако....схватам да је објекат споран и да би највероватније требало да подлегне закону о реституцији или можда није тако!?
Rejhan Zekovic
Ovaj objekat je vakuf u prevodu zaduzbina, ranije je bio obicaj da narod poklanja zemlju, objekte za javno koriscenje a o njim a bi se starala islamska zajednica tako je i ovaj objekat vakuf zaduzbina oduvek pripadala islamskoj zajednici. Posto je u vreme komunizma bila oduzeta a kasnije je u procesu vracanja imovine lwgitimno sudski vracena islamskoj zajednici. E sad sto je ona pre vracanja bila u sklopu nekog preduzeca koje je privatizovano vlasnici bi voleli i nju da privatizuju e pa sad ti vidi ko je pravi vlasnik
Препоручујем 5

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља