четвртак, 17.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

За цркву је свето тројство муж, жена и дете

Неприхватање истополне брачне заједнице - заједнички је став папе Фрање и патријарха Кирила
Аутор: Јелена Чалијасреда, 06.04.2016. у 22:00
(Фото Ројтерс)

Као да је у питању наставак популарног бестселера, објављујући вест из Ватикана да ће сутра бити представљена папина ексхортација о породици и брачној заједници, медији обавезно додају да се ради о дуго ишчекиваном документу. Атмосферу пред објављивање, подгревају подсећања да би овај нови папин документ требало да се бави питањима која су већ изазвала дебату у Католичкој цркви, попут причешћивања разведених и оних који се поново венчају, ванбрачних заједница и истополних.

Ексхортацији су претходила два бискупска Синода о породици у Риму, прошле и претпрошле године. Закључци и једног и другог требало би да буду главне смернице за овај документ од којег се очекује много практичних упутстава свештенству, као и анализа проблема који разарају модерну породицу. Света столица успела је да сачува садржај од превременог појављивања у медијима. Званичници Втикана једино су обелоданили да је наслов документа „Радост љубави“ („Amoris Laetitia”) и да је обима око 200 страна. Све остало, у домену је претпоставки и очекивања.

Нестрпљење и узбуђење изазива непознаница у којој мери ће папа, остајући у оквирима канона, отворити врата цркве за разведене, оне који живе у ванбрачној заједници, припаднике ЛГБТ популације. До сада је показао да не жели да црква било кога одбацује, али и да неће одступати од њених учења. Са нарочитом пажњом очекује се како ће се папа поставити према разведенима и поново венчанима. Пракса Католичке цркве је да разведенима не дозвољава да се причесте и не познаје институцију другог венчавања. Дискусија бискупског синода по овом питању почела је иновативним предлозима да се размотри православна пракса која дозвољава црквени развод и поновно венчање. Но, тога нема у завршном документу. Омогућавање причешћивања разведенима чак се и не помиње, па ће зато бити посебно интересантно прочитати папине речи о томе.

Иако медији често цитирају његову реченицу о ЛГБТ популацији: „Ко сам ја да судим?“ као праву револуцију, папа Фрањо више пута је поновио да не подржава истополне заједнице и да је брачна заједница, за њега, само заједница мушкарца и жене. Његово разумевање за гејеве који се осећају маргинализованим од стране цркве, ишло је у смеру да подстакне свештенике да буду саосећајнији према њима, али не и да мења црквена учења.

Питања породице нашла су се у Заједничкој изјави патријарха московског и све Русије Кирила и папе Фрање, после историјског сусрета на Куби.

Поглавари две најмногољудније хришћанске цркве проценили су да теолошка размимоилажења треба оставити по страни и да је нужно да упозоре на појаве које подједнако угрожавају вековна учења обе цркве, али ии друштво у целини. У Заједничкој изјави, породица се описује као природно средиште живота човека и друштва, уз закључак да је она у кризи у многим европским земљама.

„Породица је утемељена на заједници као акту слободне и верне љубави између мушкарца и жене”, наводи се у изјави уз жаљење „што се сада неке друге форме заједничког живљења изједначавају са брачном заједницом, а библијском традицијом освећене представе о очинству и материнству као посебном призвању мушкарца и жене у брачној заједници потискују се из друштвене свести”.

Без сумње, ово ће бити година у којој ће и православне цркве, као и Католичка, говорити кроз највиша званична документа, а не само кроз празничне посланице, текстове или изјаве великодостојника.

Посебна тема Свеправославног сабора, који ће у јуну бити на Криту, биће православна брачна заједница. Предсаборски документ , који ће се наћи пред поглаварима свих православних цркава на заседању у Грчкој, такође констатује да је застрашујући пораст броја развода и абортуса тешка последица кризе брачне заједнице и породице. Истиче се и да „Црква не признаје могућност склапања истополних заједница за своје чланове, као и ступање у било који облик суживота осим брачног”.  Патријарху Кирилу и папи Фрањи није било тешко да постигну концензус по питању истополних заједница и одговора на питање:

шта је породица? Обојица су иза себе имала вековно црквено учење као упориште, а демонстрирали су и да желе заједнички да га бране бране од полемика које ће документи цркава који треба да буду објављени свакако изазвати. Модерним европским друштвима, међутим, много је теже да постигну јединствени став по овим питањима.


Коментари31
d9b77
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Твртко
Хришћанство раздваја државу и цркву "Цару царево, Богу Божје" - каже Христос. Дакле, ко у коментару меша световна питања и црквена питања - тај брка лончиће. Ми у Европи имамо гомиле држава које кажу да "брак" може бити између особа истог пола и зашто сад било ко инсистира да то буде тако дефинисано и у хришћанским црквама. То у цркви не може бити дефинисано на исти начин као у држави јер црква почива на Библији а у Библији пише да је брак заједница мушкарца и жене. Зашто је борцима за људска права стало и зашто инсистирају да "брак" како га они схватају, - мора да буде признат и у цркви? По мени - ти људи имплицитно хоће да споје цркву и државу! Дакле, они су суштински конзервативни! Милиони су изгинули да би се раздвојила црква од државе (и обрнуто) а сад неки људи, и то они који се декларишу као борци за људска права - хоће да је споје! Свашта.
peter kleine
A zašto je papa Franja a patrijah nije Ćirilo?
Зоран Дондур
Ствар је у томе, што смо ми у Србији прихватили хрватску верзију, где се " свети" Франциско ( које је духовно име папе) назива" свети" Фрања . Тако да је peter kleine потпуно у праву !
Препоручујем 16
Pragmatican covek
Za crkvu je sveto trojstvo: muskarac gospodar, njegova verna sluga i robinja zena, i na kraju njihov poslusni sin (cerka ne vredi i zato se ne spominje).
Sasa T.
Crkva je odvojena od drzava to je osnova sekularnosti i gradjanskog drustva. Drzava daje slobodu razlicite veroispovesti stvar izbora ateista ili teologa. Crkva ne tera modu ona je konzervativna i ne prati savremene trendove drustva i to je prirodno, apsurdno je ocekivati da bude drugacije to je priroda svake religije. Neznam zasto uopste insistirati na sklapanjem istopolnih brakova u crkvi kad mozete imati gradjanski brak koji vam daje sva prava osim da usvajate decu mada je LGB populacija toliko agresivna da ce verovatno traziti i to sto ce dovesti do destrukcije drustva koje je vec u materijalnom i potrosackom drustvu izgubilo moral i etiku, i mnoge druge stvari koje nemaju vezu sa seksualnom orjentacijom bilo koga.
Dragan Pik-lon Todorovic
Crkva je institucija kao i svaka druga.Koliko ima Vere u njoj zavisi od ljudi koji su se tu obreli!Porodica jeste celija drustva a ne bi trebalo da bude smetnja Ljubavi koja se ispoljava u raznim oblicima!Pocev od bliznjeg svog do najudaljenije jedinke na svetu!Biti bez ljubavi znaci biti bezboznik!Kao sto su na primer teroristi!Kako je ko organizovao svoju bracnu zajednicu bi trebalo da bude privatni problem ne problem raznih ``farmi``!Gledajuci kroz prozor tudje spavace sobe,neminvno bezimo iz svoje!I na kraju-Sacuvaj nas boze onih koji beze od ljubavi a puni su morala!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља