уторак, 15.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:36
ИНТЕРВЈУ: КЕН ЛОУЧ, британски редитељ

Голијат звани бирократија

То са Британијом и Европском Унијом је тактичко питање, ЕУ је неолиберални пројекат који би требало фундаментално променити, а ако ми којим случајем одемо, мислим да ће се моја земља веома оштро окренути ка десници
Аутор: Дубравка Лакићнедеља, 15.05.2016. у 22:04
(Фото Ројтерс)

 

69. КАН

Кан После толико много одгледаних филмова у свом малом животу, мислила сам да је више немогуће да на неком од њих заплачем. У управо ми се то догодило на крају такмичарског филма „Ја, Данијел Блејк”, легендарног Британца (Шкота) Кена Лоуча, јер сам схватила како оно што сам у њему видела може ускоро да буде и моја будућност, ушла не ушла моја земља у Европску Унију.

Бирократизовани систем и „џунгла прописа”, дехуманизовани службеници националних пензионих и здравствених фондова што живе на грбачи пореских обвезника према којима се понашају као према отирачу, шетајући их од једног до другог онлајн формулара пред чијим питањима можете само да се сликате, све је то саткано у маленој причи коју је исписао ненадмашни тандем Пол Лаверти и Кен Лоуч, оголивши до краја нашу неолиберално-капиталистичку стварност. У овој борби између Давида и Голијата, столара Данијела Блејка тек опорављеног од срчаног удара (изврсни Дејв Џонс, непознати стендап комичар из Њукастла) и система, хладнокрво, а веома реалистички, победио је систем. Погубљена радничка класа отишла је у рај, а Лоучов филм право у срца гледалаца („Мегаком” га је откупио за приказивање у Србији).

У ексклузивном интервјуу за „Политику” са којом тако радо и често разговара, Кен Лоуч је објаснио и зашто је прекршио реч рекавши пре две године да је „Џимијева дворана” његов последњи филм, рекавши да га је тај захтевни филм био веома заморио. „Био сам осам месеци ван куће, снимање је било захтевно и компликовано. „Ја, Данијел Блејк” је мали филм, не много захтеван, мени био лак за рад, јер смо снимали само Њукастлу, фином, топлом граду, и на свега неколико локација и ако наставим да снимам радићу управо овакве филмове. Камерне комаде. Као некада када сам био млад”.

Колико је заиста ужасна ситуација са бирократијом у Великој Британији и колико сте ви то верно приказали?

Не може бити верније, јер не може бити горе. Све што сте видели у филму је стопостотно истинито. Засновано на искуствима стварних људи и радника који су због бирократских перипетија у националној социјалној служби и националној агенцији за запошљавање остајали на улици, завршавали у болницама, чак и умирали.

Шта мислите, да ли ће „Ја, Данијел Блејк” усрећити радничку класу у Великој Британији и Уједињеној Европи?

Бићу веома срећан ако у Великој Британији буду имали прилику да га виде, јер за моју земљу још нисмо нашли дистрибутера. Надам се да ћемо га некако приказивати у неком од малих биоскопа, па ако се људима допадне, можда ћемо се онда ширити и по мултиплексима. Ништа још не знам, видећемо. Филм је већ купљен за приказивање у већини европских земаља и радознао сам да чујем рекације.

Блејк је добар човек, да ли то значи и да су сви радници добри људи?

Ха, знам ја где ви циљате. Наравно да не значи да је сваки радник аутоматски и добар човек, али толико има добрих и дивних људи међу радницима да они чине већину. Вредни, стручни, солидарни, племенити, окренути породици и пријатељима. Таква врста још није изумрла.

Да ли је било неопходно да Данијел Блејк ипак умре?

Морао је да умре јер је у неком смислу овај филм и трагедија. Мислим да би било лажно и крајње неуверљиво да смо му дали шансу да некако пронађе излаз из безнадежне ситуације коју му је наметнуо систем. Оба лика заправо умиру. Данијел и у буквалном смислу, а Кејт јер је принуђена да продаје своје тело, што је такође једна врста смрти.

Ваш јунак у једном тренутку протествује написавши огроман графит на згради својих „мучитеља”, да ли филм данас још увек може да буде сретство протеста?

Филм може да буде све, може да буде и агитпроп, било шта јер је само један од медија. У прошлости филм се много више користио као агитпроп, као врстa кампање или као начин да се рефлектује неки конфликт кроз ликове, односе. То може да чини и данас, нема ничег лошег у агитпропу. Данас можете да снимите кратки филм и мобилним телефоном и тако се борите за неку своју ствар и бенг – после неколико секунди виде га на хиљаду људи.

Шта мислите о „Брегзиту”?

То са Британијом и Европском Унијом је тактичко питање. Мишљења сам да је Европска Унија неолиберални пројекат који би требало да буде фундаментално промењен. Ако ми којим случајем одемо, мислим да ће се моја земља веома оштро окренути ка десници. Ма шта да ЕУ сада уради, нова торијевска влада у Британији биће све гора. Напашће све постојеће прописе, радничка права ће потпуно нестати, брисаће се правила заштите животне средине. Сама ЕУ покушава да преговара са Америком и великим корпорацијама о односима са нама, тражећи начина да се обезбеди ако ми одласком угрозимо њихов профит. У сваком случају је лоше. За мене, једино останком, а не изласком из Европе имамо шансу да заједнички градимо снажну левичарску опозицију. Али, све је ово као што рекох тактичко питање, јер стратегијски ниједно решење није добар одговор већ само слоган.

Кад смо већ код актуелности, Хилари или Трамп?

Берни Сандерс. Ако бих се ја на ту тему нешто питао.

Чујем да је филм купљен и за приказивање у Израелу, али ви и даље нешто не разговарате са том земљом?

Сада отварате врућу тему! Много је људи који сматрају да оно што Израел чини Палестинцима још од седамдесетих година није прихватљиво. Бојкот и санкције које су наметнули Палестинцима. И ја припадам онима који не подржавају ништа што држава Израел подржава, зато не одлазим ни на један од израелских филмских фестивала јер су они финансирани или суфинансирани од стране државе. Са израелским појединцима које поштујем, сарађујем и дружим се, ствар је другачија, али тамо где је држава Израел финансијски укључена не узимам учешће.

А да ли сте размишљали о томе да можда снимите филм и на тему данашње избегличке кризе?

То је велика тема и велика брига о којој сви данас мислимо. Велика брига. Обрада такве теме би захтевала филмског ствараоца другачијег бекграунда, другачијег језика. Можда сиријског, ирачког или авганистанског ствараоца који проблеме познају из дубинe. Не знам да ли бих ја то могао да учиним, јер не познајем језик, сву дубину и сложеност култура да бих направио истински добар филм на тако велику тему.

Још увек имате револуционарни инстинкт као када сте били млади, мислите ли да млађи ствараоци данас довољно користе филм као оруђе за пласирање својих идеја?

Има их, можда не толико много, али их има. Можда више у документарном него у играном филму, али данас многи млади аутори учествују у разним кампањама са својим малим, кратким филмовима са којима подржавају одређене идеје, покрете, бескућнике и слично и често у њима горе од љутње. С друге стране, људи који данас снимају филмове у мојој земљи одрастали су за време власти Маргарет Тачер, време губљења савести и свесности, у доба када су синдикати слаби и када се све врти око индивидуалности.

Да ли и ви још увек горите од љутње?

Трудим се да не, јер имам висок притисак, али како да не горим!? Видите ли где смо сада?

Опет сте сјајно одабрали глумце, делују веома аутентично?

Увек се руководим кредибилитетом и аутентичношћу. Дејв Џонс је из Њукастла, заправо живи свега неколико улица од места где смо снимали, а њего отац је био столар тако да му је тај занат и иначе веома близак. Сви ликови које сте видели су аутентични, чак и полицајци који играју у филму, па и неколико бивших службеника националне службе за запошљавање који су тај посао оставили јер нису могли више да се носе са толиком нехуманошћу.

Аутентична је и ваша копродуцентска сарадња са белгијском браћом Дарден који ће вам са својим филмом у Кану бити конкуренција?

Изузетно волим њихов рад, ми се одлично разумемо, а и они су имали приступ копродукцијском новцу. Добро је радити копродукције, не само што се новац за филм тако лакше сакупи, већ и због тога што онда не морам да избацујем сцене које се не свиде мојим Британским продуцентима, већ им кажем: „Никако, то се баш свиђа француском копродуценту, он на томе инсистира”! Ха, ха!


Коментари4
524a3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

bravo za Politiku
Veliki i hrabar i skroman umetnik. Ni k od K.
Цицка
Какав ли би тек филм направио да живи код нас
Milisav
A šta je to drugačije u našem stvarnom svetu izvan EU? Nemamo online formulare, ali imao nezainteresovane šalterske službenike, politiku koja je svela penzije na nivo bedne socijalne pomoći, lopove pod partijskim krilom, a još nemamo reditelja da od toga napravi film za Kan. Samo to.
Elektor
Kada krenem da mislim na režisera pod / na slovo K..nikad mi nije prva asocijacija Kusturica bez obzira što živim na ovim prostorima I što sam njegov opus sreo davno pre simpatičnog gospodina iz Škotske (preciznije Škota iz Vorvikšira ) po imenu Kenet, I pored sjajnih I vanvremenskih "SEĆAŠ LI SE...." i "OCA NA SLUŽBENOM PUTU" mislim i osećam da je stari dobri Ken ostao mnogo dosledniji "svojoj priči" Svakome ko sumnja u ovo može "preleteti" samo neke bisere od VETRA KOJI NIŠE JEČAM , HLEBA I LALA , predivnog ANDjEOSKOG DELA ...do opominjujućeg MOJE IME JE DŽO. Neverovatan "sluh" za tegobe , nadanja i strahove malog čoveka ..njegove velike poraze i male pobede koje pružaju nadu. Ovaj Gospodin gaji decenijama , i zato u tom obliku "malih kamernih filmova" koje najavljuje možemo mu samo poručiti "zasviraj to ponovo Ken"

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља