петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:57

Стигли нови хеликоптери, најављена куповина „Мигова 29”

Из Русије стигла два Ми-17 што је прва набавка транспортних хеликоптера после 36 година
Аутор: Милан Галовићуторак, 28.06.2016. у 19:21
Два хеликоптера Ми-17 плаћена 25.349.000 евра (Фото М. Галовић)
(Фото М. Галовић)
(Фото М. Галовић)
(Фото М. Галовић)

Војска Србије је, на Аеродрому „Никола Тесла”, преузела два нова хеликоптера Ми-17 В5 руске производње. Хеликоптери су у Београд превезени великим транспортним авионом АН-124, са расклопљеним елисама и пратећом опремом у дрвеним сандуцима. Реч је о првој набавци транспортних хеликоптера, иначе најпотребнијих између осталог и због помагања цивилном становништву у ванредним ситуацијама, после 36 година. Тад су за потребе ЈНА набављени транспортни хеликоптери Ми-8, по многима најбољи хеликоптери у свету у тој категорији. И америчка војска их је користила у Авганистану. Ми-17 је у суштини, усавршена, извозна верзија тог ваздухоплова.

Имајући у виду време које је протекло од претходне набавке, као и хроничне економске проблеме који се одражавају на модернизацију војске, може се рећи да је набавка само два нова хеликоптера историјски тренутак за војску. Том догађају је присуствовао Александар Вучић, председник владе у техничком мандату и мандатар за састављање нове владе, који је рекао да је куповина нових летелица омогућена захваљујући уштедама које је остварило Министарство одбране, али и подршци предузећа „Југоимпорт СДПР” и Агенције за контролу летења Србије и Црне Горе (СМАТСА). Два хеликоптера су плаћена 25.349.000 евра, а у фабрици у Казању за рад на њима оспособљени су пилоти и механичари Војске Србије.

Како је новинарима објаснио старији водник прве класе Зоран Цогољевић, летач техничар, хеликоптери Ми-17 могу да пренесу четири тоне терета, а кад је реч о превозу људи – 24 војника са пуном ратном опремом или 28 путника. За разлику од Ми-8, овај хеликоптер осим савременије опреме има рампу за утовар терета („задња врата”), као и врата на обе бочне стране. Такође, опремљен је и дизалицом која се може користити за евакуацију људи са земље или воде из лебдећег положаја. Пилоти имају такозване ноћне наочаре, спрегнуте са ноћним рефлекторима, што омогућава летење ноћу и у лошим временским условима. Опремљен је радаром и џи-пи-есом, као и виброгаситељима који амортизују вибрације летелице. Ми-17 има трочлану посаду, максимална брзина је 250 км на сат а долет 700 км. Након прегледа и техничких проба у „Јат техници”, пробни летови ће бити обављени почетком јула а затим ће бити распоређени у војну јединицу.

Премијер Вучић је указао на лошу ситуацију у ловачкој авијацији, истичући да ће морати да се обезбеди новац за ремонт постојећих авиона али и набавку нових. Иако је куповина авиона минулих година више пута најављивана, он је рекао да је сада „по први пут реално да о томе размишљамо”. Објаснио је да не брине шта ће на то рећи ММФ, јер је потребно само да Србија буде у буџетским и фискалним оквирима. По његовим речима, у буџету за 2017. годину обезбедиће се новац за куповину нових авина „Миг 29 М2”. Вучић је рекао да се министар одбране Зоран Ђорђевић у вези са тим писмом обратио руском колеги Сергеју Шојгуу и да се чека одговор руске стране. Премијер није желео детаљније да говори о овој набавци, наговестивши да би се могла купити четири или бар два авиона тог типа.

Иначе, тај авион кошта око 45 милиона евра а са наоружањем достиже цену од 65 милиона евра. Само једно наоружање ваздух–ваздух типа Р-77 кошта милион евра. Вучић је обећао повећање плата припадницима војске до краја године, као и увођење и у употребу у војску домаћих самоходних топова НОРА Б52 током 2017, кад би и јединице ВС требало да буду опремљене и домаћим оклопним транспортерима точкашима.


Коментари44
65dc8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Filip
Meni samo nije jasno kako nije moguce da se kupi neka veca kolicina lovackih aviona.Znam da ce te sad reci da je losa finansijska situacija ali da li je moguce da zemlje koje su siromasnije od nas Bugari,Rumuni,Pakistan i ostali narucuju po 100 avion,doduse polovnih,a mi evo ne mozemo da narucimo 2-4 nova vec 5god.To mi nije jasno i ako neko ovde ima stucan nek mi objasni to....
Perica
Boze koliko samo gluposti po ovoj Srbiji hoda. Uzima transportne helikoptere umesto ofanzivnih, sada oce migove 29 koje je NATO obarao kao kruske. Ja zaista mislim da bi neko za ovo morao u zatvor.
Ma da
To je sve urageno u koordinaciji sa NATO savezom.sto oni kazu,to ce i biti.njihova je procena da nama to treba,a to dali nama stvarno sve to treba,koga briga
Препоручујем 8
Obivankanobi
Zar Mig-29 Vucic vec nije nabavio? Mislim obecao ih je jos dok je bio ministar odbrane.
Jordan Milosavljevic
novi helikopteri, migovi 29.... cudo jedno.... a protiv koga ce to da se Srbija bori????
Драган П.
Obivankanobi: С једне стране говорите о томе како се ваздушни простор може чувати и јефтинијим авионима, а с друге се бринете о томе како ће те машине ускоро бити застареле. Једно с другим не иде. Уз то и ова ваша опаска о животном веку мотора - док ресурси мотора истекну, авион ће одавно бити застарео, био он западни или руски (имамо случај наших 29-ки, одавно су застареле, али још увек лете). Ја сам дао краћу анализу, наглашавам лаичку, о томе које све факторе при куповини авиона треба узети у обзир, дакле не фигурира само цена, већ и целокупна политичка ситуација и разне друге ствари, наглашавам и преобуку... Кад се све сабере и одузме, мишљења сам да је нова 29-ка најбоље решење за нас, а навео сам и зашто. Који би по вама авион био најбољи и због чега? Да ли, уопште, по вама, треба да купујемо авионе, или да плаћамо странцима да нам чувају небо? Наравно, ти странци би било НАТО, јер само њих имамо у комшилуку.
Препоручујем 3
Драган П.
Obivankanobi: С једне стране говорите о томе како се ваздушни простор може чувати и јефтинијим авионима, а с друге се бринете о томе како ће те машине ускоро бити застареле. Једно с другим не иде. Уз то и ова ваша опаска о животном веку мотора - док ресурси мотора истекну, авион ће одавно бити застарео, био он западни или руски (имамо случај наших 29-ки, одавно су застареле, али још увек лете). Ја сам дао краћу анализу, наглашавам лаичку, о томе које све факторе при куповини авиона треба узети у обзир, дакле не фигурира само цена, већ и целокупна политичка ситуација и разне друге ствари, наглашавам и преобуку... Кад се све сабере и одузме, мишљења сам да је нова 29-ка најбоље решење за нас, а навео сам и зашто. Који би по вама авион био најбољи и због чега? Да ли, уопште, по вама, треба да купујемо авионе, или да плаћамо странцима да нам чувају небо? Наравно, ти странци би било НАТО, јер само њих имамо у комшилуку.
Препоручујем 0
Прикажи још одговора
Milutin Pavlovic
Sad kad smo resili sve ekonomske probleme da se lepo naoruzamo borbenim avionima koji su zastareli pa da pokazemo komsijama ko smo, ne bi li i oni kupili neke sklopocije ali od Amerikanaca. Pa da nas zajedno bog vidi....
Obivankanobi
Nakon sto je Rusija odlucila da u buduce ulaze samo u Suhoje: Migove fabrike su u stanju rasula. Strucnjaci su vec presli u Suhoj i druge perspektivne firme a ono sto je ostalo da tamo radi pokazuje jako mali angazman na poslu. Kvalitet proizvoda je pao na izuzetno nizak nivo. Cak je i tradicionalni kupac ruske vojne opreme, Alzir, pre par godina vratio par desetina Mig-29 zbog loseg kvaliteta, uzastopnih kvarova novih aviona itd. Na kraju se ustanovilo da su ti avioni montirani "s brda, s dola", da su koristeni polovni delovi koji su u mnogome vec bili istroseni itd.
Препоручујем 8
слободан
Миг 29 уопште није застарео већ је још увек изузетан ловачки авион. Разлог што рецимо Русија пре свега производи Сукхои-е је то што су они већи (домет, носивост итд) али Миг 29 у потпуности задовољава потребе ловачког дела авијације државе чија је територија обима Србије.
Препоручујем 13
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља