среда, 19.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:50

Кад Тесла запени у кригли

Да ли су ликови чувених писаца, светитеља, научника, заштићени законом и прописима, или је свако слободан да их присваја по сопственој жељи и нахођењу?
Аутор: Бојан Билбијанедеља, 03.07.2016. у 14:10
Аутомобили „Тесла моторса“ хит су на тржишту луксузних аутомобила (Фото Никола Тркља)

Никола Тесла није из Ваљева, али поново путује за Америку. Овог пута у виду флашица чувене „Ваљевске пиваре“ која покушава да пласира преко океана свој нови бренд „Тесла спирит“. Ова идеја наишла је на подељене реакције. Док једни сматрају да је непримерено да српски великан „продаје“ пиво, за друге је то исправан потез који јача домаћу привреду. Јер ако било шта из Србије може да има прођу у САД, онда је то Тесла, кога Американци обожавају. Мада би име српског генија много боље пристајало неком енергетском пићу.

Све је већи број различитих брендова које носе Теслино име. У Србији је познат „Комтрејдов“ асортиман електронских производа. На глобалном нивоу, ипак је најчувенији „Тесла“ бренд, чији је власник Илон Маск, визионар и покретач многих нових идеја. Аутомобили „Тесла моторса” хит су на тржишту луксузних возила.

Тако се поставља питање – да ли се име сваког великана може користити у различите, махом комерцијалне сврхе, и каква ограничења постоје? Да ли су ликови чувених писаца, светитеља, научника, заштићени законом и прописима, или је свако слободан да их присваја по сопственој жељи и нахођењу?

У свету су ова правила прилично детаљно дефинисана, постоји читава област која се зове потрошачка култура. С обзиром на то да данас све постаје роба и да се све вредности мере тржишним еквивалентом, неопходни су закони и други прописи којим се штите имена значајних људи и институција од могућих злоупотреба и нарушавања њиховог угледа. Тако се и Ваљевци понашају тржишно, што је на Западу већ одавно постала пракса. Друго је питање да ли Србија зна које њене вредности, и на који начин, могу да буду предмет приватизације и комерцијализације.

Са друге стране, да би се спречиле ове појаве, имена историјских личности и институција морају се заштитити, не само на домаћем, већ и на међународном плану. Али, „игра“ тек тада почиње, јер је неопходно пажљиво пратити и надзирати када дође до злоупотреба и тада реаговати судским путем. За то је неопходан велики новац и апарат стручњака и адвоката, који морају заштитити читаве класе производа. У то мора да буде укључен и национални патентни завод, јер је интелектуална својина данас једно од главних попришта тржишне битке.

Тако је, на пример, познат случај човека који је на кинеском тржишту регистровао име „Тесла“ пре Илона Маска. Када је индустријалац покушао да се нагоди с њим, понудивши 800.000 долара да откупи право на коришћење имена, био је глатко одбијен. Маск је морао да ангажује адвокате и на крају је добио парницу, али је јасно да немају сви могућност да плате правне тимове способне да добијају спорове на глобалном нивоу – чак и када је „правда“ на њиховој страни.

Конкретно, београдски Музеј Николе Тесле није заштитио име нашег великана, јер то захтева финансијска средства. Име мора да се штити по класама производа и по земљама. Да је држава својевремено реаговала на прави начин, не би то учинио Маск, нити би „Енвидија“ регистровала процесор са именом нашег научника, а и рок бенд Тесла морао би да пређе на акустичне уместо електричних гитара.

Али зато, када се заштита једном уради, после доноси много новца. Када укуцате реч „Тесла“ у „Гугл”, добићете преко 80 милиона страница, а ако се укуца „Никола Тесла“, добије се „само“ 16 милиона. Раније је број „Тесла“ страница на „Гуглу” досезао и до 160 милиона. То практично значи да је глобални бренд „Тесла“ већ надмашио име самог Николе Тесле, од чега се велики део односи на аутомобиле са овим именом.

Са правне тачке гледишта, ово питање је код нас једним делом дефинисано. У Закону о жиговима пише да, уколико је предмет захтева за заштиту жига име историјске или друге умрле знамените личности, може се заштитити уз дозволу надлежног органа и писане сагласности супружника до трећег степена сродности. Међутим, ова законска одредба није до краја разрађена, јер не постоји надлежни орган који се тиме бави. Тако је ствар праксе да се у сваком појединачном случају тражи орган који би могао да изврши заштиту.

На пример, Бранислав Нушић је знаменито име и потребан је закључак надлежне институције, као што су задужбине или фондације. Али, не постоји централни државни орган који се тиме бави. Зато експерти истичу да је ово осетљиво питање, у коме је од кључног значаја пронаћи меру, како се не би претерало са рестриктивним понашањем. Са друге стране – неопходно је ефикасно заштитити националне вредности од компромитујућег садржаја.

Други законски основ заштите је у случају када је знак противан јавном поретку или прихваћеним моралним принципима. Тада Завод за интелектуалну својину процењује да ли је заштита жига у супротности са овом одредбом. То се односи на називе манастира који су под посебном заштитом Српске православне цркве, као и ликове светитеља. Ту је било много покушаја коришћења у комерцијалне сврхе, као што је штампање слика светаца на маскама за мобилне телефоне.

Сам Никола Тесла је веома специфичан случај, јер се најчешће не користи његово пуно име и презиме, па су и могућности „заобилажења“ закона веће. Када се каже само Тесла, а не пуно име, ипак се увек зна о коме се ради. Зато Тесла, поготово у комбинацији са другим речима, може да прође као жиг у појединим случајевима. И може, као у ваљевском случају, да запени у кригли...


Коментари5
97095
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

omnia mea mecum porto
Neotesanost i bezobrazluk bez presedana. Sramote nas na svaki način, a da o sramoćenju Tesle i ne govorim.
Smrda
99% Amerikanaca misli da je Tesla auto, a ne covek, niti ima pojma kako je taj auto dobio ime. Tako ce i pivo da povezu sa autom. Njih 90% nikad nije ni culo za tog naucnika, dok bi ostalima ime zvucalo poznato. Samo oni kojima je to struka znaju o njemu.
Minja
upravo tako
Препоручујем 2
Milos Miokovic
Gde su silni neznanci i nepoznavaoci lika i dela Velikana da se izjasne kako sveokupno srpstvo,vek posle nema nista genijalnije da nazove po Tesli do pivo,koji je postovao prefinjenost,kvalitet,pedantnost i cistotu svega ali verujem da je preferirao umerenoj kapljici vina ili kvaletetn.zest.pica.Takodje istinitost citiranog govora u Bg 1892g.da ce mu najveca sadisfakcija svoga rada biti to sto ce se ,srpskim zvati i cemu onda diskusije na temu da li Nikolu Teslu srbina-licanina,dati na cuvanje srpskoj pravoslavnoj crkvi,za to nam ne treba genijalnost ,na svu srecu
nenad
Samo je potrebno poraditi na tome da napravimo novi muzej i da silni turisti koji ovde dolaze jasno shvate da je Tesla bio Srbin. Jer ako ne pozurimo... dobice Nikola i muzej i nacionalnost u Hrvatskoj....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља