петак, 15.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:38
ЛИКОВНА КРИТИКА

Ода чистој природи

Аутор: Љиљана Ћинкулпонедељак, 04.07.2016. у 19:00
Циклус „Тропи”, Милена Јефтић Ничева Костић, Галерија „Кућа легата”

Међу истакнутим ликовним уметницима који су Београду донирали своје радове јесте и Милена Јефтић Ничева Костић (Милена ЈНК). Талентована и амбициозна, она око пет деценија своју богату уметничку праксу развија у различитим медијским пољима. У том контексту, Милена, која оправдано себе сматра пре свега сликарком, остварен је интерактивни однос сликара и позоришног ствараоца (костимограф, сценограф, креатор лутака). На тим релацијама брусила се и креативна узајамност ових сложених и недељивих процеса, испољавала велика посвећеност, професионалност и продуктивност, а најбоље референце њеном ауторском раду су изложбе, награде, монографије. Пажљиво однеговани однос различитог и/или сличног генерише стваралачку идеју о кретању и потпуности који, као својеврсни катализатори, утемељују јединствену креативну енергију Милене ЈНК.

Родом из Војводине, она у свом завичајном пртљагу носи јак генетски запис везе с природом и снагом њене вегетације, извором живота и исконском вредношћу. Тај меморијски код дао је основни тон и њеним претходним циклусима (Крошње, Оранице, Цветање), а кондензовани временско-просторни кадар природе она наставља да оживљава у раскошним визуелним сензацијама и у новом циклусу „Тропи”. Настајао током протекле деценије по записима (цртежи, фотографије, белешке) са сликаркиних путовања у земље егзотичних култура и биосфера – Аустралија, Мексико, Индија – „Тропи” су сублимиране визуелне и емоционалне сензације уписане драматичном експресивношћу, енергијом геста и експлозијом чулности.

Очито, велико стваралачко искуство Милене ЈНК иницира слободан ход кроз време и враћање на виталне језичке моделе постфигурације којима се на почетку каријере служила. Камерни карактер Галерије „Куће легата” и велики формати радова (27 слика 200x180цм и пет диптиха 300x200цм) у замраченим собама и додатим дифузним осветљењем поља слике доприноси да њена обојеност сугерише дубину простора, ствара утисак сценичног амбијента оживљеног и музичком подлогом, готово сценографску тродимензионалност. Том утиску допринела је и сама концепција поставке у знаку решавања проблема у ходу. Наиме, постављајући велике формате својих слика у димензије малих зидних површина Милена ЈНК је нашла могуће решење тако што је платна оставила на поду прислоњене на зид галерије, неке је наслањала стварајући диптих по помереним хоризонталним или вертикалним линијама. Неколицина сликa је „запаковано” у лимене оквире што ствара одређену енигматичност, па и провокацију, у концепту овог идејно и визуелно јединственог циклуса.

Опчињеност чињеницама из реалности, чистом флором и њеном бујном вегетацијом очита је у кадровима предимензионираних сликаркиних пра/шума чији интензитет светла зависи од годишњег доба, ситуације на терену па и емотивног стања уметнице. Као својеврсна сублимација доживљаја, композиција енергетски пулсира ритмом, динамиком, треперењем фрагмената иницирајући дугачку временску и поетску линију сродника која води од Матиса или Коњовића, жестоког сликарства експресиониста до властите виталне и врло сензибилизоване слике родног Баната. Афирмишући у сликарском чину радост стварања, „Тропи” су у знаку експресивне фигурације и блуап фактографије Џорџије Окиф. Ово је и својеврсна посвета животу, ода чистој природи, поема о изгубљеном рају, о Еденском врту у Тропима, пише у каталогу Ана Поповић Бодрожа. Додајмо, наслов ове поставке „Сачувајмо постојање” директно апелује на потребу хитног решавања еколошких проблема озбиљно угрожене биосфере наше планете. Ако неко чује гласове освешћених личности, усамљених уметника.


Коментари3
4b1ce
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Đurišić
"Čista priroda", "genetski zapis", ovakva umetnost je prevaziđena u Evropi posle pobede nad nacistima, samo se još kod nas reciklira.
Б.С.
"Родом из Војводине..." :-) Рећи да је неко "родом из Војводине" не доноси никакву информацију читаоцу. Нити Војводина има неку специфичност у односу на остатак земље која је релевантна за савремено стваралаштво, нити је Војводина изнутра хомогена у том смислу - Житиште и Палић немају баш никакве посебне везе са, рецимо, Румом.
Mrgud
Hvala. Ovakvih tekstova trebalo bi biti vise.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља