субота, 24.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 06.07.2016. у 19:04 Бране Карталовић

„Фијат“ отпушта раднике, али наставља производњу

Од укидања „треће смене“, у Крагујевцу се прави између 400 и 420 аутомобила дневно, што значи да је за „Вучићев минимум“ од 75.000 аутомобила годишње потребно око 185 радних дана
Радници „Фијата” раде у две сменеЗванични <(Фото ФАС)

Крагујевац – „Интересовање је велико, али немам прецизне податке о броју радника који су се пријавили за добровољни одлазак из фабрике“ – каже нам у слушалицу Зоран Марковић, председник синдиката фабрике аутомобила у Крагујевцу, упућујући нас на кадровску службу компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“ у којој наша држава има 33 одсто капитала, али нема свог заступника.

Уместо „кадровске“, добијамо службу за људске ресурсе, где нам кажу да о броју пријављених не могу да говоре, јер за то немају одобрење „врха компаније“ у којој се о 67 одсто капитала групације „Фијат-Крајслер“ брине искључиво инострани менаџмент.

Ако већ Италијани не желе да саопште колико се радника пријавило за добровољни одлазак од 27. јуна, када је почело изјашњавање, можда би тиме требало да се позабави крагујевачка филијала Националне службе за запошљавање која ће на свој набрекли списак од 22.000 незапослених, по свему судећи, морати да допише још око 1.500 „пролетера“ који ће у овом граду остати без посла после одлуке „Фијата“ да у фабрици аутомобила угаси једну смену. Из фабрике аутомобила ће отићи око 900 радника, а још око 600 би могло да остане без посла у предузећима која за „Фијат“ праве делове.

Изјашњавање радника биће завршено у петак, 8. јула, али ако „добровољаца“ не буде довољно, „Фијат“ ће морати да посегне и за прављењем новог списка на коме ће се наћи они који ће „силом“ морати да напусте фабрику аутомобила, као технолошки вишак.

Но, можда тог другог списка и не буде, имајући у виду да се запосленима нуде „стимулативне“ отпремнине: за три године стажа у „Фијату“ – отпремнина 4.800 евра. То, међутим, следује само онима које је „Фијат“ запослио, док ће „стари“ радници „Заставе“, који су само прешли у нову компанију, добити 300 евра по години стажа – за 37 година, на пример, раднику следује 11.100 евра. С тим новцем би, можда, могла и да се дочека пензија, али ће проблем имати млађи радници, пре свега зато што се у Крагујевцу, граду недовољно опорављене привреде, тешко долази до новог посла.

„Неком се може учинити да је 4.800 евра много, али какав се сопствени посао са тим парама може покренути“ – пита се и наш стални саговорник на ову тему, већ поменути синдикалац Марковић.

Упркос овим проблемима, проузрокованим слабом продајом модела „500-Л“, „Фијат“ у Крагујевцу наставља производњу. Само се аутомобили неће правити у три смене, као до сада, него у две. И уместо 630 аутомобила дневно, у фабрици ће се правити 420.

Пред пут у Торино, на састанак са „другим човеком“ италијанског произвођача аутомобила Алфредом Алтавилом, премијер Александар Вучић је рекао да Крагујевцу следује производња од 75.000 до 90.000 „500-Л“ на годишњем нивоу. Ако узмемо у обзир овај „Вучићев минимум“, онда ће преостали радници морати да имају око 185 радних дана у 2016. Али с обзиром на то колико је пута ове године прекидана производње, питање је да ли ће се и до тог „минимума“ доћи.

Серијска производња модела „500-Л“, из милоште названог „велики фића“, почела је с јесени 2012. Тада је почело да се прави, у три смене, око 500 до 550 аутомобила дневно. Касније је производња расла, али је извоз опадао. Са 1,53 милијарде евра, колико је износио 2013. године на 1,18 милијарди евра 2015. године.

Ипак, „Фијат“ је и даље наш највећи појединачни извозник, па би ваљало размислити шта после 31. децембра 2018., када истиче уговор који је наша држава потписала са овом компанијом 2008. Премијер Вучић се из Торина вратио са радосном вешћу да „Фијат“ остаје у Србији и после истека тог уговорног рока. Међутим – у томе се сви слажу – крагујевачка фабрика неће имати будућност ако овде ускоро не почне производња новог модела.

Још само да држава испуни неке своје обавезе према компанији чији је сувласник, као што је, на пример, пут Крагујевац–Баточина. Та магистрала је почела да се прави још 2004., а ни до данас није у потпуности завршена. Не би било лоше да се то коначно уради, будући да је у обнову старих погона „Заставе“ и куповину нове опреме уложено 1,3 милијарде евра.

Коментари15
bb1d4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nina Jerković
Нажалост никада не дочекасмо да се објави штетни уговор са Фијатом као што је обећавао сада "мандатар" и "спасилац" ФИАТа који је тврдио да је уговор претходне владе са ФИАТом штетнији него његов уговор са Етихадом. За "управљање" Етихада над ЈАТом влада и председник државе су добили на "поклон" 3 џипа од БинЗаједа, а влада је пренела ~200 милиона евра "дуга" (са трошковима оснивања ЕрСрбије) ЈАТа у јавни дуг, непознати износ је дат за одлазак радника, дата је "субвенција" од 100 милиона евра 2013-2014 и буџета владе, Аеродром Београд је 2013-2014 те опростио таксе ЕрСрбији 17.6 милиона долара и 23.4 милиона евра. Колике су "субвенције" владе 2015-2016 године за ЕрСрбију нико не зна као ни колико милиона долара је опроштено такси ЕрСрбији (читај арапима из Етихада који користе ЈАТ као тројанског коња на дестинацијама где не могу да лете).. Ако "уговор за ЈАТ" који и даље послује са губитком "није штетан" колико милијарди евра је отишло из владе на ФИАТ да би "успешно пословао"
Jovica
Sad će da vrate proizvodnju stojadina, više se isplati...
Боба
Била и остала политичка фабрика нажалост с том разликом што је некада цео ланац Заставе у Србији запошљавао 100000 људи а профит је остајао у Србији а не само губици као данас. И онда и данас одлуке су доносили политичари без имало знања економије с тим што су данас последице још горе. Међународни капитал не поштује потребе друштва и колико сутра Фијат може да оде негде где су плате још ниже или снизи ионако ниска примања радника на још ниже гране. Све то показује да је оријентација искључиво на стране инвестиције које се плаћају дебелим државним субвенцијама бесмислена сем за рекламу политичара. Сигурно ће неко из ЕУ кад тад потргнути питање субвенција Фијату јер ако плаћамо њима да раде у Србији зашто не би Фолксваген и Пежо имали исту привилегију да бивају плаћени да послују у Србији? После тога мораће да се укину субвенције а Фијат ће отићи јер ионако послује на граници профитабилности. Излаз је направити државни концерн са стручњацима и лиценцама које још увек поседујемо.
srecko sreckovic
Koliko vidim sa Italijanima ce mo proci kao sa Amerima sa Zelezarom Smederevo, samo ce mo dobiti nazad fabriku za jedan evro umeso jedan dolar.Napredujemo, ionako smo u Zastavu ulozili vishe od Italijana..
Sava Trifunovic
nastavak/konjukturom i bez ikakvih bojazni da do njenog pada u dogledno vreme dode.Tako,na primeru Fabrike kablova,Jagodina sa pedesetak miliona virtuelnih potrazivanaja ,,drzave od strane drzave"moguce je uz malo ozbiljnije sagledavanje cinjenicnog stanja ali od strane ozbiljnih i pravih poznavalaca ekonomskih nauka i istinskih pregalaca u borbi za otvaranje a ne zatvaranje radnih mesta poput gospodina Vucica,kome na srecu jos uvek narod veruje da se istinski u skladu sa svojim istupima zalaze, moguce je glatko zaposliti dve i po i nesto vise hiljada radnika u firmi koja bi bila cisto domaca sto nije od male vaznosti da se tako izbegne hibrid od programa nastavka pljacke u nesto gorem obliku od ,,24...... privatizacija" koji je strucno nazvan UPPR a sprovodi ga postojece rukovodstvo koje je ovu firmu i upropastilo u saradnji sa prethodnim stranackim rukovodstvom a predlozilo ga Ministarstvo za privredu sa cime je nas Premijer donkle i upoz-nat.Moiim da ovo objavite kao nastavak.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља