понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:07
ИНТЕРВЈУ: проф. др МИРОЉУБ ЈЕВТИЋ, политиколог религије

Висока цена холивудске слике Косова

Централна прича о исламу код нас је била концентрисана на Босну. Али гле парадокса, тамо где би ислам требало да породи екстремизам, дакле у муслиманској Босни, има мање исламских екстремиста него на Косову и Метохији
Аутор: Озрен Милановићпетак, 22.07.2016. у 11:00
Мирољуб Јевтић: На Косову и Метохији има око 50.000 радикализованих муслимана. То су, преведено, две и по дивизије. Знате шта то значи, ако само један одсто њих хоће да уради ово што је урађено у Ници (Фото лична архива)

Крвави пир у Ници а дан касније и покушај државног удара у Турској, који „је сам Бог послао”, како је рекао Ердоган, да би га учврстио на власти, показују колико свет потцењује политички значај и утицај религије на глобална догађања.

Како да свет смањи ризик од тероризма и хаоса, како да смањи број непотребних жртава, да дешифрује узроке трагичних догађања и како да убудуће поступа? У Бечу је прошле недеље одржан Светски социолошки форум са темом „Будућност коју желимо: глобална социологија и борба за бољи свет”. Форум  је организовала ИСА (светско удружење за социологију), а учествовало је више од хиљаду социолога из читавог света. Професор Мирољуб Јевтић, као представник свих европских социолога религије у  одбору директора истраживачког комитета за социологију религије у ИСА, био је организатор и председавајући округлог стола „Међурелигијско разумевање”. У овој сесији своје радове и виђење путева за међурелигијску сарадњу изложили су научници из Кореје, Индије, Турске, Македоније, Италије и Чилеа. Професор Јевтић је, иначе, аутор прве монографије посвећене појму џихада на овим просторима, а и први у читавом свету увео је у наставу политичких наука „политикологију религије”.

Социолога религије у Европи има неколико хиљада, па како то да сте ви као политиколог религије изабрани да их представљате у кровном светском удружењу за социологију (ИСА)?

По свом статуту ИСА окупља не само социологе него и све друге друштвене научнике који се баве феноменом религије. Глобално је већ прихваћена чињеница да је политикологија религије као посебна дисциплина политичких наука први пут у свету почела да се предаје баш на ФПН-у у Београду, 1993. године.

То је било први пут да једна важна друштвена дисциплина буде  утемељена у Србији и да одавде крене у свет. У принципу, све што се код нас учи, осим националних предмета, створено је негде друге, стигло споља?

Тако је, на студије политикологије ова дисциплина је тек 2004. уведена у Немачкој, у Француској 2009, а на чувеном Масачусетском институту за  технологију, где предаје професор Ноам Чомски, тек од јесени 2006. Свет прихвата информацију да је дисциплина утемељена на ФПН-у, са првом изворном дефиницијом и предметом и методом истраживања. Можемо да се похвалимо да смо обогатили и енглески језик. У енглеском не постоји појам политикологија него само политичке науке. А ако завирите у библиотеку Колумбија универзитета и упишете појам  politokology religion, видећете као једини наслов – моју књигу.

Шта је томе највише допринело?

Наш научни часопис „Политикологија религије”, први часопис на енглеском језику на ту тему, чији сам оснивач и уредник. У овом тренутку постоји још само један часопис таквог типа у свету. То је часопис АПСА (Америчког удружења за политичке науке), али он је годину дана млађи од београдског. Дакле, трајна је чињеница да је београдски часопис први такав у свету.

​Политикологија религије као посебна дисциплина политичких наука први пут у свету почела је да се предаје баш на ФПН-у Београду, 1993. године. На студије политикологије ова дисциплина је тек 2004. уведена у Немачкој, у Француској 2009. а на чувеном Масачусетском институту за технологију, где предаје професор Ноам Чомски, тек од јесени 2006. 

Ко су писци текстова у часопису?

Ове године је десета, јубиларна година откако је почео да се штампа. У новембру би требало да се одржи међународна научна конференција поводом тог јубилеја. Као аутор са апстрактом, пријавио се и судански амбасадор у Јордану. Часопис је један, тако да кажем, од најмеђународнијих часописа у свету у друштвеним наукама, имајући у виду теме којима се бави али и верским, расним и националним пореклом аутора. Наши рецензенти су  најрепрезентативнији зналци, на пример са чувеног Универзитета Санта Барбара, Лондонског метрополитен универзитета...

Да религија битно утиче на политику, нису хтели лако да прихвате ни у свету а ни код нас. Косметски сецесионизам и зато није на време научно дефинисан и сагледан у правом светлу?

Централна прича о исламу код нас је била концентрисана на Босну, јер смо тамо имали нацију која је требало да буде секуларна а носила је име верске групе – муслиманске! Тако да код год бисмо споменули ислам, мислило се на Босну. Данас сви говоре о томе да се и код нас јавља исламски екстремизам. Али гле парадокса, тамо где би ислам требало да породи екстремизам, дакле у муслиманској Босни, има мање исламских екстремиста него на Косову и Метохији.

Како се то објашњава?

Косовска независност се темељи на ставу да секуларно европски оријентисани Албанци теже свему ономе чему тежи Холивуд. Сетите се Ругове са шалом око врата, погледајте еротске наступе албанске певачице Рите Оре... Дакле, на томе су Американци обезбедили многе гласове и наклоност за косовску независност. Албанцима никако није у интересу  да  истичу да постоји и најмањи отпор тој холивудској слици Косова. Ако се већ говори о исламском екстремизму, онда је за Приштину супер да је то Босна, док су они „исто што и Американци”. Ако противно тој насушној потреби Косовски комитет за безбедносне студије ипак изнесе податак да је број добровољаца Исламске државе на милион становника на Косову 125, а у Босни тек 85, лако се разбија уврежена слика да је косовско друштво секуларно. Још важније, овај податак представља то друштво као исламски најригидније у Европи. Самим тим неумитно се губи аргумент у прилог косовске независности. И они који су је признали почињу да се питају како то да финансирају оне који би их убијали. Ово признање указује да је ситуација још тежа и да је главни центар Исламске државе у Европи међу Албанцима. Односно, да се број присталица идеја ИД креће од више десетина хиљада па до стотину хиљада. А то може само у изразито исламском друштву.

Ако француска полиција ухапси три Албанца као осумњичене да су помагали убици из Нице, а медији наводе да иза државног удара у Турској стоје официри албанског порекла, онда то јесте за анализу?

Арбена Џара, Албанка, новинарка из Приштине тврди да се број радикалних муслимана на Косову креће око 50.000. То су, преведено, две и по дивизије. Знате шта то значи, ако само један одсто њих хоће да уради ово што се урадило у Ници. Или нешто више, што се бојим да се не оствари. Нажалост, био сам усамљен када сам  на тај правац развоја упозоравао, и на страницама Политике, још пре 30 година. Да се то иоле уважавало, питање је какав би данас био статус Косова и Метохије. Овакав - сигурно не.


Коментари12
472d2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Сербона
Који САНУ? Неко ми неко објасни или наведе пример доприноса за државу и народ тих умних људи који седе тамо и резултате њиховог рада? Нажалост више се доказује да су се академици свесно повиновали надређенима, односно да су добровољно одлучили да не раде ништа у замену за положај. ИЛИ - плаћени су да ћуте! Проф Јевтић, само са научном дисциплином политикологија религије, је инстинтуција за себе. Таквих институционалних људи и раније било у Срба. Поставља се питање, како је могуће да се бар не узима у разматрање упозорење светског признатог експерта и то о горућем националном безбедносном проблему? Ко то зна боље?
milica
Jevtica u SANU!
Јадранка
Močo, Аи ви се као и Мирко жестоко борите за Србију латиницом!
Nidzo K.
Dobrim poznavaocima svetskih kretanja je odavno jasno da se sve zapocinje i zavrsava izmedju cetiri zida gde se sastaju i dogovaraju " mocne i mracne " porodice. Njihovi planovi svetskih zbivanja nisu petogodisnji..... nego sto i visegodisnji. Sustina je da su oni odredili da je najlakse satanizovati muslimansku veru uz pomoc velikog novca i tajnih sluzbi. Svi naredni koraci, terorizmi na sve strane su pazljivo izabrani ....I imaju svoj cilj.
Научни приступ
Америка и западна Европа су направиле озбиљну историјску грешку стајући на страну албанског (и уопште муслиманског) сецесионизма и екстремизма 90-их година на простору бивше СФРЈ. Довољно су поносни да то никад не признају, али и довољно паметни да то схвате.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља