уторак, 19.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:14
ЛИКОВНА КРИТИКА

Сви наши светови

Аутор: Љиљана Ћинкулнедеља, 31.07.2016. у 23:00
Даница Дакић, Ел Дорадо

Уметност у условима културне глобализације и политичке транзиције веома често је у знаку истраживачких пројеката који фокусирају приватно-јавну сферу људске егзистенције. У пољу непрегледности ове праксе из ауторског угла проблематизују се различити аспекти културног, социјалног, друштвеног и политичког живота. У том контексту може се посматрати и коауторски пројекат Гордане Добрић и Драгане Жаревац које су и индикативним насловом „Два света” и насловима текстова у каталогу ове изложбе – „Два света: тело изван територије” (Жаревац) и „Мој свет, твој свет, наш свет” (Добрић) – маркирале тематски ток ових избора. Наиме, оне су позвале три интернационално афирмисане уметнице – Варшу Наир, Даницу Дакић и Луцију Нимцову – чији су радови посвећени проблемима различитих видова миграција, трагању за идентитетом и нестабилним територијалним упориштем, а оно што је посебно индикативно у случајевима ових ауторки јесте и њихово сопствено мигрантско искуство обележено различитим друштвено-политичким матрицама. Тако је Даница Дакић из Сарајева а сада живи и ради у Диселдорфу. Варша Наир је Индијка рођена у Уганди, у Индији је студирала, а живи и ради у Бангкоку, док је Луција Нимцова Словакиња, студирала у Острави у Чешкој и Амстердаму, где живи и ради.

„Два света”, ауторски пројекат Гордане Добрић и Драгане Жаревац, Галерије Културног центра Београд

Идеолошка позиција, морални став уметника као и њихов јавни учинак значајни су у глобалном простору савременог света, а видео-радови, филм, фотографија, звук, цртежи и инсталација у пројекту „Два света” потврђују идејни концепт и смисао ових релевантних и комуникативних стваралачких подухвата. По природи материјала поставка је подељена у два простора, радови Варше Наир су у Ликовној галерији, а у Галерији Подрум представљени су видео-радови Данице Дакић и Луције Нимцове. У радовима Варше Наир на један веома суптилан начин присутна је култура емоција са елементима аутобиографског базираног на импресијама из њеног номадског живота (Индија, Африка, Тајланд). Она гради један специфичан стваралачки дискурс отворен за суштинска питања о темама дома, традиције, родног идентитета, екологије. Особености њеног визуелног говора видљиве су у деликатности, сведености, емоцији и емпатији видео-рада „Успаванка за олују” или цртежима „Око речи, тишина”. „Осећање укорењености налазимо унутар себе самих”, изјавила је Варша Наир, настојећи да у својој вишемедијској пракси поентира осетљиве тачке и архетипско у избору тзв. малих тема. Видео-пројекција Данице Дакић „Ел Дорадо”, промовисана на 12. Каселским документима, својим ангажованим увидом у ситуацију тинејџерске популације у Центру за колективни смештај малолетника без пратње у Немачкој. Ова актуелна и данас готово болна тема о избеглицама у свету маркира отворена питања њихове будућности и расцеп између индивидуалних жеља, могућности и политичке реалности. У овом документарном филму о својим идеалима, животним моделима и потенцијалима за властито остварење, сниманом у сценичном амбијенту Музеја тапета, приватне приче актера прерастају у метафоре о идиличном свету у којем сваки човек има иста права. „Ел Дорадо” већ својим насловом и концептом појединачних сведочанстава реферише кроз мале људске судбине на проблеме индивидуалног или глобалног идентитета и тензија на релацији персонално-колективно искуство и мултикултуралности.

Луција Нимцова, трећа учесница избора „Два света”, кроз призму два временска тока – јуче и данас – представила се видео-радовима „Вежбе”, „Пољубац” и „Хроника-Бајка”. Они су део истраживачког пројекта „Неслужбено”. Њен ауторски концепт означен је културом сећања у којој је конкретна људска свакодневица простор за социјални, антрополошки или политички дијалог. Наиме, она истражује фото-документацију и архивску грађу Хуменеа, свог родног града, а ови историјски предлошци релативизују идеју о разликама у времену, друштвеним околностима, стереотипима о политичким кодовима комунизма и капитализма.

Ауторски тандем Гордана Добрић и Драгана Жаревац позивањем три уметнице са међународне сцене, изложбом и активним пратећим програмима, појачале су дијалог о променама у уметности у условима културне глобализације. Кроз неочекиване случајеве у култури, социјалном и друштвеном животу и са особеним женским сензибилитетом тематизоване су уметничке, креативне и интелектуалне миграције. Браво за креативни кустоско-уметнички контекст 2 плус 3.


Коментари0
411ea
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља