понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:51

После Муската и Дубаи добија оперу

На листи великих градитељских захвата у жестокој трци за што већи светски престиж града налази се и револуционарни „хајперлуп”
Аутор: Мирјана Аксентијевићпонедељак, 22.08.2016. у 09:30
Гради се више од 25.000 зграда и саобраћајница (Фото: Никола Аксентијевић )

Специјално за „Политику”

Дубаи – Цео Дубаи је данас једно велико градилиште. На такав закључак упућују и званични подаци да се гради нешто више од 25.000 зграда, солитера, кућа, вила, саобраћајница и тематских паркова. Упркос несносним врућинама, које у овим летњим месецима често досежу 50 степени Целзијуса, бројним бригадама страних радника, униформисаних и са заштитним шлемовима на глави, дозвољен је предах од два и по сата нешто после поднева када Дубаи неодољиво подсећа на ужарену рерну. На отвореном је у то доба само онај ко мора.

Ових дана навелико се прича да ће зграда опере, смештене на пристојној удаљености од највише зграде на свету Бурџ калифе, бити завршена последњег дана августа. Тачно у року! Познато је ко ће све од страних и домаћих уметника међу првима наступати у грандиозној грађевини од челика и стакла, дизајнираној у облику традиционалног рибарског чамца овог поднебља. Част да отвори други по реду храм уметности у целом региону (праву оперу има само Мускат, главни град Омана) дат је шпанском тенору, прослављеном Пласиду Домингу.

Дизајнер Џонс Росток очито руковођен крајње практичним, комерцијалним разлозима, замислио је да унутрашњост зграде не одсликава строго класичну форму већ да буде прилагођена сходно потребама. Другим речима, да од акустичне шкољке са око 2.000 места позориште врло лако и технички брзо може бити трансформисано у концертну дворану или салу за банкете и пријеме за око хиљаду званица. А да све буде у високом стилу, за првог човека опере именована је изузетно угледна личност, Џаспер Хоп, који је дошао са места извршног директора Ројал Албер хола у Лондону.

Некако у исто време, како се планира, на сасвим другом крају града, десетак километара од Међународног аеродрома, недалеко од Мусхриф парка биће, кажу надлежни, отворен зоолошки врт рептила. Завршни радови су при крају и само се чекају крокодили са Нила. Колико ће их укупно стићи, организатори засад не откривају.

Парк рептила, први такве врсте у Дубаију, само је један са списка тематских које ће, по најави званичника, имати град наредних година. Од Леголенда, Шест застава до првог Боливуда.

Међу најважнијим пројектима и даље је, свакако, читав комплекс за Светску изложбу 2020. године. Али и све друго што је везано да тај крупни догађај изузетно значајан не само за Дубаи већ и за осталих шест емирата у уједињеној држави.

Надземни метро од почетка овде функционише на даљинско управљање. Дакле, без возача. А пре неки дан, пространим тротоаром дуж булевара шеика Мухамеда бин Рашида у старом делу града, који води у једном правцу до највећег шопинг-мола и чувеног Бурџ калифе, тестиран је, минибус са десет седишта. Нема возача, а има волан. Али, ту је у предњем делу постављен повећи екран са којег се чује пријатан глас. Возилом се управља са неког другог места из даљине.

Његова екселенција шеик Мухамед бин Рашид ел Мактум, потпредседник и премијер УАЕ, и владар Дубаија, претходно је, тим поводом, свечано објавио да ће „до 2030. комплетан јавни превоз бити на даљинско управљање”.

Али, то није све. Дубаи је, изгледа, вољан да пре тога прихвати и испроба револуционарни транспортни систем „хајперлуп”, милијардера јужноафричког порекла Рива Маска.

Концепт оснивача „Тесле” са „хајперлупом” има за циљ да научну фантастику претвори у стварност. А ево и зашто. Капсуле под притиском јуриће великом брзином (1.200 километара на сат) на танком ваздушном јастуку кроз неку врсту пнеуматског тунела, при чему ће трење бити незнатно, а као погон ће служити магнетно привлачење И соларна енергија. Капсуле са шест до осам путника кретале би се у размаку на сваких 30 секунди. Од Њујорка до Пекинга, кажу, путовање би трајало свега два сата.

Ван Америке, међу првима, у Европи, милијардерову идеју су прихватили Аустријанци и Словаци. Недавно су потписали међудржавни уговор којим се прецизира изградња трасе на релацији Беч–Братислава до 2020. године. Од једног до другог града стизаће се за читавих осам минута.

Ових дана око стотину врхунских светских стручњака добило је позив да у септембру дођу у Дубаи на конкурсу за најбоље решење инсталирања „хајперлупа” у Уједињеним Арапским Емиратима. За почетак, прве капсуле би јуриле на релацији  Дубаи – Абу Даби. Удаљеност од 123 километара међу градовима прелазила би се, израчунато је, за десетак минута. Најзад, идеално би било да тај систем проради баш у време „Експа” 2020.

У овој земљи то није немогуће.


Коментари12
53a72
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nada
Bas bih volela da vidim i udjem u tu zgradu opere. Koliko para imaju ti Arapi mogu da plate nastup najboljih svetskih zvezda, mjuzikla sa Brodveja i Vest Enda, Milanske skale, ili Pariske opere. Da li ce pozvati nekog naseg. Cucemo, valjda.
Zeljko Veselko
Mogli bismo od Arapa mnogo toga da naucimo. A mi se uhvatili odmah da gradimo Beograd na vodi. Po narodnoj "vidala zaba da se konj potkiva pa i ona digla nogu".
Zoki Smeker
Nesto mislim ko bi u Srbiji radio na gradilistu kad napolju pece zvezda Danica. Jer sto kazu nasi " nema tih para koliko ja mogu malo da radim". Zato nam je tako kako nam je. Pa umesto da pohvalimo druge i ugledamo se na njih radje se izrugujemo i razbacujemo zajedljivim opaskama
Dana
Dubai ce imati hajperlup. I gradski prevoz na daljinsko upravljanje bez vozaca. A mi u Srbiji cekamo metro vec decenijama.....Imamo li mi tematske parkove? Ja samo znam za zoloske.....Po mnogo cemu mi smo od njih, svidjalo se to nekom ili ne, udaljeni nekoliko svetlosnih godina
Velja
Oni odose u 22 vrk. A mi....
Monarch Highlander
Prije nego odu mozda ti se pruzi prilika da cujes Seviljskog berberina na arapskom.
Препоручујем 7

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља