уторак, 13.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:45
БОРБА ЗА ВИТКУ ЛИНИЈУ

Дијета није гладовање, већ промена стила живота

Због држања нездравих дијета могу оболети бубрези, може доћи до поремећаја рада жлезда с унутрашњим лучењем, обољења срца и зглобова, губитка течности, витамина и минерала, пада имунитета...
Аутор: Данијела Давидов-Кесарпонедељак, 22.08.2016. у 09:25

Гојазност, проблеми с одређеним органима, муке због високог холестерола и триглицерида само су неки од проблема због којих грађани траже савет лекара после неуспешног држања исцрпљујућих дијета. Од купус дијете преко оне с конзумирањем меса у изобиљу до оне која се заснива на узимању куваних јаја или само испијањем блендираних сокова, све се на крају сведе на исто – нагли губитак а потом повратак старих и додавање нових килограма. На избор дијете за коју ће се неко одлучити највише утичу информације о брзини и количини губитка килограма. Што нека дијета више обећава на папиру – то ће људи за њом пре посегнути. Најопасније су, ипак, оне које подразумевају избацивање неке групе намирница. Јер, држањем нездравих дијета особа може да доведе себе у ситуацију да јој оболе бубрези и дође до поремећаја рада жлезда с унутрашњим лучењем, обољења срца и зглобова, губитка течности, витамина и минерала, пада имунитета, анорексије, булимије, неурозе...

Кад одлуче да држе дијету, многи људи најпре у потпуности избаце шећере из исхране. Ипак, нутриционисти сматрају да је то погрешан начин да се дође до жељене тежине. Љубиша Кнежевић, председник Друштва дијететичара-нутрициониста Србије, каже да су намирнице богате шећерима, то јест угљеним хидратима, примарни извор енергије за све функције које обавља наше тело. Ако их сведемо на минимум метаболизам опада и ткива пате за храном, при чему трпе и нерви због дефицита глукозе. Организам претвара угљене хидрате у гориво за ћелије и мишиће и зато су избалансиране количине неопходне у свакодневној исхрани.

– Угљени хидрати, односно шећери, деле на просте и сложене. Прости шећери се налазе у белом хлебу, белом пиринчу, пециву и високо прерађеним јелима. Ако се у дужем периоду уносе више него што се потроше могу да доведу до гојазности која даље води у дијабетес и кардиоваскуларна обољења – појашњава Кнежевић.

Људи се најчешће питају због чега им се после исцрпљујућих дијета увек враћају килограми, па чак добију и много више на тежини него што су претходно изгубили килограма.

Контролом уноса калорија и физичком активношћу остварује се енергетски баланс који доводи до оптималне тежине, неопходне за одржавање доброг здравственог стања организма

Наш саговорник објашњава да се то дешава код рестриктивних дијета с мало калорија, али и минимално унетих витамина, минерала и протеина који су неопходни организму.

– Дијета не подразумева гладовање, већ промену стила живота. Већина брзих дијета је у почетку ефикасна јер долази до смањења килограма, а то је често резултат губитка воде из организма. Сва истраживања су показала да је бољи постепен и спорији губитак тежине. Када се брзо изгубе килограми на брзим дијетама обично се ти килограми брзо врате чак и добије на килажи што на крају доводи до јо-јо ефекта. Да би скинули опет килограме људи прибегавају некој брзој дијети па се килограми врате и све тако укруг. Треба водити рачуна и о коришћењу разних препарата за мршављење који такође имају јо-јо ефекат. Престанком коришћења препарата за мршављење килограми се у кратком периоду враћају, а то је додатни шок за организам – каже Кнежевић.

Није мала група ни оних који се одлучују за држање дијета за које су чули да су биле успешне код њихових рођака и пријатеља, а које им је наводно дао неко из еминентне болнице. И ту такође треба бити опрезан. Професор др Весна Димитријевић-Срећковић, ендокринолог Клинике за ендокринологију, дијабетес и болести метаболизма, истиче да одговарајући дијететски режим особи треба да пропише лекар у сарадњи с дијететичарем уз давање неопходних упутстава. Калоријски унос који је преписан једној особи не мора да значи да је одговарајући за другу особу. Зато је важан индивидуални приступ, где се на основу пола, телесне тежине, година и степена физичке активности израчунавају дневне калоријске потребе пацијента. Ако се примењују рестрикционе дијете у којима се губи пет килограма и више месечно, постоји опасност од великог губитка мишићне масе што може узроковати поремећаје срчаног ритма и попуштање срца а запажени су и смртни случајеви.

– Претерани губитак телесне тежине може да узрокује изостанке менструалних циклуса, инфертилитет, остеопенију, остеопорозу и виђа се код особа с анорексијом, нервозом. Услед једноличне исхране која не садржи довољно воћа и поврћа може доћи до пада имунитета који може узроковати бројне хроничне болести. Има дијета у којима се саветује само испијање сокова од свежег воћа и поврћа. Цеђени сокови цвекле, целера, шаргарепе, јабуке као и сокови од поморанџе, лимуна имају велики значај у подизању имунитета и стањима опоравка после тежих операција, посебно карцинома. Али, одређене врсте поврћа као што су броколи, прокељ, кељ, карфиол, спанаћ не треба конзумирати у пресном стању или у виду сокова због струмогених супстанци у овом поврћу, које могу да доведу до поремећаја штитасте жлезде и појаве нодуса (чворова) у овој жлезди. Довољна је термичка обрада од седам до 10 минута на пари овог поврћа, током које нестају струмогени фактори и тада нема ризика за поремећај рада штитасте жлезде – наглашава др Срећковић-Димитријевић.

Последице по здравље имају и они људи који у дијети једу само кувана јаја или мени базирају на пример искључиво на поморанџама. Дијете које се базирају на уском избору од само неколико намирница, каже она, једноличне су и опасне. Оваквим дијетама не постиже се одговарајући енергетски унос и задовољење енергетских потреба а због једноличности исхране може доћи до пада имунитета и ризика за развој других хроничних болести. У ординације лекара све више долазе и људи који су држали дијете засноване на конзумирању меса до миле воље.

– Месне дијете богате засићеним масноћама животињског порекла спадају у хиперпротеинске дијете и носе ризик за оштећење бубрежне функције. Ако се благовремено смањи унос беланчевина из меса, сирева и млека доћи ће до нормализације такозваног клиренса креатинина и спречавања бубрежних оштећења. Код особа са шећерном болешћу посебно треба водити рачуна у спречавању оштећења бубрега (дијабетесне нефропатије). Код оних који имају почетну нефропатију праћену губитком албумина преко бубрега саветујемо исхрану са смањеним уносом беланчевина због чега смо сачинили седмодневне хипопротеинске јеловнике које користимо у клиничком раду. Повећан унос беланчевина животињског порекла ризичан је и за настанак карцинома. Такозване месне дијете погоршавају налаз масноћа у крви и ризик од атеросклеротских компликација: ангине пекторис, стенозе каротидних артерија, инфаркта, шлога и гангрене – каже др Срећковић-Димитријевић, која се већ 25 година бави превенцијом дијабетеса типа 2 применом медитеранског начина исхране, који подразумева велику потрошњу воћа и поврћа, интегралног хлеба и целог зрна житарица, орашастих плодова, плаве рибе дубоких мора, маслиновог уља и црног вина у умереним количинама.


Коментари5
ba6d0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

sladjana milojkovic
Mnogi često jedu iako nisu gladni, usled nekih psiholoških problema koji ih muče. Rešenje je jednostavno: najmanji bromazepam 1.5 , jednom u 10 dana ili ređe. Druga važna stvar: šetnja, ali ne obična, već najbržim korakom, koja povremeno prelazi u trčanje, ali bez preterivanja. Od suštinske važnosti je da se razrade i promrdaju neke učaurene strukture u stomaku, npr salo oko unutrašnjih organa i drugo. Ako se dobro oznojite znači da ste se na pravom putu. Probajte, rezultati su fenomenalni.
Formula zdravlja
Tri puta nedeljno po 45 minuta šetnje (ili 30 minuta vožnje sobne bicikle), plus mediteranski način ishrane (veliku potrošnju voća i povrća, integralnog hleba i celog zrna žitarica, orašastih plodova, plave ribe dubokih mora, maslinovog ulja i crnog vina u umerenim količinama).
Gospodja Mirjana
Nije dijeta skupa, čak štaviše zdrava je hrana najjeftinija: doručak ovsena kaša sa dva oraha i nekom voćkom, ručak kuvano povrće (pasulj pre svega, kupusišta, paprikaši), večera komad crnog hleba, jednom nedeljno riba ili komad krtog mesa, nema slatkiša, peciva, samo povrće i pokoja voćkica, malo vina i puno sporta i eto zdravlja a i uštede para. Izbegavajte komercijalnu hranu i puno mesa i time ćete doprineti kućnom budžetu i živećete dugo kao orlušine.
A bez mesa
Meso se mora potpuno izbaciti, pogotovo ako imate krvnu grupu A, dok O može meso.
Препоручујем 1
Nina Jerković
Највише волим "дијететске стручњаке" који никада нису прескочили вечеру, како објашњавају како треба "држати дијету" бар 1000 евра месечно, и то баш где има милион незапослених, милион запослених са минималцем и милион пензиорера са пензијом 10-25 хиљада. Цео текст би могао и да буде како "преживети" на Марсу на који ионако нико не може да стигне из финансијских разлога. Или Политика овим текстовима о "дијетама" најављује нова "стезања каиша" на који грађеанј треба да се спреме да би потпомогли "највећи раст у свету" БДП по "глави становника" али умирањем. Ако не можеш да опоравиш привреду, умориш глађу грађане и одмах ти је БДП по глави становика "већи"

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља